Sunt la cel de-al 8-lea titlu din seria Call of Duty pe care l-am cumparat (exclus CoD 1 si CoD 3) si deja simt ca in curand voi ramane fara motive cu care sa iert neajunsurile acestei francize.

Am ajuns la capatul rabdarii si cred ca am sa ma rup din aceasta „casnicie” ce nu imi mai aduce nici o bucurie. Este ultima suflare pentru Call of Duty sau inca mai da semne de viata?

 

America sub asediu….din nou

Un FPS numit Homefront a creeat o poveste acum vreo 3 ani unde o SUA slabita este invadata de catre o coalitie orientala condusa de catre Coreea de Nord. Iata, cativa ani mai tarziu, Call of Duty: Ghosts revine cu acelasi scenariu insa de data aceasta invadatorul Americii sunt natiunile unite ale Americii de Sud.

Call of Duty: Ghosts Povestea se invarte in jurul a unui grup de specialisti ai razboiului numiti Ghosts, tu fiind unul dintre membrii acestei trupe prestigioase de elita. Te numesti Logan Walker si impreuna cu fratele tau Hesh sunteti pusi in fata unor situatii limita in care trebuie sa salvati intreaga natiune americana. Pana aici totul e bine si frumos, campania incepe cu tatal fratilor Walker povestindu-le despre o unitate de soldati care au rezistat pana la ultimul om, acestia transformandu-se in razboinicii numiti Ghosts.

Din cele 5 ore petrecute in campanie am ajuns la concluzia ca jocurile Call of Duty produse de catre noul studio Infinity Ward devin din ce in ce mai slabe. Pe langa faptul ca nu exista nici o intentie a scenaristului sa te faca sa te atasezi de personaje, iti mai e bagata si pe gat imaginea penibila a unei superputeri ingenuncheate de catre propriul arsenal format dintr-o serie de super sateliti cu lansatoare de rachete.

Desigur, pentru cei care apreciaza filme ca American Ninja sunt sigur ca aceasta campanie va fi o experienta narativa impresionanta, insa eu am fost lasat rece pe tot parcursul campaniei din cauza faptului ca in jocul trecut, adica Black Ops II am avut parte de o poveste mult mai interesanta! Am avut o campanie bine inchegata din punct de vedere narativ, o campanie unde puteam sa deblochez cai narative diferite si unde puteam sa imi personalizez personajul principal dupa bunul plac. In Ghosts nu s-a intamplat asa ceva…

Call of Duty: Ghosts Cu atat mai mult cat jocul nu a facut decat sa copieze momente din celelalte Call of Duty-uri. Un exemplu bun ar fi acest clip pe Youtube sau un alt moment ar fi cand intr-una dintre misiuni te poti strecura pe langa inamici prin iarba inalta doar daca mergi pe burta. Suna cunoscut nu?

Nici macar nu am apucat sa vad care e faza cu faimosul caine, pe care l-am vazut doar in cateva misiuni si atat.

Tot singleplayer-ul parca a fost facut in scarba si au mai avut si tupeul sa anunte o continuare la sfarsitul jocului…

Dar na, macar am retrait acel sentiment din Modern Warfare 2 cand sergentul tipa comenzi la tine odata la fiecare secunda, insa din pacate pe personajul principal nu il cheama Ramirez. In fine, e clar ca Treyarch este la carma francizei, insa haideti totusi sa va spun cum sta treaba acolo unde conteaza, adica gameplay-ul din multiplayer cu toate fatetele sale.

 

Evolutie si Involutie

Motivul pentru care Call of Duty a rezistat atata timp a fost faptul ca a reusit sa produca o experienta de multiplayer ce creeaza dependenta prin simpla natura rapida a jocului. Chit ca la baza toata seria este un FPS militar, dar asta nu a oprit developerii sa adauge elemente bombastice de arcade. Dimpotriva, aceste elemente aduc un strop de culoare unui gen de FPS pe care il gasesti la orice colt.

Ghosts urmareste aceeasi formula de succes a seriei CoD, numai ca de data asta Infinity Ward au mers pe drumul lor, poate putin ghidati de catre Treyarch.

