Spread the love
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

De la evenimentul de Call of Duty Black Ops pe care l-am organizat împreună cu ASUS am refuzat să mai folosesc alt tip de monitor decât la 120Hz. V-am povestit şi în acest editorial de ce un monitor cu refresh mare este de fapt cea mai bună investiţie pe care o poate face un gamer într-un echipament pentru activitatea lui favorită.

asus-vg-248qe-01Astăzi este ziua în care eu renunţ să mai recomand monitoare cu 120Hz, însă nu pentru că revin la 60Hz, ci pentru că ASUS au avut grijă să scoată pe piaţă ceva mai bun decât cele cu 120Hz.

Pare un pic spre domeniul SF şi evident că am fost sceptic când am auzit 144Hz. Cunosc foarte bine povestea minciunilor din spatele televizoarelor cu un aşa zis refresh de 400 sau 600 Hz. Nu ar fi fost deplasat dacă aş fi văzut aceaşi poveste şi în acest segment.

Totuşi, faptul că ASUS au declarat DOAR 144 Hz m-a pus pe gânduri. Dacă voiau să folosească aşa ceva ca marketing gimmick puteau să declare foarte frumos 200Hz şi aveam şi o valoare mai mare, dar şi rotundă.

asus-vg-248qe-06Aşa că, deşi pare incredibil, iată că există un monitor mai bun decât cele cu 120Hz.

ASUS VG248QE este un monitor LCD de 24 inci şi al cărui refresh este de 144 Hz. Poate fi considerat ca urmaşul monitorului VG236HE, pe care ASUS l-a lansat acum 2 ani.

Evident, ca orice urmaş, VG248QE aduce foarte multe lucruri în plus şi am putea începe lista noutăţilor cu dimensiunea mai mare a panoului şi am putea termina cu caracteristicile special gândite pentru gameri.

Cel mai înţelept ar fi să aruncăm un ochi pe specificaţii pentru a înţelege cât mai bine despre ce este vorba.

 

Specificaţii

specs-asus-vg248qe

 

asus-vg-248qe-02Faţă de vechiul monitor la 120Hz pe care ASUS l-a lansat pentru mase, VG236HE, noul monitor ce rulează la 144Hz aduce o serie de îmbunătăţiri. Cea mai importantă ar fi de departe creşterea refresh rate-ului deşi este tot un panou de tip TN. De asemenea, au decis să folosească un panou cu dimensiuni un pic mai mari şi cu toate astea au reuşit să construiască un monitor mai uşor în ceea ce priveşte greuatea. VG248QE are o greutate de 5,5Kg, iar VG236HE are 7 Kg. Dacă mai adăugau şi un mâner în partea din spate aşa cum a făcut BenQ cu noul model XL, atunci VG248QE ar fi fot un monitor ideal pentru cei ce participă la LAN Party-uri.

Pe lângă faptul că panoul este TN şi acum este mat, ASUS a adus îmbunătăţiri şi la capitolul conectivitate. Pentru că suntem în anul 2013 şi DisplayPort a devenit tot mai popular, monitorul la 144 Hz poate fi conectat atât cu acest conector cât şi cu HDMI 1.3a sau DVI-Dual Link.

asus-vg-248qe-03Tot la capitolul conectivitate a mai fost adusă o îmbunătăţire în sensul că acum putem conecta căştile direct la monitor şi partea bună este că avem parte şi de flexibilitate. Dacă cumva sunetul oferit de către placa video nu ne este pe plac, putem conecta oricând un cablu cu dublu jack la placa de sunet şi la monitor. Pentru audiţie avem două opţiuni, fie la căşti fie la cele două difuzuare de 2W integrate.

Ultima schimbare despre care vă mai menţionez este reducerea timpului de răspuns. Nu numai că rata de împrospătare a fost crescută la 144Hz, timpul în care un pixel trece de la gri înapoi la gri a fost redus de la 2ms la 1ms.

