De mult timp incearca Konami sa sparga defensiva, iar de data aceasta driblingul este de partea lor. Sa vedem cum se descurca cu suturiile pe poarta.

Seria Pro Evolution Soccer a revenit la viata. Nu, serios, e aici. Si aparent incepe sa ajunga din urma mogulul genului. Chiar daca mai are unele probleme pe ici-colo, este foarte imbucurator sa vezi halul in care PES a evoluat fata de anii trecuti.

Cele bune

PES 2015Sarim peste politeturi, trecem direct in paine. Uitati de rainbow-flicks. Uitati de acele piruete care pareau foarte robotice. Cuvintele zilei sunt fluiditate si cooperare.

Ceva ce Konami a facut bine, nu, foarte bine, este jocul pe teren. Miscarea jucatoriilor este ceva ce iti poate aduce lacrimi in ochi. Modul in care alearga si schimba directia pare mai naturala decat niciodata. Tot jocul are asa un simt de fluiditate, totul curge linistit si fara piedici (aproape).

Tonul jocului este mai domol, si nu vorbesc aici de probleme gen lag, dar ai de luat mult mai multe decizii cand ai mingea la picior decat inainte.

Atat AI-ul cat si pathing-ul te fac sa gandesti fiecare miscare si pasa. Ai optiuni mai vaste de a pasa si majoritatea chiar merg! Sunt de mult apuse acele vremuri cand doar unele pase/zone din teren erau prielnice pentru un sut din fundul gradinii vecinului din poarta catre flancul stang al opozitiei, sau pentru o minge inainte bine plasata. Ideea ii ca AI-ul e mai bun decat in trecut, si atat adversarii cat si echipa ta nu mai are acele pathing-uri usor de recunoscut si de care puteai sa profiti foarte usor in versiuniile trecute ale jocuriilor din acest gen.

PES 2015Este foarte satisfacatori sa alergi catre poarta adversa cu un atacant si sa sprinteze in spatele tau un mijlocas, iar in secunda in care pasezi si atacantul e preluat de AI, sa vezi cum avanseaza in pozitii in care sa aiba mai multe ocazii de a ataca poarta. Engine-ul Fox face AI-ul mult mai tolerabil, si nu tine jucatorii intr-un singur loc pana cand ma hotarasc eu sa pasez.

Chiar daca am zis sa uitati de driblari si piruete, sunt inca in joc. Doar ca ai nevoie de un jucator pe masura ca sa poti sa mergi din poarta in poarta si sa-i faci pe toti sa iasa de pe teren de nervi. Sunt in joc, doar ca nu se mai pune asa mult accentul pe ele. E frumos sa vezi un Neymar ca-si bate joc de linia defensiva, dar mai frumos e jocul in echipa, iar Konami si-a dat seama de asta.

PES 2015Toate acestea luate in considerare, jocul incepe sa arete a fotbal. Atat prin gameplay cat si prin grafica. Nu mai trebuie sa te bazezi pe acel super-You-Shall-Not-Pass-portar pentru ca linia ta defensiva este plina de carpe care se plimba dupa vant. Si mai ales, ceea ce ma bucura foarte mult, a fugi singur catre poarta nu mai are aceleasi rezultate. Tin minte cand doar asta faceam. Gol, fugi spre poarta, sut, gol. Rinse and repeat.

Vorbind din punct de vedere vizual, incepe sa progreseze catre next-gen, dar mai are de mers o bucata buna de drum. Jucatorii arata mai bine, sunt micile detalii care fac diferenta. Par facial, expresiile fetei si chiar si miscari consacrate pentru jucatorii arhicunoscuti. Animatiile tin pasul cu vremuriile iar interactiuniile arata mult mai bine si mult mai convingator decat o faceau. Nu mai sunt acele miscari oribile care te fac sa te intrebi daca un om chiar s-ar misca asa, de buna voie cel putin.

PES 2015

Cele mai putin bune

Am vorbit de bune, multe fiind, dar jocul, oricat de bun, are si parti negative.

PES 2015Poate doar pe mine ma deranjeaza, dar gauge-ul de putere al suturiilor pare foarte greu de executat asa cu ti-ai dori. Chiar si pentru cei cu indemana intr-ale fotbalului. Doar un pic, un mic sut, siii am omorat un Boeing. Si daca tot vine vorba de suturi, problemele vechi sunt din nou aici, doar ca aceste probleme afecteaza aproape toate jocurile din gen.

Cand vine vorba de penaltiuri sau suturi pe poarta, sunt 3 situatii in fiecare joc: Prea multa asistenta, prea putina asistenta sau 0 asistenta. Ce vreau sa zic prin aceasta ca ori fiecare sut e pe poarta pentru ca asa dicteaza jocul, ori te rogi la zeii fotbalului sa nu mai omori un cameraman de pe margine, chiar daca erai exact pe poarta. Cand vine vorba de PES, sa zicem ca poate are un pic prea multa asistenta. La PES, depinde de situatie. Lobul e dezastru, pasele pe jos sau aeriale merg cam unde vrei tu, dar un sut pe poarta e cam dificil de executat. Ceea ce multa lume poate sa zica ca e bine, e greu sa tragi la poarta. Dar de ce pot sa omor un tantar din zbor dar nu pot da gol? Acest lucru este ceva cu care gamerii s-au obisnuit si poate am avut eu asteptari prea mari.

PES 2015Un alt lucru care m-a deranjat, a fost faptul ca 90% din intrariile mele la minge au fost faulturi, si din acelea mai mult de jumatate au fost de cartonas galben. Aparent Konami face fotbalul ultrarealistic, adaugand un skill numit „Teatru” in repertoriul jucatoriilor. (glumesc) Dar lucrul care ma calca pe nervi este comentariul. Este prost scriptat si foarte repetitiv. Nu stiu de cate ori poti asculta aceleasi fraze sau sa auzi cum se intrerupe comentariul brusc si dintr-o data pentru ca se intampla ceva pe ecran, dar va zic eu ca nu de multe ori.

PES 2015 mai vine cu niste moduri de joc noi. Ai de ales intre Master League si Become a Legend la cariera, ligile UEFA Europa si Champions, AFC Champions League, Copa Sudamericana si Libertadores si desigur, ligiile engleze. Sunt turnee online, matchmaking rapid si lobby-uri pentru a incepe un joc repede. Iar cel mai important este myClub, un mod de joc online unde faci.. ce zice modul, iti creezi clubul.

Chiar daca PES nu are drepturile pentru echipele mari, nici chiar pentru aceleasi echipamente, tot este placut sa joci, chiar daca nu sunt numele acelea impunatoare.

PES 2015

Si concluzia

PES 2015Oricat de mult m-am abtinut sa compar PES cu FIFA, trebuie sa o fac in final. Chiar daca este indubitabil faptul ca cei de la Konami ne arata ca vor si pot sa avanseze, mai au mult de lucrat pana ajung la nivelul mogulului FIFA. Ca si pachet intreg, FIFA e mai bun, doar ca unele aspecte fac experienta PES sa fie mai placuta. Abia astept sa vad ce fac la anu’.

Si doar asa, ca sa terminam pe o nota amuzanta, jucatorul de pe coperta este Mario Gotze, jucator la Bayern Munich, chiar daca Bundesliga nici nu este in joc.

Si sa nu uit, eu l-am jucat pe PC folosind un gamepad de Xbox 360.

Gameplay: 8