De multe ori, mulţi gameri îşi dau cu presupusul când un MMORPG este subiectul de discuţie. Mulţi dintre ei chiar reneagă ideea unui alt joc din simple motive de lene, lipsa de motive pentru a intra în acel joc sau pur şi simplu refuză orice noţiune de înţelegere din cauza motivelor financiare.

Guild Wars 2

Problema ţărişoarei noastre dragi este faptul că suntem nişte încăpăţânaţi şi ne e lene să ascultăm pe altcineva când vine vorba de a fi sensibili în a argumenta calumea motivele pro sau contra. Cred mi-aş permite un sejur prin Coasta de Azur pentru fiecare persoană căreia îi povesteam de Guild Wars 2 şi automat venea cu acea favorită explicaţie de genul „Frate, nu e ca WoW.” sau „Frate, nu vreau să dau bani pe un joc.”. E dezamăgitor să vezi aşa zişi gameri care nici măcar nu au bunul simţ să recunoască că habar nu au despre ce vorbesc, în contextul în care toate explicaţiile de mai sus sunt complet false în ceea ce priveşte Guild Wars 2.

E simplu ca bună ziua. Guild Wars 2 este continuarea unui MMORPG unic în acest gen bastardizat şi populat cu clone de WoW, mizerii chinezeşti Free 2 Play, mizerii care se dau drept Free 2 Play, dar sunt Pay 2 Win ca APB Reloaded sau mai rău, browser based games. Pentru cei care habar nu au ce a fost Guild Wars 1, le pot spune doar că a fost un concept nou în anul 2004. A fost primul MMORPG care nu cerea un abonament lunar şi nu era nici Free 2 Play cu cash shop ce vindea obiecte puternice.

A fost primul MMORPG care a introdus o mecanică destul de simplă de combat în care fiecare personaj avea doar o bară de 7 abilităţi ce puteau fi activate, fiecare clasă având aproximativ peste 70 de skill-uri disponibile. Cu atât mai mult, a fost un MMORPG care a oferit o şansă reală jucătorilor de PvP prin simplul fapt că puteai să îţi faci un caracter de level maxim, adică level 20 care putea fi trimis imediat la bătaie cu alţii. Pe lângă toate aceste însă, Guild Wars 1 a fost un MMORPG cu o lume fantasy bine realizată, cu o poveste bine pusă la punct şi mai presus de toate, a fost un joc în care nu erai forţat de împrejurimi să te aliezi unui grup pentru a putea progresa.

Din păcate, Guild Wars 1 a fost un joc foarte limitat în ceea ce priveşte conţinutul, iar din cauza faptul că toată lumea era împărţită în sute de instanţe, de multe ori umblai într-un joc complet lipsit de viaţă. Ei bine, Guild Wars 2 vine în forţă pe data de 25 August al acestui an în noi haine şi cu noi soluţii pentru clasa de MMORPG-uri. De data aceasta, lumea este deschisă tuturor, toate zonele prezente fiind deschise şi făcute special pentru a acomoda un număr mare de jucători. Cu atât mai mult, lumea din Guild Wars 2 vine însoţită de un sistem îmbunătăţit de questing folosit şi în jocuri ca RIFT – Planes of Telara sau Warhammer Online – Age of Reckoning.

Vă gândiţi: „Păi stai mă şefule, parcă RIFT e un joc plictisitor şi prost balansat, iar Warhammer Online (abreviat WAR) a fost o mizerie şi mai rea de atât. De ce m-ar interesa Guild Wars 2 ăsta al tău?”

Nu m-aş arunca la asemenea vorbe că până la urmă ambele jocuri de mai de sus au suferit de marketing prost şi mai ales idei de design foarte proaste. Jocuri mediocre cu siguranţă sunt, dar nu incredibil de proaste, căci sunt multe alte jocuri care merită agenţi cancerigeni ca Metin 2, Perfect World International sau eu mai ştiu ce altă clonă violată marca China and South Koreea. Revenind la Guild Wars 2, îl apăr cu vehemenţă, căci chiar şi pe parcursul jocului se vede o atenţie la detaliu şi un design bine realizat de nişte oameni foarte, foarte grijulii. Vorbim de o echipă de boşi care ştiu să bosuiască fără compromisuri, dar despre asta vom vorbi după lansare.

