Dacă aţi dorit măcar o dată să ajungeţi primar sau mare şef de oras/comuna/sat, aveţi (sau nu) ocazia să o faceţi prin intermediul jocului SimCity al celor de la EA/Maxis, asta dacă le funcţionează serverele.

Ştiu, nu ar trebui să fiu cârcotaş de la început, doar n-a existat vreun precedent până ac… staţi, derulaţi un pic filmul. Nu Blizzard a făcut aceeaşi mişcare stupidă la lansare când serverele lor au dat greş? Deja-vu EA, să nu învăţaţi din greşelile altora că nu e ok. La lansare  nu “a fost” practic nici o asemănare cu Diablo 3. Mi-e milă de toţi gamerii anxioşi care au dat pre-comandă şi chiar fi dorit să construiască oraşe, în loc să înjure companii multimilionare.

SimCity

Să ne prefacem că am uitat de detaliul acesta minor, că totul a decurs ok şi toată lumea fost mulţumită. Simcity este un joc foarte bun, doar că are o singură problemă: fiecare parte ok are o  parte rea. Şi le voi lua rând pe rând.

 

Cerinţe de sistem

OS: Windows XP, Vista, 7, 8 (începând din iunie Mac OS X)
CPU: 2.0 Ghy Intel Core Duo -2.4 Ghz Intel i5 sau mai rapid
Memorie (RAM): 2-4 GB RAM
Memorie video: 256-1024 MB cu suport Shadel Model 3.0
HDD: 10.0 GB

 

Gameplay

Nu ştiu încotro se îndreaptă industria jocurilor, dar ideea insistentă de a stoarce cât mai mult din zona socială mi se pare stresantă şi inutilă. Faptul că tu cumperi un joc care nu îl poţi juca fără să fii conectat la Internet este un chin. Geniile de la EA nu s-au gândit că poate unii din noi mai vrem să-l jucăm şi în tren (mai ales dacă ai un drum de 5 ore), maşină sau avion, unde ghici ce, nu există o sursă de net viabilă.

Al doilea aspect: social, social, dar comunitatea nu e întotdeauna primitoare. La început jocului ai posibilitatea de a alege între a crea un joc privat sau public, selectând o regiune cu 3, 5, 10 oraşe. Ok, dacă vrei sa joci singur, în modul sandbox sau nu, poţi să fii sigur că te vei chinui. Dacă ai prieteni cu jocul şi ştii sigur că totul va decurge bine din punct de vedere al co-op-ului atunci eşti un om norocos. (Asta dacă nu îţi face figuri serverul ales).

SimCity

Bun, am selectat regiunea, joc singur. Am posibilitatea de la inceput de a alege între mai multe oraşe fiecare având o caracteristică specială: un oraş este turistic, unul industrial, altul comercial, dezvoltator de electronice sau cultural. Un fel de alba-neagra între Targu-Jiu, Constanţa, Braşov etc. În funcţie de caracteristica dominantă a oraşului, tu ca jucător trebuie să gândeşti ca un fel şahist cu câteva mişcări înainte. E frumos să începi încet, să faci căsuţe şi alte cele, dar dacă ai ca ţintă măreţia, nu strică niciodată un mini-plan. Spun asta pentru că la inceput trebuie să împarţi teritoriul pe zone: rezidenţială, industrială şi comercială. Cele trei zone sunt strâns legate una de cealaltă, cartierele neputându-se dezvolta propice, dacă cetăţenilor le lipsesc lucruri necesare standardului de viaţă corespunzător fiecăruia. Păcăleala secolului am luat-o dupa prima oră de joc. FIECARE construcţie care se face pe zona respectivă nu ocupă 2 pătraţele de teren pe orizontală sau verticală atunci când marchezi teritoriul. Aria este una de 2×2, lucru vital de ţinut minte atunci când ajungi la graniţele oraşului tău şi vrei să foloseşti orice mic spaţiu rămas cu folos.

SimCity

După ce creionezi zonele, oamenii au nevoie de instituţii absolut obligatorii în orice oraş (normal): o primărie (deh, trebuie să protesteze lumea undeva dacă nu le convine ceva), şcoli, spitale, secţii de poliţie, detaşamente de pompieri. Apoi trebuie să le asiguri oamenilor energie electrică eco sau nu, pe petrol sau eoliană/solară, apă, colectarea gunoaielor, salubrizare etc. Dacă totul ar funcţiona cât de cât uman, te poţi ajuta cu restul oraşelor din regiune, fiecare asigurând pentru ceilalţi un anumit serviciu. Eu am fost sadic şi am preferat să joc singur şi să le asigur sims-ilor tot ce le trece prin cap. Sau aproape tot.