 

Vă spuneam că acest monitor aduce şi o caracteristică specială pentru gameri. Am observat că ASUS a început să profite tot mai mult de posibilitatea de a oferi conţinut cu ajutorul OSD-ului. Fie că vorbim despre OC Key sau despre OSD-ul monitoarelor din seria professional, felul în care ASUS se foloseşte de această opţiune s-a demonstrat foarte util.

Deşi pare cam greu de crezut că unui gamer i-ar ajuta la ceva, să ştiţi că ASUS au venit cu o idee foarte bună mai ales pentru sniperi. Deşi rolul acestei părţi din GamePlus este de a suplini crosshair-ul NVIDIA pentru modul de joacă 3D, el de fapt se potriveşte perfect pentru cei ce nu sunt mulţumiţi de ţinta din unele jocuri. De la o vreme încoace, majoritatea jocurilor nu mai permit modificarea formei, dimensiunii sau chiar a culorii ţintei şi cu această funcţie iată că putem alege una dintre cele două forme de ţinte sau culoarea roşie sau verde a acesteia.

Nu există foarte multe variante dintre care putem alege, însă cele existente sunt în mod clar bine venite. Aveţi mai jos două imagini ce ilustrează aceste crosshair-uri.

asus-vg-248qe-04asus-vg-248qe-05

 

Ceea ce voiam de foarte mult timp să vă arăt şi nu am reuşit este tocmai avantajul unui monitor cu refresh mare. Deşi ştiu că impresia generală este că un monitor cu refresh mare aduce doar confort, în realitate, pentru gameri aduce mult mai mult. Având un refresh dublu, de exemplu 120Hz VS 60Hz vei reuşi să vezi întreaga animaţie a unui personaj de pe ecran. Deşi jocul rulează cu 300 fps, în realitate ochiul uman percepe ceea ce îi oferă monitorul şi unul de 60Hz nu îi va oferi niciodată cele 300 de cadre randate de către PC. Cadrele în plus ajută doar la cursivitatea cu care rulează jocul, însă ele nu ajung le ochiul uman pentru că monitorul va afişa doar atât cât poate.

Cel mai uşor se poate observa diferenţa chiar din Windows. Imediat după ce schimbi de la 60Hz la 120 sau 144 Hz ai impresia ca la cel mai mic refresh cursorul sare din punct în punct în loc să meargă cursiv. În realitate el merge cursiv însă monitorul nu este capabil să afişeze toate cadrele ce definesc mişcarea acestuia şi de aceea lasă această impresie de ţopăit.

Acelaşi lucru se întâmplă şi în jocuri. Evident că nu vom avea impresia că un obiect se teleportează în câmpul vizual, însă la trecerea la 60Hz sau 144Hz vom observa că totul se mişcă mai cursiv şi jocul răspunde mult mai prompt comenzilor noastre emise prin periferice.

 

Demonstraţie

Este probabil unui dintre cele mai dificile lucruri să demonstrezi cum vede un ochi uman şi mai ales să o faci static. Însă după îndelungi dezbateri iată că am reuşit să punem ideile cap la cap şi demonstrăm diferenţele fără a ne folosi de o cameră de filmat de mare viteză.

60hz

La 60 Hz proiectilul este vizibil în 14 puncte pe toată lungimea razei de acţiune. Viteza de atac folosită pentru acest experiment a fost de 1/s.

 

144hz

La 144 Hz proiectilul este vizibil în 24 de puncte pe toată lungimea razei de acţiune. Viteza de atac folosită pentru acest experiment a fost de 1/s.

 

Ceea ce vedeţi în imaginile de mai sus se întâmplă în ochii utilizatorului, însă el vede o singură dată proiectilul. Impresia finală este că proiectilul se mişcă mai smooth la 144Hz pentru că de fapt sunt redate mai multe cadre pentru acelaşi interval de timp.

