De mult timp am visat la un MMORPG bazat pe seria The Elder Scrolls Online si iata ca a venit vremea cand un astfel de titlu s-a ivit.

Jurnalul meu va incerca sa va explice toata calatoria mea de la level 1 pana la level 50, asa ca haideti sa vedem daca The Elder Scrolls Online este transformarea naturala a seriei singleplayer intr-un joc online sau daca avem de a face cu un adevarat Scrollocaust.

 

From Coldharbour with Love

The Elder Scrolls OnlineOportunitatea de a obtine faima si glorie se pare ca a trecut pe langa studio-ul Zenimax Online, fiindca acest joc reuseste cu chiu cu vai sa recreeze un mic fragment al spatiului vast prezent in jocurile singleplayer, minus crimele, furatul, quest-urile inedite si alte lucruri mici care faceau deliciul oricarui gamer pasionat.

Premiza jocului este una simpla: tinutul Tamriel este invadat de catre un Daedric Prince pe nume Molag Bal a.k.a The Prince of Rape sau God of Domination, nume care ma trimite la articolele cu tema socio-video ludica ale unor site-uri precum Kotaku. Ei bine, planurile sale malefice ajung la bun sfarsit cand acesta se foloseste de un grup de eroi pentru a ii corupe sa ii permita intrarea sa violenta in dimensiunea fizica a tinutului.

De aici, shit hits the fan si ca orice MMORPG ce se respecta, jucatorul este cel care trebuie sa se lupte impotriva raului si aici am sa opresc putin ideea. O mare parte din satisfactia jocurilor single player ale seriei erau acele momente cand stiai foarte bine ca doar tu poti sa schimbi soarta povestii. Din pacate, acest sentiment este eliminat din simplul fapt ca nu mai esti singur, ci impreuna cu mii de alti jucatori carora li se spun aceleasi lucruri. Evident, este normal ca un MMORPG sa fie asa, caci pana la urma ar fi dificil sa creezi un storyline diferit pentru fiecare jucator in parte, insa pentru o franciza ca The Elder Scrolls Online…..nu stiu ce e, dar nu merge.

Inceputul povestii este unul tipic francizei, esti un neica nimeni aruncat intr-o inchisoare (dintr-o alta dimensiune), dupa care esti eliberat de catre un grup de luptatori pentru a deveni He-Man-ul (sau He-Woman) lui Tamriel.

Sincer sa fiu, jocul nu face nimic decat sa preia anumite aspecte prezente si in alte MMORPG-uri sa ti le ofere pe tava la un nivel de baza. De ce? Pentru ca atat a putut Zenimax Online.

The Elder Scrolls OnlineIdeea de baza a jocului era (sau cel putin asa ar fi vrut studio-ul) ca tu sa iti declari loialitatea uneia din celor factiuni disponibile si sa „fly the flag” pe campurile de lupta ale Tamriel-ului, insa, din pacate acest aspect a fost sabotat tot de catre developer, prin simplul fapt ca toata lumea care a facut precomanda primeste un cod, care iti permite sa iti creezi orice personaj de orice rasa, la oricare dintre cele 3 factiuni. Trist. Culmea, daca dai un ban in plus (vreo 30$), ai acces exclusiv la rasa Imperiala si primesti o martoaga utila, inca de la inceput. Foarte urat si foarte evreiesc din partea developer-ului, fiindca toate aceste lucruri indica faptul ca jocul este pregatit sa devina Free to Play (sau Buy Once) la un anumit moment.

Revenind la ideea celor trei factiuni, jocul preia cateva trasaturi din jocuri ca Dark Age of Camelot (sau mai nou, Guild Wars 2), jocuri care puneau accent pe lupta dintre factiuni, insa acestor factiuni le-au fost atribuite niste povesti care nu prea au logica.

The Elder Scrolls OnlineDe exemplu, vom lua factiunea Daggerfall Covenant care este in mare parte compusa din Orci (Orsimer), Bretoni si Redguarzi. Povestea acestei factiuni ne arata cum Bretonii si Redguarzii au cucerit capitala Orcilor numita Orsinium, nu o data, ci de doua ori, Orcii fiind fortati sa isi accepte noii lideri din motive de supravietuire. Problema lui Elder Scrolls Online in acest aspect este ca Orcii par a fi foarte neinteresati de propria lor soarta, acceptand cu placere sclavia fortata. De ce? Habar nu am.

