De mult timp am visat la un MMORPG bazat pe seria The Elder Scrolls Online si iata ca a venit vremea cand un astfel de titlu s-a ivit.
Jurnalul meu va incerca sa va explice toata calatoria mea de la level 1 pana la level 50, asa ca haideti sa vedem daca The Elder Scrolls Online este transformarea naturala a seriei singleplayer intr-un joc online sau daca avem de a face cu un adevarat Scrollocaust.
From Coldharbour with Love
Premiza jocului este una simpla: tinutul Tamriel este invadat de catre un Daedric Prince pe nume Molag Bal a.k.a The Prince of Rape sau God of Domination, nume care ma trimite la articolele cu tema socio-video ludica ale unor site-uri precum Kotaku. Ei bine, planurile sale malefice ajung la bun sfarsit cand acesta se foloseste de un grup de eroi pentru a ii corupe sa ii permita intrarea sa violenta in dimensiunea fizica a tinutului.
De aici, shit hits the fan si ca orice MMORPG ce se respecta, jucatorul este cel care trebuie sa se lupte impotriva raului si aici am sa opresc putin ideea. O mare parte din satisfactia jocurilor single player ale seriei erau acele momente cand stiai foarte bine ca doar tu poti sa schimbi soarta povestii. Din pacate, acest sentiment este eliminat din simplul fapt ca nu mai esti singur, ci impreuna cu mii de alti jucatori carora li se spun aceleasi lucruri. Evident, este normal ca un MMORPG sa fie asa, caci pana la urma ar fi dificil sa creezi un storyline diferit pentru fiecare jucator in parte, insa pentru o franciza ca The Elder Scrolls Online…..nu stiu ce e, dar nu merge.
Inceputul povestii este unul tipic francizei, esti un neica nimeni aruncat intr-o inchisoare (dintr-o alta dimensiune), dupa care esti eliberat de catre un grup de luptatori pentru a deveni He-Man-ul (sau He-Woman) lui Tamriel.
Sincer sa fiu, jocul nu face nimic decat sa preia anumite aspecte prezente si in alte MMORPG-uri sa ti le ofere pe tava la un nivel de baza. De ce? Pentru ca atat a putut Zenimax Online.
Revenind la ideea celor trei factiuni, jocul preia cateva trasaturi din jocuri ca Dark Age of Camelot (sau mai nou, Guild Wars 2), jocuri care puneau accent pe lupta dintre factiuni, insa acestor factiuni le-au fost atribuite niste povesti care nu prea au logica.
Desigur, sunt multe inconsistente in cronologia universului in ceea ce priveste povestea principala din Elder Scrolls Online, actiunea acestuia intamplandu-se cu vreo 600 de ani inaintea evenimentelor din The Elder Scrolls III: Morrowind. Din cauza acestui fapt am impresia ca Zenimax Online a trebuit sa inventeze sau sa adapteze cateva dintre povestile stabilite in canon-ul oficial pentru a oferi un motiv bun in crearea acestui nou canon.
In fine, ceea ce vreau sa explic este faptul ca fanii jocurilor single player ale francizei ar trebui sa trateze acest joc ca pe un nou capitol, complet separat de celelalte jocuri. Nu exista nici un fel de corelatie sau explicatie cu evenimentele jocurilor precedente, asa ca v-as recomanda sa tratati acest joc ca pe un capitol separat. Haideti sa zicem ca momentan lore-ul din Elder Scrolls Online ofera un mic motiv de joaca pentru fanii impatimiti ai canon-ului, insa marea intrebare este: Cum poate un MMORPG sa emuleze gameplay-ul de succes al unei francize de jocuri singleplayer sandbox?
From Hero to Zero
Din pacate, The Elder Scrolls Online sufera de un design foarte primitiv pentru un MMORPG al anilor 2014.
