Spread the love
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Freesync 2 este urmasul primei iteratii a acestei tehnologii, dar nu este si inlocuitorul ei. Desi numele ar sugera asta, lucrurile nu stau deloc asa si veti vedea in cele ce urmeaza de ce.

Cand Freesync a aparut AMD a spus ca fac tot posibilul sa integreze pe toate monitoarele aceasta tehnologie deoarece nu costa aproape nimic integrarea ei. Nu necesita un modul separat si drept urmare tot procedeul este simplificat.

Am vazut o gramada de monitoare cu Freesync ce pornesc de la preturi mici pana la preturi medii. Totusi, spre diferenta de G-SYNC, prezenta monitoarelor cu Freesync in segmentul high end este destul de limitata, cel putin in cazul monitoarelor cu refresh rate mai mare de 60 Hz.

Si aici intervine Freesync 2. In esenta, aceasta tehnologie face acelasi lucru ca Freesync 1 (ca sa fie mai simplu de inteles) plus HDR.

Evident ca monitoarele cu rata de improspatare variabila (Freesync si G-SYNC) au fost si sunt in continuare ceva foarte misto pentru gaming-ul pe PC.

Dar acest segment a ramas grav in urma la un anumit aspect: HDR.

Si cea mai misto chestie este ca acum HDR poate fi combinat si cu rata de improspatare variabila in Freesync 2. Si candva se va intampla si cu G-SYNC acelasi lucru. Dar deocamdata aceasta schimbare este disponibila doar pentru ecosistemul AMD.

Si cel mai mare avantaj adus de aceasta combinare a tehnologiilor este ca reduce input lag-ul in scenariile ce folosesc HDR.

FreeSync 2 input lag

Si desi pare ca pana acum nu s-a miscat niciun deget pentru ca jocurile sa avanseze in acest sens, sa stiti ca lucrurile incep sa se miste altfel si slava cerului ca Far Cry 5 are suport pentru HDR pentru ca voi putea testa diferenta de input lag intr-un shooter.

In ceea ce priveste utilizarea modului HDR, stim prea bine ca Windows nu se intelege cu altceva decat sRGB si din acest motiv AMD au inventat un mod de auto switching.

Dar acest mod de schimbare automata se intampla doar in cazul in care porneste un joc ce ofera suport pentru tehnologia FreeSync 2. Partea buna este ca AMD a facut deja eforturi mari in acest sens si engine-uri ca Unreal Engine 4 si Unity ofera deja suport pentru FreeSync 2.

La ce ajuta? Pai dezvoltatorii de jocuri nu vor mai fi nevoiti sa investeasca timp si resurse pentru ca utilizatorul sa beneficieze de HDR.

Monitorul pe care l-am primit pentru testarea tehnologiei este un Samsung CHG70 LC32HG70QQUXEN de 31,5 inci cu o rezolutie QHD si un refresh rate de 144 Hz. Si vom verifica exact spusele AMD cu privire la input lag.

Freesync 2

In cazul in care n-ai chef sa citesti, poti urmari varianta video:

 

Metodologie de testare

Input lag

Desi procedura de test o schimbasem si foloseam strafe-ul pentru a determina momentul in care este afisat ceva pe ecran, pentru acest test am ales sa revin la flacara armei atunci cand trage. Bineinteles tot cu ajutorul mouse-ului modificat care aprinde un LED in momentul in care apas click-ul stanga. Stiu ca ati mai vazut prin alta parte o procedura similara, dar abordarea mea nu aduce niciun fel de lag. Nu exista un sistem de operare care sa decida cand sa aprinda LED-ul ca in cazul celor care folosesc Arduino.

Asadar, cand apas click-ul se aprinde LED-ul si dupa ce totul este procesat de catre PC este trimis spre afisare. Si la primul indiciu vizual notez timpul care s-a scurs intre momentul apasarii click-ului (aprinderea LED-ului) pana in momentul afisarii pe ecran.

Fiind vorba de acelasi PC, singura variabila este monitorul si modul selectat pe acesta.

Intotdeauna cand testez un monitor de gaming, aleg cel mai rapid mod de afisare, chiar daca inseamna sa imi afiseze folosind culori ireale ca in cazul modurilor de operare FPS ale majoritatii monitoarelor.

Daca are overdrive, acesta este trecut pe Extreme. Daca are FreeSync sau G-SYNC, acestea sunt dezactivate. Daca are Motion Blur reduction, la fel. Il dezactivez deoarece adauga lag. Am verificat asta cand am testat pentru prima oara G-SYNC care permite utilizatorului sa foloseasca fie G-SYNC, fie ULMB (ultra low motion blur).

input-lag-mouse

Pe absolut toate inregistrarile facute la 1000 fps se observa ca LED-ului ii ia pana in 1ms sa se aprinda. Asadar, acesta nu influenteaza in niciun fel interpretarea timpului de raspuns.

Pentru inregistrare am folosit o camera Sony RX10 II capabila sa inregistreze 3 secunde la 1000 fps.

Sony RX10 II

Pentru acest material am schimbat putin procedura clasica si am folosit doar Far Cry 5 deoarece foera suport pentru HDR. In vreme ce CS:GO si Quake Champions nu.

Quake Champions Input Lag
Cadrul 216 este cel mai important. Acolo se observa miscarea pe ecran in urma executarii comenzii de strafe stanga. Timpul total scurs de la apasarea click-ului pana la afisarea pe ecran este de 18ms.

Setarile folosite pentru teste, precum si placile video folosite le regasiti in graficele de mai jos. Dar ideea este simpla, se aplica acelasi principiu ca pana acum, click si apoi numar cadrele pana la primul semn aparut pe ecran.

 

Teste input lag

Rezultate generale

FreeSync 2, HDR si input lag

Rezultate detaliate

 

Concluzie

Pai concluzia este simpla, AMD ofera suport pentru HDR folosind tehnologia lor de sincronizare. De asemenea, au si modul auto switch care face ca monitorul sa fie capabil sa treaca din modul HDR in SDR cand dai alt tab de exemplu. Totusi, ceea ce spuneau ca reduce input lag-ul nu am putut observa pentru ca HDR nu adauga lag.

Freesync 2

Poate ca afecteaza performanta, dar asta este o cu totul alta poveste.

Oricum, viitorul arata destul de interesant pe masura ce tot apar monitoare noi. Si nu pot sa nu remarc felul in care avanseaza Samsung. Au facut niste progrese fenomenale si veti vedea asta in momentul in care voi publica review-ul dedicat al acestui monitor. Este uimitor.

Acum mai trebuie sa apara si placi video mai capabile:).

  • Daca vrei sa iti cumperi un monitor misto o poti face de la PC Garage, Samsung-ul pe care l-am testat costa 3200 Lei.

Spread the love
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Leave a Reply

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.