În League of Legends nu beneficiem de niciun avantaj dacă monitorul este la 144 Hz. Însă acelaşi lucru se întâmplă şi în jocurile de tip shooter şi aţi putea foarte uşor să faceţi o paralelă şi să vă imaginaţi că proiectilul este de fapt un inamic alergând de la stânga la dreapta în câmpul vizual. În cazul monitoarelor cu refresh de 60 Hz, acesta va fi văzut de mai puţine ori de către ochiul uman. Efectul este o animaţie mai puţin cursivă şi şanse mai mici de a-l nimeri pe acel inamic.

Refresh rate-ul combinat cu tickrate-ul ne va da acele rare ocazii în care tragem după un inamic, vedem cum ţinta noastră este lângă inamic şi cu toate astea jocul înregistrează o lovitură. În aceste cazuri inamicul a fost, de fapt, prezent în locul în care ţinta noastră se afla, dar ochiul nostru a pierdut acel cadru pentru că monitorul nu a fost capabil să îl afişeze.

 

144 Hz VS 120 Hz

Nu sunt prea multe feluri în care să o spun, însă trecerea de la 120 Hz la 144 Hz poate fi sesizată doar atunci când folosim ochelarii 3D. Spre dezamăgirea mea nu am putut observa cu ochiul liber o îmbunătăţire reală a felului în care joc, însă în mod clar există deşi nu am putut să o conştientizez.

Pe partea de 3D este o îmbunătăţire pentru că refresh rate-ul a crescut de la 60 Hz per lentilă la 72 Hz şi astfel este sporit confortul. Poate părea o diferenţă mică însă această diferenţă de ~10 Hz este vizibilă şi în modul 2D, despre obositorul 3D nici nu mai are sens să vă mai spun.

 

Concluzii

Monitorul ASUS VG248QE vă salută din redacţia WASDASUS VG248E este un monitor special gândit pentru gameri şi spre diferenţă de modelele anterioare lansate de către această firmă avem prezente şi caracteristici care să susţină acest lucru. GamePlus este o caracteristică foarte interesantă şi poate fi foarte utilă dacă vor investi câteva resurse în dezvoltarea ei pentru viitoarele versiuni de monitoare.

De exemplu ar fi fost interesant dacă existau mai multe variante de unde să putem alege crosshair-uri. Şi cel mai util ar fi fost dacă cronometrul era mai accesibil. În varianta actuală este nevoie de apăsarea a 2 butoane(unul dintre ele de 3 ori) pentru a activa un cronometru prestabilit. De asemenea, imposibilitatea editării acestor preset-uri pentru cronomentru este un minus pentru această funcţie ce ar ptuea fi utilă. Vă puteţi imagina cum ar fi să ai 3 cronometre pe ecran în League of Legends din care două să fie pentru blue buff şi red buff iar al 3-lea pentru dragon? Vă spun eu că ar fi minunat.

De asemenea, ar fi fost de real ajutor prezenţa unor taste programabile aşa cum am văzut la cel mai nou monitor BenQ la 120 Hz. 3 taste dedicate pentru activarea fiecărui timer ar fi mai mult decât binevenite la un viitor monitor de gaming.

Trecând peste micile inconsistenţe în funcţionalitatea caracteristicii speciale, VG248E este un monitor excelent. Calitatea imaginii este inimaginabil mai bună comparativ cu VG236HE. Le-am avut pe amândouă unul lângă altul şi mi-a fost imposibil să îl fac pe VG236HE să afişeze culorile în acelaşi ton cu VG248QE.

Preţul de 1677 Lei poate părea prohibitiv pentru o parte dintre utilizatori, însă este cel mai bun monitor de gaming prezent pe piaţă în momentul actual.

 

Plusuri şi minusuri pentru ASUS VG248QE

top-pick

+ Confort
+ Funcţii
+ Calitatea imaginii
+ Refresh rate

 

 


Spread the love
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Leave a Reply

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.