Si uite asa am ajuns la cel de-al 5-lea expansion pentru World of Warcraft. Intre timp, la gatul acestei francize s-au aruncat zeci de alte MMO-uri AAA ce au vrut o bucatica din popularitatea mamutului, insa toate s-au perindat intr-un mod penibil.
De ce? Haideti sa exploram acest nou expansion si sa vedem motivul pentru care World of Warcraft este inca relevant pe piata MMORPG-urilor.
ORCogeneza
Ei bine, lucrurile s-au schimbat nitel odata cu Mists of Pandaria, un expansion domol, unde singurul rau important era orcul Garrosh Hellscream, tiranul Hoardei. Ultima oara cand am auzit de acest personaj a fost in raidul Siege of Orgrimmar, unde toate crimele sale au fost expuse, acesta fiind vanat, infrant si pus la judecata.
Dupa cum bine vedeti, Blizzard Entertainment intotdeauna gaseste cate-o metoda de a dezgropa trecutul, insa nimeni nu se astepta sa se mearga atat de departe in termeni de storytelling.
Dam un mic fast forward in prezent unde noi, eroii aia ce-au salvat planeta de mii de ori, sunt trimisi inapoi in aceasta dimensiune alternativa a Draenor-ului sa dejucam planurile familiei Hellscream si sa dezasamblam armatele Iron Horde.
Cu toate ca Mists of Pandaria a fost expansion-ul cu cel mai slab fir epic de pana acum, Warlords of Draenor, cel putin dupa umila parere a unui jucator vechi de World of Warcraft, a reusit sa spele o buna parte din pacatele trecutului printr-un storyline epic, plin de evenimente grandioase, personaje bine conturate, mai ales prin faptul ca Draenor-ul din trecut este o planeta mult mai bine construita, decat Outland-ul din 2006.
Un alt lucru demn de mentionat este ca de data aceasta, fiecare zona duce povestea mai departe, iar la sfarsitul fiecarui questline poti asista la moartea unui personaj indragit (nu am sa dau spoilere prea multe) sau la infrangerea unui antagonist pe care nu-l suferi. E sentimentul ala placut al unui storyline personal si singurul expansion ce a mai facut asta a fost Wrath of the Lich King, drept pentru care a fost cel mai bine vandut expansion al seriei si cel mai jucat dintre toate. Nu ma mir de ce 😀
Anyway, tot ce pot sa spun este ca fiecare element al acestui expansion este condus de catre o poveste si fiecare coltisor al Draenor-ului merita explorat pentru a afla mai multe despre napasta ce va veni, dar! World of Warcraft este un MMORPG, iar intr-un astfel de joc, cu atat cat acesta necesita un abonament lunar, trebuie sa existe si gameplay pe masura cu continut care sa te tina activ si interesat pana la urmatorul expansion, asa ca haideti sa vedem ce s-a schimbat (si alternativ, ce NU s-a schimbat) in Warlords of Draenor.
It’s NEVER Ogre
De asemenea, stat-uri precum Avoidance, Leech, Bonus Armor, Speed, Readiness etc au fost introduse pentru a oferi mai multe alegeri cu scop utilitar, facand un deliciu din evolutia personajului tau, mai ales ca Reforging-ul a fost eliminat complet, nefiind nevoia pentru a iti permuta alte statistici intr-un mod fortat.
Ce inseamna toate acestea? Inseamna ca acum simti ca poti contribui cu ceva intr-un party/raid si asta pana la urma este trasatura importanta a acestui expansion in termeni de gameplay, cu atat mai mult cat cifrele aberante de odinioara au fost acum aduse la un nivel acceptabil datorita unui Item Squish de mare angajament.
Ce-i drept, Warlords of Draenor se intoarce nitel la zilele de „glorie” ale World of Warcraft-ului vanilla si reintroduce questuri mai dificile amplasate in zone pline de mobi Elite, precum si obiective bonus plasate in fiecare zona pentru cei ce doresc sa obtina un mic xp bonus. Pacat ca sunt foarte multe locatii in regiunile Draenor-ului care ba nu exista, ba nu sunt inca 100% implementate cu quest hub-uri sau alte lucruri precum zborul de la bun inceput in Draenor, ceea ce-i trist avand in vedere ca Blizzard s-a obisnuit sa lanseze patch-uri cu content ce putea fi usor introdus in joc, inca de la lansare.
Si chit ca mecanica quest-urilor este foarte plictisitoare, jocul compenseaza FOARTE mult pe partea de poveste ce te tine interesat. Nu se compara cu questing-ul din Wrath of the Lich King, dar este un semn bun, mai ales ca Blizzard Entertainment au declarat in timpul unui panel la Blizzcon 2014 ca se va merge pe o astfel de ruta si-n viitor, asa ca nu am de ce sa ma plang, caci pana la urma un MMORPG cu o poveste atat de interesanta de la Star Wars: The Old Republic nu am mai jucat. Stiu ca unii imi vor mentiona de The Secret World, dar nu am avut inca ocazia sa-l butonez.