Desigur, sunt multe inconsistente in cronologia universului in ceea ce priveste povestea principala din Elder Scrolls Online, actiunea acestuia intamplandu-se cu vreo 600 de ani inaintea evenimentelor din The Elder Scrolls III: Morrowind. Din cauza acestui fapt am impresia ca Zenimax Online a trebuit sa inventeze sau sa adapteze cateva dintre povestile stabilite in canon-ul oficial pentru a oferi un motiv bun in crearea acestui nou canon.

In fine, ceea ce vreau sa explic este faptul ca fanii jocurilor single player ale francizei ar trebui sa trateze acest joc ca pe un nou capitol, complet separat de celelalte jocuri. Nu exista nici un fel de corelatie sau explicatie cu evenimentele jocurilor precedente, asa ca v-as recomanda sa tratati acest joc ca pe un capitol separat. Haideti sa zicem ca momentan lore-ul din Elder Scrolls Online ofera un mic motiv de joaca pentru fanii impatimiti ai canon-ului, insa marea intrebare este: Cum poate un MMORPG sa emuleze gameplay-ul de succes al unei francize de jocuri singleplayer sandbox?

 

From Hero to Zero

Din pacate, The Elder Scrolls Online sufera de un design foarte primitiv pentru un MMORPG al anilor 2014.

The Elder Scrolls OnlineFirst things first si aici discutam despre crearea unui personaj, care in mare parte merge pe aceleasi principii ca si alte MMORPG-uri. Poti modifica fata si corpul personajului si cam atat. Nimic mai mult. Atributele sunt cele clasice (Stamina, Health si Magicka), dar intr-un joc de tip online esti fortat sa iti iei Health pentru a putea supravietui din moment ce restul atributelor nu ofera solutii eficiente pentru a oferi un combat corect si interesant. Ce vreau sa spun este ca degeaba ai multa Stamina si multa Magicka, daca un grup de inamici (sau cateodata chiar si unul singur) te doboara dupa cateva lovituri.

Ca tot am intrat in domeniul luptelor, acestea incearca sa emuleze jocurile singleplayer ale francizei, numai ca atacurile directionale in functie de miscarea mouse-ului lipsesc si odata cu acest fapt intervin abilitatile, care merg pe un sistem folosit si in alte MMORPG-uri precum Guild Wars 2, TERA sau Age of Conan. In mare parte ai Left Click pentru Light Attacks si Hold Left Click pentru Heavy Attack, toate acestea consumand o portiune din Stamina ta. Blocarea sau pararea atacurilor o poti face printr-un simplu Right Click.

Totul suna foarte excitant pe hartie, insa marea problema a jocului este ca majoritatea atacurilor de baza sunt irelevante fata de abilitatile fiecarei clase. Am impresia ca au bagat acest combat foarte simplificat din simplul fapt ca jocul va fi portat si pe platforma PS4 in curand sau cine stie, poate nu au avut timp sa implementeze un sistem mai satisfacator, desi o singura bara de skill-uri cam indica faptul ca intentia MMORPG-ul a fost sa fie mai usor pentru un controller…..zic si eu. Mai mult, combat-ul este nesatisfacator si din perspectiva clasica TES First Person, perspectiva ce ar fi trebuit sa ofere o experienta similara cu titlurile singleplayer, insa acest feature isi avea rostul acolo, aici? Not so much pentru ca un MMORPG First Person nu prea poate sa mearga din cate s-a vazut pana acum. Per total, nu sunt foarte multumit de faptul ca jocul te restrictioneaza in a folosi un singur tip de arma pana la level 15 cand poti debloca functia de a schimba armele in timpul luptei, feature similar cu cel din Guild Wars 2.

The Elder Scrolls Online are o selectie „impresionanta” de 4 clase si anume Dragon Knight, Templar, Nightblade si Sorcerer. Dupa cum bine stim, fiecare clasa se incadreaza unui arhietip, insa Zenimax Online sustine ca fiecare clasa se poate specializa pe orice domeniu datorita sistemului robust de skill-uri. GRESIT!

