Samsung CHG70 este un monitor high end ce poate fi numit si premium si spre diferenta de majoritatea celor de gaming deja existente, acesta este compatibil cu tehnologia Freesync 2.

Dar despre aceasta tehnologie nu am sa va povestesc deloc in acest review pentru ca am facut-o foarte detaliat in acest articol.

Si chiar va recomand sa il cititi, sau sa va uitati la video pentru ca veti intelege destule de multe lucruri.

Utilizandu-l chiar am ajuns sa indragesc caracteristicile Freesync 2.

Bine, daca nu ma jucam Far Cry 5 nu cred ca as fi ajuns sa le experimentez:).

Samsung CHG70 LC32HG70QQUXEN review - Monitor Premium cu Freesync 2

Dar trecand mai departe, acest monitor este la limita, ca sa spun asa. Adica pentru rezolutia QHD pe care o pune la dispozitie este aproximativ la fel ca un 24 inici cu rezolutie full HD in termeni de pixeli per inci.

Am mai folosit candva un monitor 4K de 32 inci si parca elementele la 100% scaling erau un pic cam mici.

Dar pe acesta pare totul perfect.

Ma rog, ideea e ca scenariul ideal este sa folosesti scalare 100% ca sa te intelegi cu mouse-ul la fel ca intotdeauna. In momentul in care se modifica scalarea, se modifica si comportamentul lui.

 

 

Ce este Samsung CHG70?

Dupa cum spuneam, este un monitor premium si asta inseamna ca si pretul lui este pe masura. Mai exact, trebuie sa platesti aproximativ 3300 Lei daca vrei sa fie al tau.

Din pacate, toate caracteristicile misto care ar putea sa il diferentieze de celelalte de pe piata sunt disponibile exclusiv pentru placile video AMD.

Nu stiu de ce ai vrea sa il invarti, dar poti

Bine, nu va imaginati ca HDR nu poate fi utilizat. Dar dupa cum am zis si in articolul dedicat tehnologiei Freesync 2, acel Auto Mode Switch functioneaza doar pe placile video AMD.

Din cat l-am folosit am descoperit ca este o combinatie buna pentru gamerii multi platform. Adica ai HDR si pe PC, dar si pe Playstation 4.

Si partea misto este ca il vede ca fiind 4K atunci cand este conectat la consola. Si mai ciudat de atat este ca si in meniul monitorului apare ca fiind imaginea afisata la 4K.

Ciudat, dar nu ceva rau.

La capitolul conectivitate sta excelent. Este disponibil un port DisplayPort pentru a-l conecta la PC si doua port-uri HDMI pentru a putea utiliza si alte echipamente.

Si bineinteles, exista si iluminarea clasica circulara pe care am tot observat-o la monitoarele scumpe Samsung.

Ar fi fost util sa ai un buton dedicat pentru schimbarea sursei de semnal, dar pana la urma te obisnuiesti si cu meniul lui.

Merita trecut in revista faptul ca atunci cand este utilizat Freesync 2, este disponibil si un blur reduction ceva mai special. In meniu este vizibil ca Ultimate Engine sub campul Freesync. Diferenta intre Standard engine si Ultimate engine o face modul de strobbing. La Standard este clasicul strobbing, iar la Ultimate este double strobbing si asta inseamna ca reducerea blurului este top notch.

De asemenea, Samsung CHG70 este dotat si cu 3 butoane dedicate schimbarii profilului si astfel poti trece usor intre modul de joaca si modul de lucru, daca cumva ai nevoie de culori mai bune.

Piciorul monitorului este super solid si permite ajustarea pe inaltime. Fiind vorba de un monitor wide, nu ultra wide, CHG70 poate fi si rotit. Dar avand in vedere ca este curbat, nu reusesc sa inteleg de ce l-ai vrea rotit la 90 de grade.

 

Meniul monitorului Samsung CHG70

 

Metodologie de testare

Input lag

A sosit acel moment in care modificam metodologia de testare. E anul 2018 si drept urmare am decis sa trecem la testarea folosind un joc super nou si unul super popular. Gata cu Unreal Torunament 3. Ma rog, voi continua sa rulez testele, pentru a avea rezultatele la indemana in cazul in care voi observa vreun comportament anume, dar nu le voi mai publica decat in cazuri speciale.