Leveling-ul este la fel de simplu ca si inainte, ba chiar pot spune ca acum exista mult mai multe ocazii pentru a va bucura de el, datorita Garrison-ului a.k.a baza ta de operatiuni pentru tot expansion-ul si mai ales hub-urilor de questing bine amplasate. In plus, pentru cei care vor sa exploreze mai mult, puteti gasi zonele de Bonus Objectives sau mobii rari imprastiati prin toate zonele ce in sfarsit ofera obiecte de valoare pentru cei interesati.
Per total, e pacat sa spamezi dungeon-uri in acest expansion si recomand sa curatati fiecare zona de quest-uri pentru a va bucura pe deplin in timpul leveling-ului.
Va recomand insa ca pentru inceput sa investiti primele doua slot-uri in Dwarven Bunker, Lumber Mill si cladirea specifica profesiei voastre pentru a beneficia de un inceput in care sa puteti strange resurse pentru garnizoana precum si extra loot pentru voi in timpul leveling-ului.
De fapt, am observat ca World of Warcraft mai nou te cam descurajeaza sa te joci foarte mult din simplul fapt ca tot ce trebuie sa faci este sa te loghezi zilnic, sa joci 2 ore facandu-ti dailies din garnizoana si cele de dungeon, asta in cazul in care nu ai vreun raid sau nu joci PvP pentru care sincer nu prea m-am omorat foarte mult…..inca!
Per total, Warlords of Draenor a adus multe schimbari pozitive la capitolul gameplay, insa se vede de la o posta ca MMORPG-ul asta batran incepe sa-si arate varsta, chit ca inca ramane singurul joc cu abonament lunar care inca se poate mandri cu 10 milioane de jucatori.
Acelasi engine, cu alt strat de vopsea
Engine-ul imbatranit nu a primit cine stie ce noi imbunatatiri, insa mai toate modelele raselor existente (minus Blood Elfi ce vor fi si ei retexturati in urmatorul patch) au fost imbunatatite cu animatii faciale si cu inca 2000 – 3000 poligoane in plus pentru a integra cat mai bine personajele in stilul artistic cartoony al jocului.
Performanta jocului este la fel, insa pentru cei cu calculatoare mai vechi, intotdeauna exista optiunea de a reveni la modelele vechi. Jocul inca are probleme ruland in peste 60 FPS in locuri aglomerate, dar in mare parte nu am sesizat vreo problema pana acum.
Ce-i drept, World of Warcraft inca arata dragut pentru un joc din 2004 pentru simplul fapt ca un desen animat niciodata nu isi poate pierde farmecul, spre deosebire de anumite jocuri ce-au incercat sa atinga o grafica foto-realista (vezi Age of Conan), dar care dupa cativa ani de existenta ar arata deplorabil.
In any case, World of Warcraft inca se prezinta bine, desi cred ca odata cu Warlords of Draenor, s-a cam terminat cu evolutia acestui engine.
Dimensiuni alternative şi alte dezastre
Si cu acestea fiind spuse, Warlords of Draenor este expansion-ul pe care NU trebuie sa-l ratezi, indiferent ca esti jucator avid al seriei sau nou-venit. Evident, intotdeauna recomand sa va jucati cu prietenii sau cu guildul vostru preferat, dar pentru cei care nu prea au timp sa stea pentru activitati in grup, atunci tot content-ul solo este decent si Draenor-ul alternativ merita explorat pe deplin.
Sunt sigur ca se va ajunge la aceeasi plictiseala generala pe la sfarsitul expansion-ului, insa sunt foarte curios in ce directie se va duce toata povestea, caci pana acum la acest capitol, Warlords of Draenor ofera o poveste de zile mari. Pentru cei care iubesc cifrele si theorycrafting-ul, sunt sigur ca noile atribute si class progression-ul existent va ofera cateva ore bune pentru a va „min-maximiza potentialul clasei”. Pentru restu’ cred ca e de-ajuns sa va spun ca Draenor-ul iti da o doza buna de fun, insa cu totii stim ca World of Warcraft face asta de ani buni. Nu?
p.s Blizzard ofera o reducere substantiala daca cumparati jocul de pe site-ul oficial, insa expansion-ul Warlords of Draenor poate fi cumparat de la varii retaileri locali la un pret decent.
Notele mai jos!
- Gameplay: 9 (Multe schimbari de gameplay binevenite)
- Sunet: 10 (Sound design bun, coloana sonoara buna, actori de voce buni)
- Grafica: 8 (Acelasi stil artistic dragut, insa cam aici s-a oprit evolutia engine-ului)
- Story: 9 (Un capitol epic al seriei)
- Performanta: 8 (MMORPG-ul AAA ce inca ruleaza la 60 FPS, chiar si pe sisteme mai vechi)
- Overall: 9 (Un expansion la fel de bun ca Wrath of the Lich King)