A fi sau a nu fi simulator? Asta este întrebarea pe care și-o pun toți când văd sloganul Gran Turismo, The Real Driving Similator.

Seria Gran Turismo este celebră pentru navigatul prin piața de racing games la granița dintre arcade și simulator. Așa s-a și ajuns la nevoia de a diferenția complet printr-un subgen, simcade. Și Gran Turismo nu este singurul. Dar în mod clar în universul PlayStation este etalonul când vine vorba de racing pe PS5.

Cel puțin pentru consola mea ce o am legata la volanul de la birou. Nu intenționez să mai instalez vreun alt joc sau să mă mai joc altceva pe ea.

Dupa aproximativ 75000 km în GT Sport, joc ce adesea era singurul instalat pe PS4, mă aștept ca GT 7 să mă țină legat de ecran, volan sau controller cu orele.

GT Sport mi-a placut să îl joc în orice fel. Fie volan, fie controller. GT7 mă aștept să îmi placă mai mult acasă, cu feciorul. Să știți că așteptările mele sunt cumva dincolo de publicarea acestui review. Exact cum s-a întâmplat și cu GT Sport. Dar asta voi afla eu. Dacă o să reușească să reaprindă pasiunea pentru condus indoors.

 

Ce este Gran Turismo 7?

Nu este al 7-lea, ci al 8-lea. Dar GT Sport nu este luat la numărătoare. Poate pentru că este scheletul de la baza căruia pleacă GT7. Oricum ar fi, GT6 rămâne campionul în materie de număr de mașini. Cu 1247 în total.

Gran Turismo 7 are în momentul lansării 424 mașini și 90 de variante de circuit. Asta înseamnă și cele reversed. În total există 34 de locații în care te poți întrece. Există și legendarele Monza și Nurburgring, așa că nu îți face griji.

Dacă vrei să aflii detaliile exact poți face asta pe pagina produsului. În continuare am să vă povestesc despre experiența mea cu jocul până acum, nu despre ceea ce au publicat deja aici.

Introducere și progresie

Download-ul inițial al lui GT7 este de aproximativ 12 GB. Asta îți va permite să experimenezi primele 3 curse din Music Rally până se descarcă tot jocul. Prima cursă este extrem de simplă, dar dificultatea crește gradual.

Gran Turismo 7

Pot să spun că m-a distrat teribil de tare modul. Nu am putut să dezactivez nicio asistență și nici să accesez opțiunile jocului. Dar chiar și așa, a fost distractivă plimbărica.

Ca în orice joc cu mașini, ești pus să achiziționezi o mașină. Nu trebuie neapărat nouă, dar trebuie să fii posesorul unui autoturism ca să te poți califica pentru a merge la cafeneaua colecționarilor de mașini.

Gran Turismo 7

Loc „special” unde îți sunt servite misiuni în joc. Este destul de logic că după ce consumi o competiție din meniu o să primești ceva. Fie o mașină, fie un circuit, fie un tichet la loto.

Fiecare eveniment și cursă pe care ți le servește LUCA sunt obligatorii. Și dacă mașina ta nu se califică pentru că e de pe alt continent trebuie să cumperi alta.

Ca în viața reală te vei lovi de probleme financiare când vine vorba de upgrade-uri. Te vei apuca să câștigi bani făcând ceva ușor, o cursă simplă, și mai apoi vei îmbunătăți mașina cu care vei câștiga tot. Mă rog, nu chiar. Dar nu trebuie să cumperi toate mașinile și să le îmbunătățești pe toate.

Când am început să joc GT7 am ales special dificultatea Hard. Am considerat că cei 75000 KM în GT Sport sunt de ajuns. Și a fost fun. A fost dificil la început. Până mi-am cumpărat BMW M3 din 2003 și am îmbunătățit-o super ieftin și super bine.

Atunci am observat că de fapt jocul este în continuare pe easy și degeaba are AI-ul skill, dacă eu am bani mai mulți.

N-am terminat jocul, dar am ajuns la level 14 și am deblocat deja Monza și Nurburgring. Dar nicio mașină GT3. Doar Toyota GR Supra 19 Gt4 cu care aș putea juca multiplayer.

