Sunt convins ca monitoarele 4K ca va fac cu ochiul. Toti gamerii vor sa se joace la rezolutia asta. Sa vada sharpness-ul ala de te da pe spate, sa fie uimiti de detalii si uluiti de calitatea imaginii. Se poate intampla asta foarte usor pentru ca monitoarele 4K au ajuns la un pret decent, dar unele sunt ceva mai scumpe.

La fel se intampla si cu vedeta acestui articol, Asus PG27AQ, care are un pret pe masura specificatiilor. Are panou IPS la rezolutie 4K. Suna a produs foarte scump, nu? Asa si este.

Dar oare merita? Pentru o parte dintre utilizatori da, dar pentru unii NU cu majuscule. Acest monitor are pretul unui PC decent de gaming. E greu sa ii accepti pretul in Romania. Dar asta se intampla daca nu cumva chiar ai nevoie de el.

Da, ai citit bine. Exista oameni care chiar au nevoie de asa ceva. „Gaming? Nevoie? Fugi, ma, de aici! Cine are NEVOIE de un monitor de gaming”. Ei bine, eu. Va voi povesti in cele ce urmeaza cum e posibil sa ai nevoie de ceva care e de gaming, dar sa nu il folosesti in gaming.

 DSC9843
Arata bine de tot logo-ul iluminat.

 

Specificatii

Lista cu specificatii este foarte mare, insa, ne vom limita la cele mai importante dintre ele.

  • Dimensiune Panou: Ecran lat 27.0″(68.6cm) 16:9
  • Saturația culorilor : 100%(sRGB)
  • Sistem de iluminare / Tip Panou : In-Plane Switching
  • Rezoluția reală : 3840×2160
  • Dimensiune pixel : 0.155mm
  • Strălucire(Max) : 300 cd/㎡
  • Rată de contrast (Max) : 1000:1
  • Suprafaţă Ecran Mată
  • Unghi vizionare (CR≧10) : 178°(H)/178°(V)
  • Timp de răspuns : 4ms (Gray to Gray)
  • Culori afișate : 1073.7M (10bit)
  • Difuzoare Stereo : 2W x 2 Stereo RMS
  • Semnal intrare : HDMI, DisplayPort
  • Jack Căști : 3.5mm Mini-Jack
  • Port(uri) USB : 1 x incărcare, 3.0×2
  • Digital : 50~133KHz(H)/30~60Hz (V)
  • Dimensiuni fizice cu stand (WxHxD): 619.77×552.53×237.9 mm
  • Greutate netă (Esti.): 7.2kg

Specificatiile de deasupra sunt extrase de pe site-ul Asus.

 DSC9858

Este destuld e clar, este vorba de un monitor de 27 inci cu ecran 4K la un refresh de 60 Hz. Este compatibil cu G-Sync si noutatea o reprezinta faptul ca permite conectarea si a unui dispozitiv HDMI. Partea mai putin placuta vine atunci cand un device este conectat la HDMI si refresh rate-ul este de 24 HZ la rezolutia 4K si 60 Hz la Full HD.

In ceea ce priveste conexiunea la DisplayPort, refreshrate-ul va fi intotdeauna de 60 Hz.

Greutatea monitorului este destul de mare si asta indica o stabilitate foarte buna pe birou.

Unghiurile de vizualizare sunt de 178° pe verticala si orizontala si sunt ceea la ce te astepti de la un panou IPS.

Stiu ca acel timp de 4ms al panoului pare descurajant, dar nu este. In realitate este unul foarte bun si veti vedea la sectiunea de teste la ce ma refer. Mai exact, atunci cand va veti uita pe contralizatorul cu rezultatele mai multor monitoare.

Si sa nu uitam, exista si un HUB USB 3.0, insa acesta este situat in spatele monitorului exact in zona unde este conectorul DP si cel HDMI. Adica foarte greu accesibile.

 

Galerie foto

 

Metodologie de test

Intrucat intotdeauna ne-a interesat timpul real de raspuns al unui monitor de gaming, am facut pasi mari in aceasta directie si ne-am definitivat procedura de testare a acestor monitoare ultra-rapide.