The Elder Scrolls OnlineIn teorie, jucatorul are libertatea sa se foloseasca de o sumedenie de combinatii de abilitati si pasive. Spre exemplu, poti sa iti transformi Sorcerer-ul atotputernic intr-un healer veritabil sau poti sa indepartezi Nightblade-ul din rolul sau de Rogue, intr-un tanc fara frica. Totul depinde de echipamentul pe care il folosesti si mai important, de cum iti alegi evolutia anumitor abilitati.

Din nou, toate aceste lucruri suna dragut pe hartie, insa am observat ca foarte greu iti poti construi un personaj asa cum iti doresti. De multe ori, un Sorcerer are mare nevoie de magiile sale ofensive pentru a supravietui. Nu prea ai loc de manevre sau de orice fel de combinatie fiabila, prin simplul fapt ca cele mai bune abilitati si moduri prin care tu iti poti face treaba sunt cele care depind strict de rolul clasei. Un alt MMORPG care a incercat cu oarescare succes sa faca acest lucru a fost RIFT, insa acel MMORPG are deja cativa ani de experienta in domeniu, ceea ce TESO iata ca nu ii are. Nici macar nu poti folosi anumite vraji fara a avea un toiag sau sa folosesti ambele maini pentru a iti imputernici vrajile, dar sa zicem ca jocul este la prima incercare de a transpune universul intr-un format online, asa ca vom ignora acest aspect….pentru moment.

Nu contest faptul ca exista anumite cai de progresare prin a te alatura ghildelor legendare, Mages si Fighters Guild, dar punctele investite in skill-urile specifice nu ofera un gameplay mai interesant. Singurul lucru oarecum interesant este faptul ca Zenimax Online au implementat cele doua factiuni bazate pe metamorfoza, precum Vampires sau Werewolves

Sunt sigur ca intentia studio-ului Zenimax Online a fost sa creeze o experienta cat mai apropiata de jocurile singleplayer, insa intr-un MMORPG sunt alte mecanici pe care trebuie sa le bagi in seama. Cu greu poti sa faci mix and match intre doua tipuri de gameplay, care ofera doua experiente complet diferite.

The Elder Scrolls OnlinePana si crafting-ul jocului care la baza are o idee foarte interesanta este prost executat. Sa zicem ca vrei de la bun inceput sa te specializezi pe TOATE mestesugurile disponibile, insa nu prea ai cum din cauza ca toata productia ta va fi irelevanta odata cu cresterea in nivel, deci de ce ai mai pierde timp cu crafting-ul, cand poti sa faci questuri care iti ofera gear mult mai bun, decat orice ai produce? Singurele profesii in care merita sa investesti timp sunt Provisioning si Alchemy, din simplul fapt ca acestea iti ofera potiuni si consumabile ce iti permit sa te lupti cu inamici mult mai puternici (cu un nivel sau doua peste tine).

Pe langa crafting, mai exista si o mini componenta unde poti sa iti imbunatatesti gear-ul existent cu anumite nestemate, care iti ofera fel si fel de bonus-uri precum Spell Crit, Armor, Enchantment Bonus etc. Pentru a iti imbunatati gear-ul, trebuie sa gasesti gear similar pe care trebuie sa il sacrifici pentru a adopta efectele bonus in noul gear. E un proces foarte plictisitor si de multe ori frustrant, mai ales ca la nivele mici nu prea are rost sa iti strici gear-ul pentru a iti crea gear pe care oricum il vei schimba in jumatate de ora.

Cred ca cea mai mare problema a unui MMORPG este presiunea asupra development-ului, multe dintre ele fiind lansate cu o mica portiune de continut semnificativ. Nu-i deloc bine cand ai de a face cu un termen de comparatie ca World of Warcraft sau EVE Online, ei bine, stii cu cine te va compara lumea.

The Elder Scrolls OnlineApreciez faptul ca ESO ofera o experienta destul de primitiva cu multe lucruri lipsa, insa it’s never enough. Sculele prezente in joc ofera foarte putina diversitate, crafting-ul este rudimentar, dar interesant, combat-ul este primitiv, dar bine intentionat, sistemul de Skill Morphs este unul interesant, insa ofera putine alternative fiabile si lista poate continua. What’s next?