Ca tot am intrat in domeniul luptelor, acestea incearca sa emuleze jocurile singleplayer ale francizei, numai ca atacurile directionale in functie de miscarea mouse-ului lipsesc si odata cu acest fapt intervin abilitatile, care merg pe un sistem folosit si in alte MMORPG-uri precum Guild Wars 2, TERA sau Age of Conan. In mare parte ai Left Click pentru Light Attacks si Hold Left Click pentru Heavy Attack, toate acestea consumand o portiune din Stamina ta. Blocarea sau pararea atacurilor o poti face printr-un simplu Right Click.
Totul suna foarte excitant pe hartie, insa marea problema a jocului este ca majoritatea atacurilor de baza sunt irelevante fata de abilitatile fiecarei clase. Am impresia ca au bagat acest combat foarte simplificat din simplul fapt ca jocul va fi portat si pe platforma PS4 in curand sau cine stie, poate nu au avut timp sa implementeze un sistem mai satisfacator, desi o singura bara de skill-uri cam indica faptul ca intentia MMORPG-ul a fost sa fie mai usor pentru un controller…..zic si eu. Mai mult, combat-ul este nesatisfacator si din perspectiva clasica TES First Person, perspectiva ce ar fi trebuit sa ofere o experienta similara cu titlurile singleplayer, insa acest feature isi avea rostul acolo, aici? Not so much pentru ca un MMORPG First Person nu prea poate sa mearga din cate s-a vazut pana acum. Per total, nu sunt foarte multumit de faptul ca jocul te restrictioneaza in a folosi un singur tip de arma pana la level 15 cand poti debloca functia de a schimba armele in timpul luptei, feature similar cu cel din Guild Wars 2.
The Elder Scrolls Online are o selectie „impresionanta” de 4 clase si anume Dragon Knight, Templar, Nightblade si Sorcerer. Dupa cum bine stim, fiecare clasa se incadreaza unui arhietip, insa Zenimax Online sustine ca fiecare clasa se poate specializa pe orice domeniu datorita sistemului robust de skill-uri. GRESIT!
Din nou, toate aceste lucruri suna dragut pe hartie, insa am observat ca foarte greu iti poti construi un personaj asa cum iti doresti. De multe ori, un Sorcerer are mare nevoie de magiile sale ofensive pentru a supravietui. Nu prea ai loc de manevre sau de orice fel de combinatie fiabila, prin simplul fapt ca cele mai bune abilitati si moduri prin care tu iti poti face treaba sunt cele care depind strict de rolul clasei. Un alt MMORPG care a incercat cu oarescare succes sa faca acest lucru a fost RIFT, insa acel MMORPG are deja cativa ani de experienta in domeniu, ceea ce TESO iata ca nu ii are. Nici macar nu poti folosi anumite vraji fara a avea un toiag sau sa folosesti ambele maini pentru a iti imputernici vrajile, dar sa zicem ca jocul este la prima incercare de a transpune universul intr-un format online, asa ca vom ignora acest aspect….pentru moment.
Nu contest faptul ca exista anumite cai de progresare prin a te alatura ghildelor legendare, Mages si Fighters Guild, dar punctele investite in skill-urile specifice nu ofera un gameplay mai interesant. Singurul lucru oarecum interesant este faptul ca Zenimax Online au implementat cele doua factiuni bazate pe metamorfoza, precum Vampires sau Werewolves
Sunt sigur ca intentia studio-ului Zenimax Online a fost sa creeze o experienta cat mai apropiata de jocurile singleplayer, insa intr-un MMORPG sunt alte mecanici pe care trebuie sa le bagi in seama. Cu greu poti sa faci mix and match intre doua tipuri de gameplay, care ofera doua experiente complet diferite.
Pe langa crafting, mai exista si o mini componenta unde poti sa iti imbunatatesti gear-ul existent cu anumite nestemate, care iti ofera fel si fel de bonus-uri precum Spell Crit, Armor, Enchantment Bonus etc. Pentru a iti imbunatati gear-ul, trebuie sa gasesti gear similar pe care trebuie sa il sacrifici pentru a adopta efectele bonus in noul gear. E un proces foarte plictisitor si de multe ori frustrant, mai ales ca la nivele mici nu prea are rost sa iti strici gear-ul pentru a iti crea gear pe care oricum il vei schimba in jumatate de ora.