Pentru testare, am folosit platforma noastra de teste care este compusa dintr-un Skylake 6700K @4,5 GHz si un GTX 980 si o camera de filmat la 1200 fps (Nikon 1 J) plus un mouse Razer Abyssus modificat si multa rabdare.

Pentru inceput, era nevoie de un indicator grafic care sa ne arate exact momentul in care click-ul a fost apasat. Am incercat filmand click-ul, insa este imposibil sa iti dai seama cand anume pe parcursul cursei se inregistreaza comanda data de apasarea click-ului.

Drept urmare, am apelat la unul dintre amicii mei ce au cunostinte bogate in electronica si a adaugat un circuit integrat care aprinde un LED exact in momentul in care circuitul click-ului este inchis de apasare.

maus-mod-monitor

Pe absolut toate inregistrarile facute la 1200 fps se observa ca LED-ului ii ia pana in 1ms sa se aprinda. Asadar, acesta nu influenteaza in niciun fel interpretarea timpului de raspuns.

Imaginile de mai jos va arata clar ceea ce se vede in filmarea cu o camera ce inregistreaza la 1200fps. In prima imagine vedem exact cadrul dinaintea apasarii click-ului. In al doilea cadru se vede aprinderea LED-ului, adica apasarea click-ului, iar in a 3-a imagine se vede deja inceputul animatiei afisate pe monitorul testat. Aceasta flacara a armei indica faptul ca apasarea click-ului a dus la procesarea comenzii si afisarii ei.

hfps2

In exemplul de deasupra avem 42 de cadre din momentul apasarii click-ului pana la afisarea primei imagini pe ecran. Aceste 42 de cadre filmate la 1200fps se traduc in 35 milisecunde. Asadar, in UT3 timpul de raspuns nu este de 1 milisecunda a mouse-ului plus 1 milisecunda a monitorului asa cum ai crede, ci este de fapt mult mai mare si variaza si in functie de PC, harta jucata, numar de combatanti pe harta si multe alte variabile, precum si functia „Present” din Direct3D care de obicei „mananca” cam 10ms.

In cazul nostru, jocul rula 200 fps si nu se poate pune problema de lag din timpul procesarii comenzilor. Insa, daca jocul iti ruleaza sub 60 fps, si timpul de raspuns va creste considerabil.

UT3 il folosim in modul „instant action” adica offline. Fiind offline jocul, ne-am asigurat ca nu masuram latenta dintre client si server.

Pentru testarea monitorului Asus ROG Swift PG27AQ am mai adaugat cativa pasi in metodologie in sensul ca am testat timpul de raspuns si la doua rezolutii inferioare celei native. Adica la QHD si la FHD. Observasem ca exista un efect asupra timpului de raspuns atunci cand am testat laptop-ul de gaming Acer Predator 17 si am voit sa verificam si pe un alt monitor. In cazul lui Acer predator nu amputut sa ne dam seama prea bine de ce exista acel comportament deoarece laptop-ul nu era capabil ca la rezolutia 4K sa mentina 200 fps constant in Unreal Tournament 3.

Asadar ne-am apucat sa testam acelasi scenariu si pe desktop. Si vom extinde aceasta procedura si pe alte monitare pentru ca acest efect este foarte probabil sa fie cauzat de procesorul de semnal al monitorului.

 

Teste timp de raspuns

asus pg27aq uhd

asus pg27aq qhd

asus pg27aq fhd

Desi valorile medii nu sunt foarte diferite, exista un trend descendent. Acelasi lucru se observa si cand ne uitam la fiecare valoare in parte. Mai exact la minimele inregistrate.  Cu cat a scazut rezolutia, cu atat a scazut si cea mai mcia valoare.

Intr-un fel are logica pentru ca si load-ul la care este supus procesorul de imagine este mai mic. Vom reveni asupra acestui subiect atunci cand vom testa mai multe monitoare in acelasi scenariu.

 

Centralizator timp de raspuns

centralizator asus pg27aq

Desi monitorul acesta functioneaza la 60Hz si are un panou cu timp de raspuns de 4ms, timpul mediu de raspuns de la click la pixel este similar cu al unui TN cu 1ms si 144 Hz. E chiar impresionant.