Ei bine, ganditi-va ca ESO este un MMORPG care iti cere 13 EUR lunar. Asta inseamna ca in fiecare an Zenimax Online iti cere 150 EUR bonus pentru a te bucura de un joc care nu ofera ceva revolutionar in the first place. Nu spun acum ca plata pe baza de abonament este una gresita intr-un MMO, insa in ziua de azi acest fapt este o practica destul de periculoasa pentru multe companii.

Spun aceste lucruri pentru ca iubesc franciza Elder Scrolls si imi pare foarte rau sa imi fie mila de o initiativa care parea a fi cinstita, mai ales ca la carma studio-ului Zenimax Online sta legendarul developer Matt Firor, un veteran al MMORPG-urilor cu experienta vasta in domeniul Realm vs Realm combat.

The Elder Scrolls OnlineCa tot vorbim de Realm versus Realm combat, PvP-ul din joc se invarte in jurul tinutului Cyrodill, unde cele trei aliante se lupta asupra unor forturi pentru a oferi un avantaj semnificativ. Din pacate, o mare parte a luptelor au loc in toiul noptii unde de obicei vezi o dominatie permanenta a factiunii Ebonheart Pact. Nu prea inteleg de ce Zenimax Online au optat pentru o singura forma de multiplayer combat, fata de formele traditionale precum cele din RIFT sau World of Warcraft.

In orice caz, regula de baza pentru a castiga in Alliance War este urmatoarea: Cine are superioritatea numerica va castiga, indiferent de skill. Este lupta clasica Zerg vs Zerg si sunt extrem de dezamagit, prin simplul fapt ca nu am destul timp incat sa intru la ora 4 dimineata sa pot castiga ceva in numele factiunii Daggerfall Covenant. So there’s that….

Bun. Nu iti place PvP-ul? Nu iti place crafting-ul si vrei doar sa faci quest-uri, sa explorezi lumea, sa distrugi invadatorii Daedra sau sa faci donjoane PvE? Pai pentru cineva care si-a inceput cariera cam asta ar fi singura trasatura din care poti sa storci niscaiva fun.

Dar stai! Credeai ca te distrezi prea mult? Ei bine, Zenimax Online nu prea sunt fani ai distractiei, asa ca de multe ori vei da de quest-uri bug-uite. That’s right!

The Elder Scrolls OnlineNu o data, ci de multe ori am dat peste cateva quest-uri care pur si simplu nu mi se inregistrau in jurnal. Chiar la un moment dat am dat peste un NPC pe care trebuia sa il urmaresc intr-o zona pentru a imi oferi urmatorul breadcrumb al quest-ului, numai ca sa observ ca acesta disparea subit fara sa mai revina. Asa ca am asteptat vreo 10 minute, am incercat sa dau un mic log out – log in si nimic, NPC-ul nu era nicaieri de gasit.

Conform lore-ului, Molag Bal isi trimite acolitii Daedra pentru a crea haos in Tamriel. Aceste invazii ating apogeul in anumite zone marcate pe harta cu iconita unui vartej. Locurile respective se numesc dolmen-uri sau Daedric Anchor Invasion Points si din pacate, sunt mult prea putine pentru a insemna ceva. De vreo 4 ori am ajuns in acele locatii cu inima batand violent in anticiparea macelului, doar ca sa astept inca o jumatate de ora pana cand script-ul jocului mi-a oferit o invazie. Insa aceste invazii nu pot fi castigate de catre un singur jucator, caci acest feature cere cel putin 4 – 7 oameni pentru a il termina.

Ar fi fost dragut ca fiecare jucator sa primeasca o notificare de tip text based (A DAEDRIC INVASION IS HAPPENING HERE) sau sa vad vreun marker pe harta, care sa imi transmita acest lucru, insa iata ca asa ceva nu exista. De ce trebuie sa stau jumatate de ora sa astept un eveniment important, doar ca sa observ ca nimeni altcineva nu isi da interesul sa participe? Faptul ca nu stii ce evenimente pot avea loc in zona ta, transforma aceste invazii intr-un feature inutil….momentan.