Call of Duty: Ghosts De exemplu, acum ai mai multe personaje sub forma unor soldati cu care poti juca, fiecare soldat avand nivelul lui propriu si unlock-urile proprii. Noul sistem se numeste Squads si toata ideea se invarte in jurul faptului ca tu practic ai o echipa de soldati pe care tu ii echipezi, ii personalizezi si te poti duce cu ei la lupta. Daca stam sa ne gandim bine, acest sistem iti permite sa iti resetezi progresia fara sa apesi vreun buton sau sa accesezi o anumita functie. Fiecare soldat are propriile sale nivele, inclusiv nivelele de Prestige pe care le poti debloca dupa ce ai trecut prin cele 60 de nivele de baza pentru fiecare rang de Prestige. Sincer, mi se pare cam mult.

Ca tot vorbim de progresie, sistemul de Perk-uri din Ghosts este cel adoptat din Call of Duty: Black Ops II unde teoretic ai la dispozitie 10 puncte pe care le poti investi in echipament si abilitati pentru a creea fel si fel de combinatii. Cu acest sistem puteti sa jucati loadout-uri variate, ceea ce e un lucru bun.

Incepand cu echipamentul disponibil, lucrurile sunt comme ci comme ca. Sunt foarte putine arme, iar din cauza faptului ca damage multiplier-ul este foarte mare toate armele se simt la fel, singura diferenta fiind ca in Ghosts sunt anumite arme care vin cu atasamente incluse in pachetul de baza al armei. Varietatea a avut de suferit la acest capitol, cat si la capitolul echipamentului letal si non letal. Pur si simplu iti alegi o arma care ti se pare tie ca e mai frumoasa si cu aia te poti juca pana cand iti da sangele pe nas. Ar fi fost dragut ca atasamentele din joc sa insemne mai mult, lucru prezent in Black Ops II, dar na, ce ti-e si cu emanciparea asta.

Cu putinele lucruri „noi” ca grenada 9-Bang sau Motion Sensor (care nu sunt design-uri tocmai originale) IW imi demonstreaza ca Ghosts a fost o munca facuta in graba si e pacat…

Call of Duty: Ghosts Revenind la Perks, spre deosebire de Black Ops II unde toate Perk-urile erau formate din efectele combinate ale predecesorilor, cele din Ghosts luate direct din MW2/MW3 fara nici o rusine. De exemplu, Sleight of Hand, Steady Aim, Danger Close si multe altele au revenit. Asta inseamna ca multe dintre atasamentele prezente in Black Ops II au fost eliminate pentru a acomoda revizia IW a sistemului Pick 10. In principiu, Perk-urile mai puternice ca Danger Close si Stopping Power (redenumit Deadeye) din Modern Warfare 2 au revenit in Ghosts, insa acum eficacitatea lor este drastic redusa. Ghosts aduce cinci categorii de Perk-uri, fiecare categorie fiind compusa dintr-o serie de 5 perk-uri cu efecte specifice acelei categorii.

Modul in care iti poti creea un loadout este modificat fata de predecesori, caci Ghosts vine cu un sistem de puncte numite Squad Points care iti permit sa iti cumperi orice killstreak, Perk sau echipament, indiferent de rang-ul la care te aflii. Pe de-o parte e foarte bine ca pot sa imi iau ce imi doresc in avans, pe de-alta parte nu prea mai am un motiv bun sa fiu entuziasmat pentru momentul cand voi debloca urmatoarea chestie. Desigur, toate acestea sunt niste mici inconveniente.

Modurile de joc sunt variate, insa nu au un design atat de bun incat sa te faca sa te mai joci putin. IW a preferat sa scoata Demolition si sa introduca moduri noi ca Infected, Cranked, Blitz, Hunted si Search and Rescue in playlist-ul normal.

Cranked este un mod unde fiecare kill iti creste movement speed-ul si viata, insa odata ce ai facut acel kill ai 30 de secunde sa traiesti pana cand faci un kill sau vreun assist. In esenta, Cranked iti reda o experienta a filmului Crank in multiplayer-ul Ghosts.

Blitz este un alt „mod de joc nou” pentru Call of Duty, insa mecanica de baza este cea a modului Capture the Flag numai ca de data asta nu cari steagul dupa tine, ci esti teleportat intr-o zona aleatorie a hartii cu punctul deja castigat pentru echipa ta.

Hunted si Infected sunt doua moduri de joc bazate pe conceptul supravietuirii. In Hunted pornesti cu un pistol si cu cateva throwing knives, scopul fiind sa obtii un pachet ce va aparea odata la 15 secunde ce va contine o arma aleatorie. In Infected ai doua tabere, fiecare tabere avand un stil de joc specific. Infected sunt inarmati cu un cutit, un Tactical Insertion si cateva Throwing Knives impreuna cu cateva perk-uri pentru viteza. Survivors sunt inarmati cu o arma mai buna la aleatoriu. Pentru cei mai batrani, Infected este un mod popular aparut in MW2 pe serverele crack-uite AlterIW.net.