 

Experienta in timpul utilizarii

Trebuie sa recunosc ca am fost impresionat din primul moment. Reproducerea culorilor este superioara oricarui monitor de gaming pe care l-am testat pana acum. Iar editarea foto la rezolutia UHD este al naibii de misto. Este cu foarte putin mai mica rezolutia decat cei 24.3 MP ai camerei foto cu care realizez fotografiile pentru articole.

Puteam in sfarsit sa „sterg” praful din poze fara a scadea rezolutia fotografiei (ca sa nu mai fie nevoie sa dau zoom in si zoom out de 1000 de ori).

Asadar, pe partea de editare foto m-a multumit pe deplin si chiar mi-a deschis ochii putin vis-a-vis de a lucra la o rezolutie mare.

 DSC9841

Totusi, cand vine vorba de utilizarea clasica in Windows m-am enervat ca niciodata. Windows 10 este cel mai prost sistem de operare cand vine vorba de scalatul elementelor grafice. Iar Nvidia pot sa se ia de mana cu Microsoft si sa duca intr-o plimbare pe luna si sa nu se mai intoarca.

A fost un episod, in perioada in care The Division era proaspat lansat, in care absolut orice driver Nvidia era prost dintr-un anume punct de vedere. De fiecare data cand ieseam dintr-un joc imi reseta icon-urile in coltul stanga sus. Daca as sta cu 3 icon-uri pe desktop nu ar fi o problema, insa toate folderele pentru review-uri le am organizate pe zone pe desktop si imi este groaznic sa lucrez cu ele aranjate altfel decat cum le stiu si m-am obisnuit cu el.

Intre timp am descoperit ca Windows 8.1 nu numai ca nu face figuri la scalarea elementelor grafice din Windows, dar si driverii sunt mai ok.

Iar pe partea de gaming nu am ce sa va povestesc decat de rau. Prima experienta a fost in Division. Am observat, de cum am intrat in joc, ca am lag. Jocul rula „glorios” la 40 fps pe un 980Ti (asta folosesc in PC-ul personal). Am zis sa cresc numarul de cadre pe secunda. Am reusit sa ajung la 70 si nu am observat tnicio imbunatatire.

Atunci mi-am adus aminte ca driver-ul Nvidia activeaza automat G-Sync si ca monitorul este compatibil cu G-Sync. SI am verificat si intr-adevar era activat. L-am dezactivat si totul a fost ceva mai bine.

Totusi, sa te joci la 4K pe un 980 Ti si sa o vezi ca este incapabila sa ofere un framerate decent este chiar deprimant. De fapt, dupa cateva episoade in care mi-am aratat ca sunt masochist si am jucat la maxim 40 fps am decis sa joc in Full HD. Chiar daca imaginea nu mai era crisp. Am preferat sa nu am lag.

Asadar, o experienta in gaming foarte trista. De fapt era totul previzibil.

 

Concluzii

Desi numele sugereaza acest monitor ca ar fi pentru pro gaming, realitatea ii contrazice pe producatori. Nu numai ca placile video nu sunt capabile sa sustina un fps la rezolutia nativa a acelui monitor, dar nici refresh rate-ul nu il face recomandat pentru pro gaming.

Totusi, desi aceste contradictii ies in fata, mie imi place monitorul foarte mult. Bine, asta se datoreaza si faptului ca mai mult lucrez pe el decat sa ma joc. Daca stau sa pun in balanta prioritatile mele, imi dau seama ca acest monitor mi se potriveste.

Crezi ca tie ti se potriveste?

E una din intrebarile la care romanii nu pot sa isi raspunda. Si nu pentru ca nu i-ar duce capul, ci pentru ca nici macar nu isi pun aceasta intrebare.

Asadar, inainte sa te arunci sa spui ca e scump, ca iti cumperi 3 masini sau 10 PC-uri cu banii astia, intreaba-te daca e pentru tine.

Veti vedea ca i-am acordat un plus pentru port-ul HDMI. Am facut asta pentru ca monitoarele compatibile cu G-Sync au, in general, doar un port DisplayPort.

  • Monitorul Asus ROG Swift PG27AQ poate fi cumparat de la PC Garage la pretul de 4089 Lei

editors choice

+ Timp de raspuns
+ Reproducere culori
+ Aspect
+ Port HDMI

Lasă un răspuns