Grafică

Seria Gran Turismo a ieșit mereu în evidență prin toate prezentările demonstrând un aspect foarte plăcut.

GT7 pe PS5 poate fi jucat în două moduri. Fie prioritise framerate, fie prioritise ray tracing. Pe PS4 nu ai posibilitatea să alegi modul la care rulează jocul. Dar detaliile sunt setate mult mai jos decât varianta framerate pentru PS5.

Gran Turismo 7

Oricum, toate modurile au limita la 60 cadre pe secundă. Totuși, modul ray tracing în foarte puține situații o să atingeți 60 fps.  În acest mod am observat și sacadări în momentul în care mă apropiam de un grup de peste două mașini. Și cam același lucru se întâmplă și pe PS4 Pro. Când e prea multă aglomerație începe să se observe frameskipping-ul și scăderea rapidă a numărului de cadre pe secundă. Din păcate asta vei resimți și în controller sau volan.

Diferența dintre modul framerate și modul ray tracing se resimte când mașina este în mișcare. Abia atunci începe să fie aplicată rezoluția dinamică.

Ecranul folosit pentru joacă este un ViewSonic XG320Q și rezoluția selectată pentru consolă este FHD.

Cumva cred că tot la capitolul grafică se încadrează și ploaia. Deși impactul ei într-o cursă este mai mult decât vizual.

Gran Turismo 7

 

Sunet

Despre muzică pot să vă spun că selecția este în stilul clasic Gran Turismo. Nu este neplăcută, dar nici wow.

Pe partea de sunet, însă, s-au schimbat foarte multe. Felul în care este mixat sunetul te va face să reglezi TV-ul un pic diferit. Am remarcat că toate dispozitivele cu difuzoare pe care am jucat, monitorul ViewSonic XG320Q și TV-ul Sony XH90.

Cu căștile pe cap, însă, lucrurile s-au schimbat total. Scârțâitul cauciucurilor a devenit mult mai prezent și am început să remarc și niște sunete noi. Ca de exemplu sunetele suspeniei atunci când o pui la lucru. La fel și turbina, este foarte prezentă în toată compoziția audio atunci când este folosită.

 

Input

Pentru Gran Turismo 7 am folosit 3 periferice în total. DualSense pentru că n-am avut încotro, volanul Thrustmaster T-GT și gamepad-ul Nacon Compact Wired. Primul lucru pe care l-am remarcat la DualSense a fost rezoluția vibrațiilor. Atât de finuțe că puteau să îți lase senzația că alunecă mașina doar puțin, sau mai mult. Pentru prima oară simți că îți prezintă informații din joc, nu doar că vibrează pentru ca nu mai ești pe carosabil.

GT7 review | WASD

Loviturile adversarilor se simt diferit în funcție de partea în care ești lovit.

Iar triggerele adaptive se blocheaza în funcție de diferite situații în încercarea de a îți prezenta o informație din joc. Până să îmi dau seama ce încearcă triggerele să îmi transmită am reușit să îmi dau seama că mă încurcă. După ce că trigger-ul de accelerație, sau chiar și ala de frână, au o cursă infinit mai mică decât pedalele volanului și drept urmare și precizia mai mică, acum mă mai loveam și de tot felul de piedici dinamice.

E una să simți niște vibrații și alta să îți opună rezistență din când în când. Nu tot timpul.

Între timp am continuat să joc și am ajuns la Nurburgring cu BMW M6. Și atunci am simțit nevoia să scot gamepad-ul meu. Acele misiuni le reușisem în GT Sport folosindu-mă de Nacon Compact Wired.

Am instalat versiunea de PS4 și din prima am observat diferența. Dintr-o mașină imposibil de ținut pe asfalt și care părea că cere să activez asistența, s-a transformat în ceva ce cunoșteam deja din GT Sport. Și asta doar pentru că gamepad-ul funcționa corespunzător. Sau conform așteptărilor.

 

PvE și PvP

Ai-ul este destul de interesant în acest joc. Când are mașină similară cu a ta pare din când în când jucător uman. M-am trezit de multe ori că își apăra poziția și că putea să circule ținând cont de mine. Cumva pare că se adaptează la poziția pe care o are într-un viraj în funcție de mașinile din jur. Adesea mi s-a părut chiar plăcut să conduc cu AI-ul. Nu ca în GT Sport unde era doar trafic…

Gran Turismo 7

Pe partea de PvP avem 4 componente.