Acest mod de joc incepe cu o echipa de Survivors, unde unul dintre Survivors devenind Infected dupa 9 secunde. Scopul tau ca Survivor este sa rezisti 5 minute, insa ca Infected tu trebuie sa omori toata echipa de supravietuitori (care devin Infected la randul lor).

Search and Rescue este un mod de joc ce combina elemente din Search and Destroy si Kill Confirmed. Cele doua locatii ce trebuiesc bombardate de catre atacatori au ramas, insa diferenta este ca fiecare coechipier care moare lasa un set de dog tags in locul in care a murit. Orice alt coechipier care colectioneaza aceste dog tags va aduce acel coechipier inapoi in joc.

Pentru PC, Ground War a revenit, asa ca cei care au chef sa joace meciuri mai frenetice de 18 jucatori au unda verde.

Acestea ar fi modurile PvP, insa in Ghosts a fost introdus un nou tip de joc cu 5 moduri speciale pentru cei care vor sa se joace versus AI. Acest tip de joc se numeste Squads si este separat de experienta normala de Multiplayer.

In Squads, te poti juca cu echipa de soldati controlata de AI versus o alta echipa de soldati, fie a unui prieten, fie a unui alt jucator. Modurile speciale pentru Squads sunt:
Squad vs Squad – te lupti cu echipa ta de soldati versus un alt jucator cu echipa sa de soldati.

Wargame – te lupti cu echipa ta de soldati versus o echipa de soldati AI

Safeguard – Survival din MW3

Squad Assault – fix Squad vs Squad, insa acum poti juca impreuna cu prieteni

 

Call of Duty: Ghosts Nu ar fi Call of Duty daca nu ar fi vreun killstreak la mijloc si aici lucrurile stau foarte bine. Dupa Modern Warfare 3, killstreak-urile sunt numite Point Streaks pentru ca acum poti primi aceste noi abilitati prin realizarea a mai multor obiective, frag-urile reprezentand modul de baza prin care le poti obtine. IW a introdus astfel sistemul de specializari din MW3 impratit in 3 categorii, anume Assault, Support si Specialist.

In Ghosts, majoritatea killstreak-urilor sunt terestre. Asta inseamna ca o buna parte din killstreak-urile aeriene au disparut in favoarea unor killstreak-uri mai omenesti. Duse sunt zilele cand aveai pe harta Reaper Drone, Chopper Gunner, Gunship si UAV in acelasi timp. Un exemplu bun ar fi noul UAV redenumit SatCom care e practic o cutie pe care o poti plasa pe harta pentru a obtine locatia inamicului pe minimap, insa mecanica acestui killstreak merge in jurul faptului ca tu si cu echipa ta puteti plasa mai multe SatCom-uri pentru a imbunatati efectul radarului, transformand o serie de cutitute mici intr-un veritabil Advanced UAV / Blackbird / VSAT.

Nu ar fi Ghosts daca nu ar avea un caine prezentat drept killstreak, insa nu subestimati puterea acestuia. Potaia aia reuseste sa fie cea mai enervanta chestie dintre toate killstreak-urile pentru ca nu numai ca te ataca daca esti prin apropiere, dar te si urmareste sa te ucida daca i-ai frag-uit stapanul.

Cred ca schimbarea cea mai evidenta sunt hartile imense pentru un joc din seria CoD. Defapt, pot sa spun cu mana pe inima ca marimea acestor harti este cea mai mare de pana acum. Harti ca Stonehaven, Stormfront sau Whiteout au destule locuri in care sa te ascunzi relativ linistit, dar degeaba sunt ele harti mari daca spawning-ul este prost scriptat. Problema e dimensiunile enorme ale hartilor fac anumite moduri inutile.

Nu stiu daca e intentionata toata chestia asta cu spawn-urile apropiate, insa nu va asteptati sa aveti vreun loc sigur in Call of Duty Ghosts, pentru ca poti sa fii sigur ca odata ce ai frag-uit pe cineva, acesta poate sa iti apara imediat in spate sau mai rau, alti coechipieri de-ai lui sa iasa din vreun dulap magic in apropiere si sa te omoare. Eu inteleg ca IW a vrut sa adreseze vesinca problema a spawning-ului, dar la ce sa te mai chinui sa faci spawn-urile asa cand oricum poti lejer sa blochezi inamicul intr-un anumit spawn si sa il violezi acolo cu tot cu echipa.