Cel mai important joc din noua metodologie de testare este Counter Strike Global Offensive.

Stiu ca este o vechitura, dar pentru pro gameri este super important timpul de raspuns in acest joc si Unreal Tournament 3 nu se comporta la fel ca acesta din urma.

Pe langa asta, am schimbat si abordarea. Nu voi mai folosi flama armei dupa un foc pe post de reper vizual pentru ca la CS:GO fiecare foc de arma are o animatie diferita si timpul poate varia in functie de aceasta.

In schimb, am ales sa folosesc strafe, bineinteles tot cu ajutorul mouse-ului modificat care aprinde un LED in momentul in care apas click-ul stanga. Stiu ca ati mai vazut prin alta parte o procedura similara, dar abordarea mea nu aduce niciun fel de lag. Nu exista un sistem de operare care sa decida cand sa aprinda LED-ul ca in cazul celor care folosesc Arduino.

Asadar, cand apas click-ul se aprinde LED-ul si dupa ce totul este procesat de catre PC este trimis spre afisare. Si la primul indiciu vizual notez timpul care s-a scurs intre momentul apasarii click-ului (aprinderea LED-ului) pana in momentul afisarii pe ecran.

Fiind vorba de acelasi PC, singura variabila este monitorul si modul selectat pe acesta.

Intotdeauna cand testez un monitor de gaming, aleg cel mai rapid mod de afisare, chiar daca inseamna sa imi afiseze folosind culori ireale ca in cazul modurilor de operare FPS ale majoritatii monitoarelor.

Daca are overdrive, acesta este trecut pe Extreme. Daca are FreeSync sau G-SYNC, acestea sunt dezactivate. Daca are Motion Blur reduction, la fel. Il dezactivez deoarece adauga lag. Am verificat asta cand am testat pentru prima oara G-SYNC care permite utilizatorului sa foloseasca fie G-SYNC, fie ULMB (ultra low motion blur).

Pe absolut toate inregistrarile facute la 1000 fps se observa ca LED-ului ii ia pana in 1ms sa se aprinda. Asadar, acesta nu influenteaza in niciun fel interpretarea timpului de raspuns.

Pentru inregistrare am folosit o camera Sony RX10 II capabila sa inregistreze 3 secunde la 1000 fps.

Pentru Quake Champions folosesc rezolutia nativa cu limitare de 300 fps. Acest framerate este suficient pentru monitoarele la 240 Hz si este super dificil de mentinut. Adica este imposibil cu detaliile altfel decat low. Si chiar si asa, pentru monitoarele 4K inca este imposibil la rezolutie nativa. Framerate-ul cu un GTX 1080 Ti este de 210 fps.

Asadar, cand va fi vorba de un monitor 4K, voi specifica exact la ce rezolutie am facut inregistrarile.

Folosesc un custom match de 30 minute pe Ruins of Sarnath.

Cadrul 216 este cel mai important. Acolo se observa miscarea pe ecran in urma executarii comenzii de strafe stanga. Timpul total scurs de la apasarea click-ului pana la afisarea pe ecran este de 18ms.

Counter Strike Global Offensive este redat in rezolutia 1280*1024 streched pe tot ecranul. Bineinteles, folosesc comanda „-freq” care face jocul sa comunice cu monitorul la rata de imporospatare dorita. De asemenea, folosesc si raw input, iar limita de cadre pe secunda este de 300.

Desi competitiv nu exista o limita superioara, nu putem trage o concluzie despre un monitor daca framerate-ul este ba 350, ba 400, ba 200. La fiecare dintre aceste framerate-uri engine-ul jocului are un lag diferit. Si din acest motiv este obligatoriu ca framerate-ul sa fie fix.

Pentru acest joc folosesc harta Cobblestone in modul offline, dar fara boti. Nu de alta, dar nu vreau sa ma trezesc ca vreun bot ca vine sa ma intrebe ce fac langa un perete:).