Modul Sport – unde sunt afișate curse zilnice și de sezon sau etapele competițiilor oficiale. Cursele sunt definite și administrate de creatorul jocului, PolyPhony Digital.

Gran Turismo 7

Lobby – aici este zona în care fiecare jucător are posibilitatea să creeze o cameră de joacă publică sau privată cu prietenii.

Split Screen – așa cum sugerează numele modului de joacă, este vorba de împărțit ecranul în două pe verticală. Formatul în care joci este tot 16:9. Opțiunile sunt extrem de limitate, dar pentru jucat cu feciorul sau cu soția este suficient.

Campania prietenilor – nu este neapărat o componentă activă de multiplayer, însă extrem de importantă. Unele curse și școala de șoferi din joc îți afișează timpii obținuți de prietenii tăi. Se vede asta și în clipul pe care l-am filmat cu Doc.

 

Scape Photos

Gran Turismo 7Nu știu despre voi, da runeori am chef să îmi fac singur câte un wallpaper. Din acest punct de vedere GT Sport mi-a fost o unealtă reală. Însă în momentul în care intrasem într-o comunitate românească de GT Sport și am început să ne pregătim mașinile într-un anumit fel, am început să intru în Scapes doar ca să obțin niște imagini mai frumoase.

Dacă nu petreceam timp în Scapes în GT Sport nu ajungeam să mă intereseze și domeniul foto dincolo de fotografia de produs. Habar n-aveți câte încercări nereușite au precedat poza de mai jos.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by WASD (@wasd.ro)

Dar per total interesul meu pentru pozat chestii în mișcare a crescut datorită GT Sport.

GT7 a reușit să mă surprindă din nou. Pe lângă nenumăratele peisaje superbe, au mai adăugat și extra opțiuni pentru manipulat compoziția.

Gran Turismo 7

 

Verdict

Gran Turismo 7 nu este cu nimic mai prejos decât a fost GT Sport la venirea lui pe PS4. Am rămas cu gura căscată și atunci și s-a întâmplat asta și acum. Partea de single player este plăcută până în punctul în care poți să pui pe orice rablă cauciucuri racing soft. În momentul în care te îndepărtezi de specificații standard ale mașinii, campania pare pe easy. Până te lovești de vremea dinamică și începi să te dai cu barca. Se simte foarte mișto mașina cum acvaplanează. Dești e neplăcut când se întâmplă.

Partea de upgrade-uri din single player te face să ai god mode în multe dintre curse. Măcar de băgau penalizări. Dar nici pe hard nu există.

Gran Turismo 7

Dar trecând peste partea single player, Gran Turismo 7 este un adevărat upgrade de la GT Sport. Ultima oară când am jucat GT Sport, acum aproximativ 4 luni îmi era în continuare dificil să virez cu turma fără să încurc. În GT 7 mi-a ieșit chiar și cu DualSense. Esti mult mai aware. Gran Turismo 7 este mult mai imersiv și mai ofertant senzorial. Atât audio, cât și vizual și tactil.

Pe partea de multiplayer, jocul este gândit în așa manieră încât să descurajeze condusul NFS. Poți să dai de curse în care joci cu șoferi al căror grad îl recunoști. Sunt și rapizi, dar și eleganți. Sau poți să dai de grupa mare de la grădiniță unde toată lumea știe să facă un singur lucru, să apese accelerație. Dar în momentul în care îți crește suficient de mult rangul începi să întâlnești din ce în ce mai mulți oameni ce îți seamănă și devine și mai plăcut.

Multiplayer este ceea ce face ca GT7 să fie atât de mișto și nu ar trebui să ratezi ocazia să îl încerci.

  • Poți să îți cumperi Gran Turismo 7 direct din PS Store la prețul de 379 Lei
Review overview
Gameplay - 10
Grafică - 8.5
Sunet - 8.5
Replay value - 10
Performanță - 9
Summary Gran Turismo 7 este un joc excepțional ce poate fi jucat atât cu volan cât și cu gamepad.
9.2
Tagged

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.