Generatia mea (anume oameni nascuti intre anii 80 – 90) a fost bombardata cu o cultura cinematografica bogata, inca dupa caderea regimului comunist in ’89. Cu totii cred ca ne amintim in detaliu filme sci-fi de tip slasher/action/horror precum Alien, The Thing, Predator etc

Dealtiminteri, suntem singura generatie care a asistat la trecerea de la folosirea tehnologiei animatronice, la full scale CGI-ul prezent in cam orice film posibil din ultimii 20 ani.

In orice caz, nu am venit aici sa vorbim despre filme, ci mai mult despre Alien: Isolation, o directie indrazneata a universului Alien sub forma unui joc video. Did I like it? Did I dislike it? Haideti sa vedem.

In space, no one can hear you scream

Alien: IsolationInca de la inceput, intelegem ca fiica (de care habar nu aveam prea multe) lui Ellen Ripley, pe nume Amanda (si ea fiind o angajata a mega corporatiei Weyland Yutani), este convinsa sa participe intr-o misiune simpla din care singura rasplata ar fi mai multe informatii despre soarta mamei sale. Insa lucrurile nu sunt ce par a fi, caci in spatele plot-ului exista mici secrete pe care le descoperi de abia pe la sfarsitul jocului. Dar in mare parte, premiza cam asta ar fi.

Evident, nimic nu poate merge in directia buna, asa ca inca de la inceput suntem abandonati pe statia spatiala Sevastopol si dupa cum banuiam inca de la inceputul jocului, Iadul a fost dezlantuit cu mult inainea sosirii noastre.

In orice caz, firul narativ al jocului ne va duce prin maruntaiele Sevastopol-ului, insa la tot pasul aflam ca nevoia disperata de a supravietui are de-a face cu o forta necunoscuta, un pradator din umbre pe care nimeni nu-l poate elimina. Lumina de la capatul tunelului este din pacate un lucru imposibil de obtinut, chiar si-n ultimele momente ale jocului, insa cu toate acestea am fost foarte surprins de faptul ca studioul Creative Assembly si-au facut temele si dupa atata timp au reusit sa construiasca cel mai veridic joc pe baza universului Alien….lucru pe care anumiti developeri nu l-au reusit in trecut *ahem* Colonial Marines *ahem*, deci asta ar fi un mare mare maaaare bonus, insa nu am sa va dau mari spoilere, fiindca totul se termina intr-un mod criptic cu loc bun de o continuare.

They’re coming from the walls, man!

Alien: IsolationEi bine, la baza lui Alien: Isolation salasuieste gameplay inspirat din jocuri de tip survival horror first person precum Outlast sau Amnesia: The Dark Descent, caci in mare parte jocul iti taie orice fel de acces inca de la bun inceput pentru a te familiariza cu conceptul de rabdare.

Alien: Isolation NU este un joc dificil, insa pentru rezultate bune, v-as recomanda sa jucati acest joc pe dificultatea Hard, din simplul fapt ca va limiteaza resursele de supravietuire si nimic mai mult.

Alien: IsolationRevenind la gameplay, marele design al jocului este sa puna jucatorul in situatii tensionate, unde rabdarea si planificarea este necesara pentru a duce un segment pana la bun sfarsit. 80% din timpul petrecut in joc este fie in a incerca sa te ascunzi de creatura xenomorfa, de androizii sau de oamenii ostili prezenti pe statie. Nu te poti astepta la aliati, caci toata lumea incearca sa supravietuiasca, asa ca tot ce poti face este sa incerci sa te misti incontinuu si sa te ascunzi atunci cand trebuie pentru a iti permite o explorare subita, atunci cand stii bine ca esti in acea siguranta temporara.

Marea dezamagire este chiar inceputul jocului, chiar prima ora a jocului unde practic ai voie sa faci cam tot ce-ti trece prin cap, dupa acea ora insa pregateste-te sa fi haituit constant de catre un AI foarte agresiv, desi ar fi fost mult, mult mai interesant sa iti ofere un motiv de panica inca de la inceput, dar inteleg de ce un astfel de joc trebuie explicat pe indelete in generatia in care abuzam de butonul de sprint.

Alien: IsolationCu toate acestea, statia Sevastopol este una mare, iar explorarea intreaga a acesteia este posibila doar de la jumatatea jocului dupa ce primesti toate sculele necesare pentru a deschide restul sectoarelor si cum de multe ori jocul te va forta sa te furisezi pentru a evita creatura sau celelalte pericole, atunci putem estima ca toata campania dureaza intre 15 – 30 ore, ceea ce-i decent pentru un joc de tip survival horror.

Ca orice inginer ce se respecta Amanda are la dispozitie cateva scule pentru a isi face viata mai usoara, iar aici sistemul de crafting al jocului este esential pentru a putea progresa fara mari batai de cap. Dealtminteri, o buna parte din joc o vei petrece plimbandu-te prin ventilatii, hale, depozite, sali, spitale s.a.m.d pentru a iti procura componentele de crafting necesare. In mare parte, gadget-urile te ajuta in cazurile extreme cand un inamic iti sta in cale si pe tot parcursul jocului am observat ca o mana buna de cocktail-uri Molotov, generatoare de sunet (Noisemaker) sau bombe EMP iti pot cumpara inca 30s, maxim un minut de siguranta pana cand pericolul extraterestru revine sa te caute.