 

Color accuracy

Pentru masurarea culorilor am folosit un X-Rite i1 Display Pro. M-a interesat in mod special reproducerea culorilor si mai bine zis abaterea de la o reproducere ideala. Adica Delta E. Asadar, am masurat toti parametrii cu monitorul setat pe default, adica asa cum este el cand il scoti din cutie, dar si folosind profilul sRGB (acolo unde exista) sau dupa o calibrare dupa un white point apropiat display-ului de testat.

Unele sunt cu white point 7500K, altele cu 6500K. Si va imaginati ca daca as fi calibrat la 6500K un display de 7500K, ar fi aparut niste aberatii foarte mari.

De asemenea, am inregistrat si valoarea maxima a luminantei, dar si contrastul maximum afisat vreodata pe perioada testelor. Ambele valori sunt foarte importante. Mai ales luminanta deoarece cu cat este mai mare cu atat ai mai multa flexibilitate in setarea culorilor pentru gaming.

In ceea ce priveste delta E-ul, nu am notat doar valoarea maxima asa cum am observat ca se practica. O sa gasiti delta E maxim alaturi de delta E average. Pana la urma, impreuna va ofera o privire de ansamblu mai buna. Media este facuta pe un patch de 24 de culori, iar maxima este valoarea maxima inregistrata pe o singura culoare. Mi se pare logic sa conteze si media. Cu cat este mai mica media pe 24 de valori, cu atat mai bine.

Veti vedea in tabelul cu rezultate la ce ma refer exact.

 

Teste input lag

Counter Strike: Global Offensive

 

Quake Champions

 

Comparativ cu alte monitoare

Daca e un lucru pe care l-am remarcat la monitoarele Samsung, inca de cand l-am testat pe primul, este ca au niste procesoare super rapide atunci cand este activat modul „low input lag”. Rezultatele obtinute de catre acest monitor sunt fantastice.

 

Color accuracy

Masuratori luminanta & contrast

Sincer sa fiu ma asteptam la o iluminare mai puternica avand in vedere ca este vorba de un monitor HDR. Poate ca atunci cand este in modul HDR iluminarea este intradevar mai puternica. Dar in modul standard nu iese in evidenta.

 

VA-urile au oferit mereu un contrast bun, dar cel pe care il ofera monitorul Samsung CHG70 pare ireal.

 

Delta E

Fara niciun fel de dubiu, CHG70 este cel mai bun monitor din toate pe care le-am testat pana acum la capitolul culori.

 

Verdict

Va spun cat se poate de sincer ca acest monitor m-a uimit. Chiar daca mi-ar fi placut sa existe un buton dedicat pentru schimbarea sursei de semnal, am trecut cu vederea acest mic neajuns deoarece calitatea imaginii este absolut superba.

Iar dimensiunea este taman buna pentru a oferi o densitate de pixeli per inci ok.

Stiu ca pare scump mai ales pentru faptul ca nu este un monitor 4K, insa, gandeste-te la atat: AMD nu au o placa video capabila sa ruleze jocurile la 4K intr-un mod decent. Si QHD este cam la limita pentru Vega 64.

Una peste alta monitorul Samsung CHG70 este absolut superb si fara sa imi doresc prea mult asta am ajuns sa refolosesc placa video Vega 64. Culmea e ca nu imi pare rau. Jocurile merg bine si la QHD daca ajustez detaliile.

Acest monitor a devenit este noul meu preferat.

  • Poti cumpara monitorul Samsung CHG70 de la PC Garage la pretul de 3300 Lei

Similar Articles

3 thoughts on “Samsung CHG70 LC32HG70QQUXEN review – Monitor Premium cu Freesync 2

  1. As dori sa stiu frecventa minima in hz cu placile video nvidia (in modul compatibilitate g sync aka 35 hz sau 45 hz dupa ultimul firmware monitor). De altfel cum ruleaza testul Pendulum pe gpu nvidia cu g sync compatibile pus in controlul panel. Multumesc.
    Respect WASD!

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.