În mare parte, testul a început pe 20 iulie şi a durat până pe data de 23 în aceeaşi lună şi tot ce vă pot spune că, am petrecut 2 zile bestiale de joc şi am săpat la Guild Wars 2 mai ceva ca într-un film pentru adulţi. O să încerc să fiu destul de concis şi să vă spun pe scurt cu ce se mănâncă Guild Wars 2 şi în 5 motive să vă aduc şi vouă la atenţie şmecheria pură şi distilată a acestui MMORPG de zile mari.

1. Combat-ul este bine realizat şi este construit în aşa fel încât fiecare clasă îşi poate însuşi un rol de Tank, DPS sau Healer. Nu mai există această Sfântă Treime a MMORPG-urilor, Guild Wars 2 oferind fiabilitate, flexibilitate şi loc de experimentare pentru fiecare dintre cele 5 rase şi 8 clase disponibile. Toate luptele sunt rapide, fluide, nu necesită bulanul unui generator de numere la aleatoriu şi nu se bazează pe zeci de mii de cifre pentru a îţi demonstra că eşti bun. Pe scurt, gândiţi-vă la combat-ul din Devil May Cry şi portaţi-l în Guild Wars 2. Am spus Devil May Cry? Să ştiţi că aşa e. Toată lupta se schimbă în funcţie de ce armă foloseşti, nimic nu este standardizat şi toate seturile de abilităţi se schimbă în funcţie de setul de arme folosit. Nu există mii şi mii de butoane sau de bări cu treisprezece mii de sloturi pentru aşa ceva. Ai o bară simplă jos în mijloc, cu 5 skill-uri pe stânga, cinci pe dreapta pentru a încorpora diversele abilităţi utilitare.
  2. Lumea este extraordinar realizată şi nu cred că am văzut MMORPG mai detaliat ca acesta. La cârma design-ului artistic şi cinematic sunt doi români foarte pasionaţi, unul dintre ei fiind renumiţi în lumea gaming-ului pe plan internaţional, anume Daniel Dociu şi fiul său Horia. Vă spun că deşi mă aşteptam la un fantasy generic, cumva Guild Wars 2 modifică peisajele tipice cu o doză de realism şi logică, totul fiind foarte natural realizat şi bine închegat. Nu există repetiţie, nici măcar casele omeneşti (care după cum ştiţi că în majoritatea MMORPG-urilor au marea tendinţă să fie copiate şi puse cu lipiciul aleatoriu în peisaj) nu se aseamănă între ele, un peisaj nu se va asemăna nici odată cu altul şi pe lângă toate acestea, coloristica este una bună. Nu trebuie să îmi belesc ochii sau să fiu nevoit să port ochelari din cauza faptului că zona în care mă aflu este umplută cu o culoare ţigănească în genul albastru deschis sau roz. Pur şi simplu nu am ce să le reproşez artiştilor de la ArenaNet. Serios, pare că pup în fund dubios, dar vă garantez că totul este 100% artizanal realizat în lumea din Guild Wars 2.
  3. Jocul oferă conţinut PvE pentru oricine fie sub forma unor instanţe bine realizate şi deştept construite, fie sub forma unor evenimente dinamice la fel de bine realizate, fie sub forma unei poveşti care este unică de la jucător la jucător. Nu există conţinut care să nu te bucure. Totul este dinamic şi bazat pe evenimente. Nu există NPC-uri care să fie înrădăcinate şi să ţi-o servească pe aia veche cu „Bos, îmi omori şi mie 100 de porci? Hai să moară mama, du-te şi omoară şi tu ăştia 100 de porci că mi-e fomiţă şefu.” Practic, tot ce trebuie să faci este să explorezi. Mergi doi paşi şi poţi găsi un NPC care este atacat de nişte leoparzi, după care aflii că leoparzii aceia i-au ucis întreaga cireadă şi el poate te-ar însoţi să ucideţi văgăuna plină de feline. Mie unul mi s-a întâmplat să ajung într-o zonă unde doi oameni de ştiinţă a rasei Asura acompaniau 10 sclavi ce făceau parte dintr-o rasă de şobolanoizi ce posedă o conştiinţă colectivă într-un laborator. Stau 5 minute, mă fâţâi pe acolo crezând că apuc să văd cum se termină scena după care gata, pot pleca, dar de unde, căci la un moment dat, unul dintre Asura le cere acestor şobolani să facă un calcul matematic complex, la care aceştia îi răspund imediat, după care scapă şi purced să dea foc întregului laborator ala Cargo şi RACLA cu anarhie şi toate cele. De unde să ştiu eu că tot ce am făcut a fost să asist la deschidere unui nou quest line dinamic? Exact. Nu aveam de unde şi pentru asta Guild Wars 2 este un joc al exploratorilor.