Alien: IsolationSi asta nu e tot, caci exista si un arsenal (saracacios) de arme de foc, insa acestea nu au nici un fel de impact asupra creaturii, singura arma care doar reuseste sa alunge creatura este clasicul aruncator de flacari pe care il vei pretui din momentul in care-l vei primi. Nu inteleg de ce ai avea nevoie de o pusca sau de un revolver din moment ce aceste arme fac mult zgomot si asupra inamicilor umanoizi o miscare mai buna ar fi sa te strecori sau sa intorci atentia creaturii asupra lor. Conventional weapons? Redundante!

In mare parte, Alien: Isolation te invata sa ai rabdare, sa studiezi bine locatia in care te aflii si sa planifici o ruta cat mai rapida spre obiectiv folosindu-te de harta, gadget-uri si locurile unde te poti ascunde. Daca ai putina rabdare sau daca stii sa actionezi la timp, poti gasi multe informatii despre evenimentele intamplate inaintea venirii tale de pe terminalele statiei spatiale, insa tineti minte ca intotdeauna exista ocazia sa dati bot in bot sau sa fiti prinsi in timpul faptei de catre Alien, androizi sau de catre o gasca de supravietuitori ostili.

Alien: IsolationSingurul lucru pe care nu l-am facut inca este sa ma joc Survival Mode, acesta fiind un simplu sandbox survival pe timp, lucru care sincer, nu prea ma intereseaza.

Pentru fanii operei lui Ridley Scott, exista o serie de DLC-uri in care vei juca cu protagonista legendara Ellen Ripley (Sigourney Weaver), fiind pus sa treci prin cateva evenimente din primul film, dar in afara de faptul ca Nostromo-ul a fost recreat cu cea mai mare atentie la detaliu, there’s nothing else to do.

Fidelitate vizuala

Marele atu al lui Alien: Isolation este engine-ul grafic nou nout pus la munca de catre Creative Assembly, iar in acest domeniu, as putea spune ca Alien: Isolation ofera spectacolul vizual necesar unui joc de tip survival horror bazat pe legendara trilogie sci-fi slasher.

Nu cred ca am vazut prea multa repetitie in acest joc, mai ales ca fiecare sector al statiei Sevastopol este unic si bine realizat ca design de nivele, decorurile fiind atipice unui slasher flick regizat de Ridley Scott / James Cameron. Din cate se intelege, Creative Assembly a avut peste 2TB de poze oferite de catre compania de film 20th Century Fox cu locatiile, actorii, decorurile, costumele etc din care s-au putut inspira pentru a replica o experienta cat mai fidela a filmelor. Which is bloody great!

In orice caz, as lasa aceste screenshot-uri sa vorbeasca de la sine, the game looks breathtaking!

De asemenea, fiind developeri adevarati pentru PC, Alien: Isolation nu a fost un joc portat pe console, ci chiar dezvoltat pentru aceasta platforma. Din pacate, jocul necesita cateva tweak-uri ca sa arate la fel de bine ca si-n screenshot-urile de jos, mai ales daca detineti un PC capabil sa ruleze. Jocul NU ruleaza bine pe display-uri 4K, dar pe de alta parte 1080p pentru 60 fps constant este suficient for now.

Engine-ul unic construit de catre Creative Assembly are cateva probleme cu filtrele AA, inclusiv texturile nitel spalacite pe alocuri si acest lucru se poate vedea clar mai ales in textul jocului care pare sa fie upscaled dupa 720p. Knock yourself out cu acest GHID, multumita userului Razor.

Alien: IsolationSi nu in ultimul rand, departamentul de sunet al acestui joc ar trebui sa primeasca o medalie avand in vedere ca in sfarsit am dat de un joc in care sunetul este din nou o componenta importanta si bine executata. Nu numai ca efectele mediului inconjurator sunt bine realizate, ci chiar randeaza bine sunetele de la distanta sau de la apropiere, fara skipping aiurea de la editari. Voice acting-ul este in regula, mai ales ca mai toti actorii din primul film Alien si-au imprumutat vocile pentru DLC-ul Nostromo, cele ale jocului de baza palind in comparatie.

Overall, Alien: Isolation este un joc bun si imi pare foarte rau ca nu exista un benchmarking tool lansat de Creative Assembly pentru acest joc, asa cum am fost obisnuit la mai orice titlu al companiei de pe PC.

I admire it’s purity…

Overall, v-as cam spune sa puneti mana pe acest joc, cu atat mai mult as adresa acest lucru fanilor trilogiei de pe marile ecrane. Este un joc dezvoltat pentru PC care nu te trage doar din cauza unui brand, ci pentru ca a fost facut cu multa atentie pentru iubitorii de survival horror FPS.

Sunt putine jocuri ce NU reusesc sa se inspire dupa un film sau o franciza de filme (exceptia fiind Chronicles of Riddick: Escape From Butcher Bay) si sa creeze o experienta proasta atat pentru gamer, cat si pentru cinefil.

Alien: Isolation merita mai mult de atat, cu atat mai mult cat echipa noua a companiei Creative Assembly merita o medalie pentru un joc atat de bine realizat la capitolele de gameplay, performanta, grafica. Un pachet complet as putea spune!

Alien: Isolation

Notele le gasiti mai jos si am fi foarte curiosi sa va auzim si voua parerea cu privinta la acest joc, fie in sectiunea de comentarii a review-ului sau cea de pe Facebook!

• Gameplay: 8 (Un survival horror FPS neinspirat, dar bine executat si antrenant)