The Elder Scrolls OnlineDin nou, explorarea jocului este una limitata din cauza faptului ca inamicii cresc in nivel in functie de zona, nu de jucator. Asa ca daca un jucator vrea sa exploreze o anumita zona pentru ca asa ii tuna lui, va afla imediat ca nu poate din cauza faptului ca inamicii presarati vor fi mult prea puternici pentru a ii permite o explorare libera. Cu acestea fiind spuse, ma asteptam ca Tamriel-ul online sa includa toata geografia care sa nu fi fost introdusa in jocurile singleplayer, dar nici aici nu am avut vreo satisfactie pentru simplul fapt ca sunt putine zone in care poti sa calatoresti. Ce-i drept, esti incurajat sa explorezi ca sa colectionezi achievement-uri si Skyshard-uri, obiecte care iti ofera un punct de a investi intr-o abilitate la alegere.

Ok. Iert questing-ul buguit, iert lipsa de evenimente dinamice care sa indemne jucatorul sa le incerce, naiba, am sa iert si lipsa explorarii semnificative, insa mai da-o naiba Zenimax Online ca nici macar donjoanele nu ai reusit sa le faci cum trebuie.

Dupa ce ca Group Finder-ul jocului nu merge asa cum trebuie, donjoanele sunt de multe ori bug-uite. Quest-urile dungeon-urilor nu ofera nici un fel de rasplata semnificativa pentru munca in grup, nu exista nici un fel de mod in care sa organizezi party-ul intr-un mod eficient, telegrafia abilitatilor inamice este ampulea scriptata si in mare parte iti pierzi timpul pentru nimic, caci nu exista nici un fel de rejucabilitate in acest aspect. Ce naiba? Am impresia ca Zenimax Online au lucrat la acest joc la fel cum Blizzard Entertainment a lucrat la World of Warcraft acum 10 ani.

The Elder Scrolls OnlineIt’s too little for nothing. Mai ales ca platesti un abonament lunar care normal ar trebui sa iti GARANTEZE continut finisat si semnificativ experientei de gaming. Ar fi fost mult mai bine daca jocul s-ar fi lansat pe modelul de plata Guild Wars (1&2), insa e clar ca initiativa numita The Elder Scrolls Online este un simplu cash grab si o vaca de muls care calareste laurii jocurilor singleplayer ale studio-ului Bethesda Softworks. Am impresia ca acest gen sufera de o ataraxie acuta si pana cand vreun studio mai inteligent va lua masurile necesare, se va tot merge pe acest trend al MMORPG-ului lansat cu un sfert din continut care mai are si tupeul sa iti ceara bani extra pentru a il sustine.

Din pacate, pana si economia jocului a fost gandita prost, nefiind vreo casa de licitatii (Auction House) sau vreun sistem mai eficient de a incuraja trocul dintre useri. Limitarea economiei isi arata coltii din momentul in care exista un deficit de castig al gold-ului pentru fiecare jucator.

The Elder Scrolls OnlinePentru ca ai un inventar limitat, o banca personala limitata sau o banca a ghildei care are prea putin spatiu pentru stocarea materialelor, se creaza acel cerc vicios numit „muling”. Din cauza faptului ca strangi mai multe materiale decat consumi si nu ai un loc sigur unde poti stoca toate aceste obiecte, esti nevoit sa iti creezi cateva personaje tocmai pentru a muta resurse dintr-o parte intr-alta. Ar fi fost dragut sa iti poti mari spatiul de stocare la un pret acceptabil, dar costul acestui feature este mult prea mare pentru cat poti strange intr-un playthrough.

Evident, jocul poate se va mai imbunatati odata cu trecerea timpului, insa problemele actuale ale jocului ar trebui rezolvate saptamanal, ceea ce Zenimax Online nu prea face, mai ales ca ei planuiesc sa lanseze o mica bucatica de content in patch-ul numit Craglorn despre care puteti citi mai multe aici.

Si totusi, lipsesc elemente de gameplay esentiale! Unde e sistemul de criminalitate? Unde sunt garzile care fug inspre mine furios strigand „Stop right there criminal scum!”? Unde au disparut Thieves Guild si Dark Brotherhood? De ce nu exista furturi? De ce nu exista vreo forma de Player Housing? Mai important, unde este end game-ul? Ce v-a trecut prin cap cand ati lansat acest joc?