SimCity

Aproape tot pentru simplul fapt că delimitarea oraşelor mi se pare o prostie. Spaţiul destinat este minuscul, cel puţin pentru/în viziunea mea. Nu imi plac limitările lor pentru că am mereu senzaţia că totul este înghesuit. Nu am bani încă de la început pentru a construi strâzi cu 4 benzi pe sens, iar când e prea târziu, şi realizezi că din cauza zgârie-norilor ai un trafic mai complex(at) decât in Bucureşti e mult prea târziu. Bine, poţi face praf cu buldozerul munca ta şi să reconstruieşti constant, dar asta nu mi se pare o soluţie ideală. Dacă nu vrei să renovezi cu buldozerul și frustrarea ta a atins cote maxime, atunci în ajutorul tău vin dezastrele pe care le poti debloca îndeplinind anumite obiective din joc. Fie că e vorba de o ploaie de meteoriți, un fel de Godzilla portocaliu, niște cutremure, clasica tornadă americană sau o întâlnire paranormală cu zombies ori extratereștrii, distrugerea unui oraș poate deveni la fel de încântătoare precum construirea lui.

SimCity

La un moment dat, când consiliul tău cel valoros, care te scoate mai mereu din orice belea posibilă şi imposibilă, va crede de cuviinţă, poţi alege să mai conduci un oraş din regiune şi să-l faci o suburbie pentru oraşul mamă. Altă problemă care apare este faptul că nu poţi controla ambele oraşe în acelaşi timp. Trebuie să ajungi pe Region View şi să selectezi spre a vizualiza/controla oraşul dorit, neştiind exact ce se întâmplă în celălalt. Comutarea aceasta nu e instantă (depinde ce sistem ai) şi e adesea supărătoare şi mâncătoare de timp.

Evoluţie, evoluţie… Este logic că un cetăţean care munceşte, are de unde să îşi cumpere cele necesare, mai are un parc/loc de joacă prin apropiere, va decide să se dezvolte (asta dacă nu eşti tu un mic tiran şi le bagi taxe prea mari). Străzile trebuie să fie upgradate din low density în medium density sau high density roads, care să suporte mai mult trafic şi ca prin minune de la un oraş de 10.000 ajungi la 40.000 prin construirea de blocuri, zgărie-nori sau vile (da, şi la ei există). La fiecare population milestone vei putea să dezvolţi primăria prin adăugarea de clădiri speciale pentru fiecare domeniu în parte, în funcţie de planul pe care îl ai în cap pentru oraşul tău şi de nevoile cetăţenilor. Eu am ales un oraş turistic cu ieşire la mare, care va prospera prin vizitatori dornici de jocuri de noroc si de relaxare. Sună bine măcar in teorie, asta pentru că jocurile de noroc pe care le-am asigurat au nevoie de vizitatori şi din alte oraşe, iar costul unui aeroport internaţional este de 1 milion de simoleons.

SimCity

E greu să scoţi profit odată ce lucrurile se complică şi populaţia mai doreşte şi construirea unei gări care să asigure transportul între anumite părţi ale oraşului sau nişte tramvaie asemănătoare celor din San Francisco. Te poţi împrumuta de la bancă cu 3 credite a câte 100.000 de simoleons, dar asta nu este adesea decât o soluţie disperată. Problema mea este că nu ai unde construi şi aeroport, şi tramvai, şi tren, şi sens giratoriu decât dacă viziunea ta de arhitect este de domeniul SF-ului. De asta voi prefera city builderele de genul Pharaoh, Caesar sau Zeus, în care nu te simţeai îngrădit şi puteai să construieşti în neştire.

Recunosc, dacă ai avea un teren nelimitat, ar fi un joc mult prea uşor. Dar mi se pare oribil faptul că eu ca primar trebuie să împiedic izbucnirea unor incendii constante într-o anumită zonă construind detaşamente de pompieri fix lângă acele clădiri.

SimCity

Nu am nimic împotriva lucrurilor bune din acest joc. Îmi place să văd cum se dezvoltă un oraş, îmi place să le asigur de toate locuitorilor (în limitele bunului simţ), dar mereu voi trăi cu impresia că se putea mai mult. E frumos să aud cum pompează energie o centrală atunci când vreau să văd dacă toţi cetăţenii au curent. E plăcut să dau zoom-in şi să văd maşinile care se grăbesc fie ca să salveze un om, să stingă un foc, să prindă un criminal sau doar ca să ajungă la fabrica din periferie ca să câştige un ban.

 

Concluzii

SimCity e realizat bine, poate asta e şi problema: nevoia de perfecţiune care complică lucrurile. Maxis a încercat să elimine din bug-uri, lansând nu mai puţin de 8 patch-uri într-o lună, enorm pentru un joc cu pretenţii. Plus, dacă nu erau problemele de la lansare poate că jocul era primit mai ok din partea tuturor.

Sincer, stau şi mă întreb, dacă jocul acesta nu va avea succesul scontat, EA va închide serverele peste 2 ani? Şi dacă da, ce se întamplă cu cei ~ 55 de euro (varianta simplă) – 80 de euro (pentru varianta digital deluxe) investiţi de jucători? Rămîne de văzut. Ce pot eu să vă recomand este să vă înarmaţi cu răbdare şi să ignoraţi anumite… aspecte, când vă apucaţi de SimCity şi totul va fi ok. Jocul este distractiv şi addicting până la punctul în care dorinţa de a rezolva problemele din oraş depăşeşte nivelul frustrării datorat limitărilor impuse de Maxis.

Gameplay: 6.5
Sunet: 7
Grafică: 7.5
Rejucabilitate: 7
Overall: 7

Similar Articles

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.