Cred ca cea mai mare problema a unui MMORPG este presiunea asupra development-ului, multe dintre ele fiind lansate cu o mica portiune de continut semnificativ. Nu-i deloc bine cand ai de a face cu un termen de comparatie ca World of Warcraft sau EVE Online, ei bine, stii cu cine te va compara lumea.
Ei bine, ganditi-va ca ESO este un MMORPG care iti cere 13 EUR lunar. Asta inseamna ca in fiecare an Zenimax Online iti cere 150 EUR bonus pentru a te bucura de un joc care nu ofera ceva revolutionar in the first place. Nu spun acum ca plata pe baza de abonament este una gresita intr-un MMO, insa in ziua de azi acest fapt este o practica destul de periculoasa pentru multe companii.
Spun aceste lucruri pentru ca iubesc franciza Elder Scrolls si imi pare foarte rau sa imi fie mila de o initiativa care parea a fi cinstita, mai ales ca la carma studio-ului Zenimax Online sta legendarul developer Matt Firor, un veteran al MMORPG-urilor cu experienta vasta in domeniul Realm vs Realm combat.
In orice caz, regula de baza pentru a castiga in Alliance War este urmatoarea: Cine are superioritatea numerica va castiga, indiferent de skill. Este lupta clasica Zerg vs Zerg si sunt extrem de dezamagit, prin simplul fapt ca nu am destul timp incat sa intru la ora 4 dimineata sa pot castiga ceva in numele factiunii Daggerfall Covenant. So there’s that….
Bun. Nu iti place PvP-ul? Nu iti place crafting-ul si vrei doar sa faci quest-uri, sa explorezi lumea, sa distrugi invadatorii Daedra sau sa faci donjoane PvE? Pai pentru cineva care si-a inceput cariera cam asta ar fi singura trasatura din care poti sa storci niscaiva fun.
Dar stai! Credeai ca te distrezi prea mult? Ei bine, Zenimax Online nu prea sunt fani ai distractiei, asa ca de multe ori vei da de quest-uri bug-uite. That’s right!
Conform lore-ului, Molag Bal isi trimite acolitii Daedra pentru a crea haos in Tamriel. Aceste invazii ating apogeul in anumite zone marcate pe harta cu iconita unui vartej. Locurile respective se numesc dolmen-uri sau Daedric Anchor Invasion Points si din pacate, sunt mult prea putine pentru a insemna ceva. De vreo 4 ori am ajuns in acele locatii cu inima batand violent in anticiparea macelului, doar ca sa astept inca o jumatate de ora pana cand script-ul jocului mi-a oferit o invazie. Insa aceste invazii nu pot fi castigate de catre un singur jucator, caci acest feature cere cel putin 4 – 7 oameni pentru a il termina.
Ar fi fost dragut ca fiecare jucator sa primeasca o notificare de tip text based (A DAEDRIC INVASION IS HAPPENING HERE) sau sa vad vreun marker pe harta, care sa imi transmita acest lucru, insa iata ca asa ceva nu exista. De ce trebuie sa stau jumatate de ora sa astept un eveniment important, doar ca sa observ ca nimeni altcineva nu isi da interesul sa participe? Faptul ca nu stii ce evenimente pot avea loc in zona ta, transforma aceste invazii intr-un feature inutil….momentan.
Ok. Iert questing-ul buguit, iert lipsa de evenimente dinamice care sa indemne jucatorul sa le incerce, naiba, am sa iert si lipsa explorarii semnificative, insa mai da-o naiba Zenimax Online ca nici macar donjoanele nu ai reusit sa le faci cum trebuie.
Dupa ce ca Group Finder-ul jocului nu merge asa cum trebuie, donjoanele sunt de multe ori bug-uite. Quest-urile dungeon-urilor nu ofera nici un fel de rasplata semnificativa pentru munca in grup, nu exista nici un fel de mod in care sa organizezi party-ul intr-un mod eficient, telegrafia abilitatilor inamice este ampulea scriptata si in mare parte iti pierzi timpul pentru nimic, caci nu exista nici un fel de rejucabilitate in acest aspect. Ce naiba? Am impresia ca Zenimax Online au lucrat la acest joc la fel cum Blizzard Entertainment a lucrat la World of Warcraft acum 10 ani.