Sa va spun despre functia de clanuri in Ghosts? V-as spune cate ceva, insa din pacate, sistemul de Clans este dependent de aplicatia pe tablete ce NU poate fi descarcata la noi in tara. Teoretic, cu aplicatia pe tableta puteai sa faci un management usor al clanului tau si sa vezi de acolo toata progresia, insa degeaba pentru motive care imi scapa. Aparent IW si Activision urasc notiunea de comunitate.

Insa daca reusiti cumva sa faceti rost de aplicatie, va trebui sa treceti prin sistemul stupid de invitatii care cere fiecarui jucator sa aibe un cont de Call of Duty setat de pe site-ul principal ca sa poata fi invitat in clan. Logic….nu?

Call of Duty: Ghosts Un lucru des neglijat este faptul ca Ghosts are o lipsa acuta de factiuni cu care te poti juca. Pana acum, un titlu CoD avea intre 3 – 6 factiuni disponibile cu care poti juca. Era o chestie destul de draguta mai ales ca aveai acces la modele diferite, insa odata cu Ghosts, totul a fost facut sa fie „in tema” cu universul jocului asa ca poti juca doar cu cele doua factiuni, anume Ghosts vs Federation, prezente si in singleplayer.

Personalizarea modelului tau urmareste sistemul din Black Ops I intr-un fel, in sensul ca ai mai multe tipuri de costume pe care le poti imbraca, poti sa iti schimbi si fata personajului si pentru prima oara in seria CoD poti juca si cu un personaj feminin, lucru care sincer nu prea m-a deranjat, insa lipsa de factiuni diferite din nou ma face sa cred ca IW ori nu au avut timp sa lucreze la varietate, ori si-au dedicat toate resursele in a „imbunatati” acest engine. Si cu acestea fiind spuse, sa trecem acolo unde Ghosts esueaza grav, anume engine-ul.

Call of Duty: Ghosts Ultimul lucru la care nu se astepta nimeni a fost modul Extinction, care cred ca ar fi singura trasatura pozitiva al intregului multiplayer. In esenta, Extinction este un survival mode similar cu Zombies-ul din seria Black Ops, numai ca de data asta ai de a face cu o serie de creaturi venite din spatiu. Scopul jocului este sa duci un echipament de foraj langa niste cuiburi de alieni si sa il aperi.

Tot modul se invarte in jurul unei echipe de 4 soldati, insa ceea ce este dragut la Extinction este faptul ca acum ai patru clase disponibile (Tank, Medic, Engineer, Weapon Specialist), fiecare clasa avand progresia ei specifica alocata in 30 de nivele separate de experienta normala a multiplayer-ului. Modul e fun prin simplul fapt ca are o harta mare impartita pe diferite segmente ce prezinta diferite provocari care te recompenseaza cu xp si bani. De exemplu, intr-unul dintre segmente trebuie sa aperi un elicopter ce ataca un cuib de creaturi, in alt segment trebuie sa iti mentii locul intr-o parcare in timp ce esti inconjurat.

Ai acces la tot felul de capcane dragute, te poti strecura prin nivel sa gasesti fel si fel de arme secrete, precum si atasamente, tensiunea e mare caci creaturile sunt foarte rapide si sar de colo, colo sa te ia prin surprindere, ce mai, e o experienta lipsita de originalitate, dar distractiva. Cu atat mai mult cat rejucabilitatea in Extinction este sporita datorita faptului ca poti face Prestige ca in multiplayer, insa odata ce faci Prestige deblochezi un obiect numit Relic care iti limiteaza ceva din arsenal, facand jocul mai dificil.

 

S.S.D.D

Cuvinte mari am auzit de la IW despre varianta revizuita a engine-ului CoD. Mi s-a promis ca engine-ul este mult mai fidel din punct de vedere vizual, ca experienta next gen se aplica si pentru Call of Duty de acum incolo, ca pentru prima oara in seria CoD voi avea harti „dinamice” (desi tot Treyarch au fost primii la acest departament) si ca jocul este in stare sa ruleze o calitate 1080p a imaginii la 60 FPS-uri pentru PC.

– Bla bla bla, PR, bla bla bla, marketing si inca putin de bla bla bla

La asta s-a rezumat Infinity Ward si fix asta am primit in departamentul graficii.