  4. PvP-ul structurat este genial. Pe lângă faptul că deja ai un combat dinamic şi un sistem de îmbunătăţire al personajului care nu se bazează foarte mult pe câte tone de armură sau ce baghetă şmecheră ai tu, ci pe cât de inteligent eşti să îţi cunoşti şi să anticipezi mişcările inamicului. Dacă inamicul este de nivel mai mare ca tine, anume 80 (care este finalul drumului de leveling pentru Guild Wars 2), automat vei fi adus la nivelul său. Gear-ul nu contează pentru simplul fapt că toate statisticile sunt automat egalate din zonă în zonă. Mai ales în PvP care are loc fie într-o arenă în stilul WoW, fie are loc pe un continent (da, am spus continent) separat unde lupta este adusă la proporţii epice cu castele asediate, locaţii de control ca turnuri, mine, observatorii şi alte clădiri cu valoare strategică, unde fiecare minut reprezintă încă câteva puncte pentru ca serverul tău să fie cel ce va domina lupta. Nu vorbim de lupte în grupuri mici, ci între întregi guilde de jucători de pe trei servere diferite. Din păcate însă, sunt ceva mici probleme de latenţă, uneori fiind prezent ceva rubberbanding fix când ţi-e mai drag să-i tragi o bardă peste bot inamicului.
  5. Din cele cinci rase disponibile, greu mi-a fost să aleg una. Fie că joci cu un Human, ditamai Norn-ul, un Asura fioros, un maimuţoi de Asura sau vreo plantă mergătoare asemănătoare unui elf cum sunt Sylvari, toate sunt bine reprezentate, cu locaţii unice, evenimente dinamice bine construite şi ca să nu uit, un character creation de îţi pică şmecheria pe jos. Este un joc care oferă diversitate chiar şi pentru fiecare set de armură, fiecare rasă având un set personalizat de armură, cu specific de design în funcţie şi de clasa aleasă. Există şi o componentă serioasă de crafting, care se bazează foarte mult pe experimentarea cu diferite reţete, dar profesiile disponibile sunt mult prea banale pentru mine sincer. Adică am mai văzut în o mie şi una de MMORPG-uri chestii ca Leatherworking, Artisan, Jeweler sau Cook. În plus, Guild Wars 2 oferă un sistem de micro tranzacţii foarte deştept pentru cei care vor să mai dea câţiva euro pentru chestii cosmetice, un boost de xp sau eu ştiu, nişte gold acolo la punguţă. Însă ce face Guild Wars 2 foarte atrăgător pe lângă tot ce am spus în celelalte puncte de mai sus, este simplul fapt că Guild Wars 2 NU NECESITĂ nici un fel de abonament lunar, nu este un Free 2 Play = Pay 2 Win şi îţi oferă un pachet complet de tot ceea ce ai dori de la un MMORPG fără nici măcar să îţi ceară să îi faci sacrificiu cu sânge pentru a îl putea juca (ala Fallen Earth, EVE sau Mortal Online).

Cam atât am de spus pentru moment, însă vă anunţ de pe acum că vom încerca să scoatem un review şmecheros aici pe WASD.ro la o lună după lansarea jocului, atunci când vom şti exact dacă jocul se va merita şi pe ultimele bucăţi de progresie disponibile. Până atunci, vă recomand cu căldură să îl luaţi şi să încercaţi, indiferent dacă sunteţi nişte elitişti care habar nu au să argumenteze, indiferent dacă sunteţi chitroşi cu banii sau chiar şi dacă sunteţi nişte cocalari care nu halesc MMORPG-urile.