Din pacate, pana si economia jocului a fost gandita prost, nefiind vreo casa de licitatii (Auction House) sau vreun sistem mai eficient de a incuraja trocul dintre useri. Limitarea economiei isi arata coltii din momentul in care exista un deficit de castig al gold-ului pentru fiecare jucator.
Evident, jocul poate se va mai imbunatati odata cu trecerea timpului, insa problemele actuale ale jocului ar trebui rezolvate saptamanal, ceea ce Zenimax Online nu prea face, mai ales ca ei planuiesc sa lanseze o mica bucatica de content in patch-ul numit Craglorn despre care puteti citi mai multe aici.
Si totusi, lipsesc elemente de gameplay esentiale! Unde e sistemul de criminalitate? Unde sunt garzile care fug inspre mine furios strigand „Stop right there criminal scum!”? Unde au disparut Thieves Guild si Dark Brotherhood? De ce nu exista furturi? De ce nu exista vreo forma de Player Housing? Mai important, unde este end game-ul? Ce v-a trecut prin cap cand ati lansat acest joc?
Nu-i Tamriel-ul de odinoara
In ceea ce priveste aspectul tehnic (vizual si auditiv) al jocului, totul pare sa fi fost lansat asa cum trebuia.
In mare parte, fiecare factiune are un theme anume. Ebonheart pact iti induce o doza serioasa de nostalgie cu zonele pline de fungi, spori si vulcani, Daggerfall Covenant reprezinta regatul tipic al Camelot-ului cu fortarete maiestuoase asezate un deal linistit din mijlocul unei campii, iar Aldmeri Dominion este plin de zone alde Rivendell cu foarte multi codrii, arhitectura eleganta si o mica portiune de desert unde Khajitii isi fac veacul imbatati pe Skooma si drogati cu Moon Sugar.
Trebuie sa recunosc, este un Tamriel destul de aratos care ruleaza decent chiar si pe configuratii mai vechi ca cea afisata mai jos, which is good.
Din pacate, muzica acestui joc NU a fost compusa de veteranul Jeremy Soule, insa consider ca atmosfera-i destul de imersiva pentru un MMORPG.
Franciza consacrata, cauta idee de MMORPG
Din pacate, as vrea sa va ofer un motiv intemeiat pentru a incerca acest joc, dar nu prea am.
Ma astept ca jocul sa devina Free to Play pana la sfarsitul anului, pentru ca pana acum nu ar exista semne sau o forma de comunicare mai eficienta cu comunitatea din partea studio-ului Zenimax Online. Daca acestia se trezesc din letargie si se tin de promisiunea continutului adaugat lunar, poate voi mai plati o luna ca sa va ofer un update al situatiei, insa nu pariez pe o astfel de intamplare. Poate varianta de PS4 va fi una mai buna din moment ce combatul jocului a fost construit pentru asa ceva, dar din nou ma mir sa aiba vreun succes din moment ce exista alte jocuri online mult mai cizelate la toate capitolele. E pacat ca o asemenea licenta a fost supusa mulgerii intensive, dar gaming-ul a devenit o afacere mult prea importanta, pe cat incercam noi sa ne dam seama.
Repet, daca sunteti mari fani ai seriei The Elder Scrolls si nu ati jucat pana acum un MMORPG, atunci puteti sa il cumparati la un pret decent de AICI.
Notele le gasiti mai jos.
p.s As dori sa ii multumesc domnului Andy Fulgerash (nu, nu-i vreo ruda cu al nostru Fulger) pentru ca m-a acompaniat pe tot parcursul calatoriei scurte in lumea online a Pergamentelor Stramosesti.
- Gameplay: 5
- Sunet: 9
- Grafica: 9
- Story: 7
- Performanta: 9
- Overall: 7.8