Call of Duty: Ghosts Competitia s-a descurcat mult mai bine la acest capitol, iar Ghosts probabil ca va lua premiul pentru cea mai proasta incercare de a arata next gen. Ghosts este o domnisoara capricioasa si iti cere o placa video DX11 si minim 6GB RAM pentru a rula. Asta e ciudat avand in vedere ca s-a dovedit ca cerinta RAM-ului este o chestie fortata, jocul folosind doar 2GB RAM. Cu atat mai mult nu isi justifica limita de 91 FPS si marimea de 60GB pe HDD.

Este un joc care necesita o configuratie puternica, insa ce primesti din punct de vedere vizual este mai mult decat penibil. In stilul clasic CoD, texturile arata bine de la departare, insa apropie-te putin si ai sa te sperii. Am purces sa imi maxez toate optiunile grafice pentru a vedea aceasta grafica „next gen” si am primit un 10 FPS cu aceleasi texturi spalacite din MW3. Pai se poate? Am impresia ca engine-ul asta obosit scaleaza rezolutia interna la cea setata in joc si nu inteleg de ce nu ia Activision o pauza sa preia un alt engine mai capabil pentru a randa imagini calumea la rezolutii full HD. Traditia continua cu stuttering-ul classic provocat din cauza faptului ca rezolutia texturilor setate pe Extra provoaca blocaje, chit ca aceastea arata oribil fara nici un fel de smoothing.

Mai rau, Ghosts calca pe urmele fratilor sai mai mari MW2 si MW3 in ceea ce priveste FOV-ul (Field of View). Acesta este blocat la 65, fiind nevoie sa instalezi un program 3rd party pentru a il modifica. Asta nu am vazut intr-un titlu Treyarch pana acum, dar iata ca IW did it again.

Singurul lucru bun pe care il pot spune despre „noul” engine este faptul ca a rezolvat problema hit detection-ului slab, dar la ce pret….

Va recomand sa rulati jocul pe setari Medii cu DOF dezactivat si FXAA activat daca vreti vreodata sa faceti un frag in multiplayer.

platformaPC-paul

Screenshot-urile de mai jos au fost rulate pe setari maxime, insa jocul arata la fel de….neimpresionant. Have a look.

Departamentul audio a fost imbunatatit de data aceasta, mai ales ca acum majoritatea efectelor ambientale se aud clar si o buna parte din efectele audio cauzate de catre jucatori ca aruncarea unei grenade produc sunetele corespunzatoare in mediul inconjurator. E pacat, caci armele tot a pacanele suna.

Voice acting-ul este la fel de neinteresant si plictisitor, la fel ca si muzica de la care ma asteptam la ceva mai bun.

Au stat cativa ani sa faca o revizie a unui engine invechit ca sa aibe un motiv intemeiat sa il numeasca next gen. Ei bine, engine-ul lui Ghosts este orice altceva, dar nu next gen. Jocuri ca Battlefield 4 sau Crysis 3 surclaseaza din punct de vedere vizual si auditiv. Asta-i dura realitate.

 

A ramas doar o fantoma

Nu stiu ce credeti voi insa eu am scris acest articol in cea mai mare scarba si este pentru ultima oara cand mai precomand un titlu Call of Duty. Gata, am terminat-o cu toata treaba asta facuta alandala. M-am saturat sa tot fiu fraierit de catre Infinity Ward, ca dupa aia sa intru cu asteptari mici intr-un titlu Treyarch care oricum ar fi net superior de acum incolo, indiferent de ce ar spune lumea despre CoD4 si MW2.

Dupa umila mea parere, seria este intr-adevar pe moarte si imi pare rau de studio-ul Treyarch care va trebui din nou sa faca curat dupa IW, insa dupa acest fiasco numit Ghosts nu prea mai vad cum ar putea sa mai castige din audienta jucatorilor pe PC si probabil si cea de pe console.

Este clar ca numele de CoD si mai ales numele Infinity Ward sunt doar niste fantome, asa ca astept cu nerabdare sa vad cum Respawn Entertainment (fondatorii IW care au fost dati afara din propriul lor studio) au realizeze caderea acestui titan imbatranit. Pana atunci, daca inca mai tineti cu aceasta franciza, va recomand sa puneti mana pe Black Ops II, caci probabil ca il veti gasi la un pret excelent pe la vreun e-tailer.

Notele mai jos.

Call of Duty: Ghosts

  • Gameplay: 6
  • Sunet: 7
  • Grafica: 4
  • Story: 5
  • Performanta: 6
  • Overall: 5.6

Lasă un răspuns