 

Nu-i Tamriel-ul de odinoara

In ceea ce priveste aspectul tehnic (vizual si auditiv) al jocului, totul pare sa fi fost lansat asa cum trebuia.

The Elder Scrolls OnlineSpre deosebire de buildul BETA al jocului de acum cateva luni, s-au eliminat foarte multe ecrane si timpi de incarcare, ceea ce-i un lucru bun, mai ales ca engine-ul Hero este destul de decent in a randa o lume vivace, dar ceva lipseste.

In mare parte, fiecare factiune are un theme anume. Ebonheart pact iti induce o doza serioasa de nostalgie cu zonele pline de fungi, spori si vulcani, Daggerfall Covenant reprezinta regatul tipic al Camelot-ului cu fortarete maiestuoase asezate un deal linistit din mijlocul unei campii, iar Aldmeri Dominion este plin de zone alde Rivendell cu foarte multi codrii, arhitectura eleganta si o mica portiune de desert unde Khajitii isi fac veacul imbatati pe Skooma si drogati cu Moon Sugar.

Trebuie sa recunosc, este un Tamriel destul de aratos care ruleaza decent chiar si pe configuratii mai vechi ca cea afisata mai jos, which is good.

platformaPC-paul

The Elder Scrolls OnlineIn ceea ce priveste componenta audio a jocului, lucrurile stau decent cu un cast plin de actori cunoscuti ca John Cleese, Alfred Molina, Kate Beckinsale, Michael Gambon sau venerabilul Malcom McDowell, care isi fac treaba cu brio impreuna cu actorii de voce ai jocurilor, singleplayer mai putin cunoscuti, dar nu trecuti neobservati (cine a auzit vreodata de Paul Ganus?).

Din pacate, muzica acestui joc NU a fost compusa de veteranul Jeremy Soule, insa consider ca atmosfera-i destul de imersiva pentru un MMORPG.

 

Franciza consacrata, cauta idee de MMORPG

Din pacate, as vrea sa va ofer un motiv intemeiat pentru a incerca acest joc, dar nu prea am.

The Elder Scrolls OnlineInteleg ca jocul a fost construit in mare parte pentru a mai stoarce niste bani din buzunarele userilor care sunt fani ai francizei, dar care nu au jucat un MMORPG in viata lor, insa e un fan service de prost gust. Daca sunteti inamorati de ideea unui MMORPG The Elder Scrolls, then go for it, poate o sa va placa questing-ul de dragul nostalgiei, mai ales ca majoritatea quest-urilor arunca cateva referinte in directia jocurilor singleplayer, insa daca aveti ani de experienta cu alte MMO-uri, atunci mai bine va lipsiti de o calatorie abrupta pe plaiurile online ale Tamriel-ului.

Ma astept ca jocul sa devina Free to Play pana la sfarsitul anului, pentru ca pana acum nu ar exista semne sau o forma de comunicare mai eficienta cu comunitatea din partea studio-ului Zenimax Online. Daca acestia se trezesc din letargie si se tin de promisiunea continutului adaugat lunar, poate voi mai plati o luna ca sa va ofer un update al situatiei, insa nu pariez pe o astfel de intamplare. Poate varianta de PS4 va fi una mai buna din moment ce combatul jocului a fost construit pentru asa ceva, dar din nou ma mir sa aiba vreun succes din moment ce exista alte jocuri online mult mai cizelate la toate capitolele. E pacat ca o asemenea licenta a fost supusa mulgerii intensive, dar gaming-ul a devenit o afacere mult prea importanta, pe cat incercam noi sa ne dam seama.

Repet, daca sunteti mari fani ai seriei The Elder Scrolls si nu ati jucat pana acum un MMORPG, atunci puteti sa il cumparati la un pret decent de AICI.

Notele le gasiti mai jos.

p.s As dori sa ii multumesc domnului Andy Fulgerash (nu, nu-i vreo ruda cu al nostru Fulger) pentru ca m-a acompaniat pe tot parcursul calatoriei scurte in lumea online a Pergamentelor Stramosesti.

  • Gameplay: 5
  • Sunet: 9
  • Grafica: 9
  • Story: 7
  • Performanta: 9
  • Overall: 7.8

Lasă un răspuns