Spread the love
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Cred ca se face in curand un an de zile de cand folosesc un monitor de 32 de inci si acum imi dau seama ca in realitate nu m-am obisnuit cu faptul ca e curbat.

Dar LG-ul despre care va voi povesti acum pare exact ce trebuie.

Este acelasi format, pe care eu unul il indragesc, si nu este curbat. Si pe langa asta mai are si G-SYNC.

Bine, in ceea ce priveste metoda de sicronizare eu aleg mereu sa fie dezactivata. Prea multe dureri de cap.

LG 32GK850G-B review | WASD

Bine, 32GK850G de la LG mai e diferit si la faptul ca nu are HDR, dar nu ma plang. Nu folosesc HDR pentru ca nu este implementat extrem de bine nici in Windows, dar nici in jocuri.

Asa ca din punctul meu de vedere HDR nu prea prezinta asa mare interes, indiferent de certificarea monitorului.

 

Ce este LG 32GK850G?

Este un monitor de gaming cu diagonala de 31,5 inci si cu o rata de improspatare de 144 Hz ce poate fi folosit chiar si la 165 Hz.

Este certificat G-SYNC si asta inseamna ca in interiorul se afla acel modul special de la Nvidia.

De aici reiese si faptul ca este un monitor de gaming. Bine, nu era greu de dedus asta direct de cand ati vazut refresh rate-ul.

Panoul nu este IPS, asa cum te-ai astepta de la un LG, ci un AMVA de la AU Optronics.

Modelul exact al panoului este M315DVR01.0 si este pe 8 biti si nu are FRC.

Este important sa nu confindati tipul acesta de panou cu AHVA folosit de Asus pentru monitorul PG27UQ (4K@144 Hz). Acel tip de panou poate fi incadrat la tehnologia IPS, iar panoul folosit de LG pentru acest monitor la VA.

Nu va ganditi ca este un lucru rau pentru ca si VA-urile au avansat super mult in ultima vreme si am vazut asta la Samsung, ale caror monitoare de gaming sunt foarte bune.

La capitolul caracteristici, LG 32GK850G sta bine si se observa ca LG s-au aliniat la cerintele RGB ale pietei. Imi place foarte mult si faptul ca exista o varianta cu Freesync (32GK850F-B)

LG 32GK850G-B review | WASD
Lumina ambientala destul de puternica. RGB-ul tot este vizibil

Bine, ei duc trend-ul acolo unde ar fi trebuit multi sa il duca si cercul lor luminos de pe spatele monitorului reuseste sa fie proiectat pe perete.

Rezultatul nu seamana cu Philips AmbiLight pentru ca nu proiecteaza pe perete scena de pe monitor. Dar se creeaza o ambianta draguta. Lumina reflectata in spate are un aspect foarte placut.

Aceasta iluminare poate fi ajustata foarte rapid folosind rotita pozitionata chiar langa joystick-ul de navigare in meniu.

LG 32GK850G-B review | WASD

Ar fi fost super util ca atat joystick-ul cat si rotita sa fie programabile. Eu unul as fi pus pe rotita volumul audio sau trecerea prin sursele de semnal.

De asemenea, este prezenta si caracteristica Black Stabilizer. Acea tehnologie ce ilumineaza zonele intunecate dintr-un cadru afisat.

Este o caracteristica utila pentru jocuri pentru ca zonele umbroase sunt supra expuse si inamicii nu se vor mai putea ascunde de tine. Si cel mai important aspect il reprezinta faptulc a si functioneaza corespunzator. Am vazut sa nu functioneze bine, dar asta se intampla in general la monitoare mai ieftine.

 

Meniul monitorului LG 32GK850G-B

 

60 vs 85 vs 144 vs 165 Hz

 

Metodologie de testare

Input lag

Gata cu Unreal Tournament 3. Ma rog, voi continua sa rulez testele, pentru a avea rezultatele la indemana in cazul in care voi observa vreun comportament anume, dar nu le voi mai publica decat in cazuri speciale.

Cel mai important joc din noua metodologie de testare este Counter Strike Global Offensive.

Stiu ca este o vechitura, dar pentru pro gameri este super important timpul de raspuns in acest joc si Unreal Tournament 3 nu se comporta la fel ca acesta din urma.

Pe langa asta, am schimbat si abordarea. Nu voi mai folosi flama armei dupa un foc pe post de reper vizual pentru ca la CS:GO fiecare foc de arma are o animatie diferita si timpul poate varia in functie de aceasta.

In schimb, am ales sa folosesc strafe, bineinteles tot cu ajutorul mouse-ului modificat care aprinde un LED in momentul in care apas click-ul stanga. Stiu ca ati mai vazut prin alta parte o procedura similara, dar abordarea mea nu aduce niciun fel de lag. Nu exista un sistem de operare care sa decida cand sa aprinda LED-ul ca in cazul celor care folosesc Arduino.

Asadar, cand apas click-ul se aprinde LED-ul si dupa ce totul este procesat de catre PC este trimis spre afisare. Si la primul indiciu vizual notez timpul care s-a scurs intre momentul apasarii click-ului (aprinderea LED-ului) pana in momentul afisarii pe ecran.

Fiind vorba de acelasi PC, singura variabila este monitorul si modul selectat pe acesta.

Intotdeauna cand testez un monitor de gaming, aleg cel mai rapid mod de afisare, chiar daca inseamna sa imi afiseze folosind culori ireale ca in cazul modurilor de operare FPS ale majoritatii monitoarelor.

Daca are overdrive, acesta este trecut pe Extreme. Daca are FreeSync sau G-SYNC, acestea sunt dezactivate. Daca are Motion Blur reduction, la fel. Il dezactivez deoarece adauga lag. Am verificat asta cand am testat pentru prima oara G-SYNC care permite utilizatorului sa foloseasca fie G-SYNC, fie ULMB (ultra low motion blur).

input-lag-mouse

Pe absolut toate inregistrarile facute la 1000 fps se observa ca LED-ului ii ia pana in 1ms sa se aprinda. Asadar, acesta nu influenteaza in niciun fel interpretarea timpului de raspuns.

Pentru inregistrare am folosit o camera Sony RX100 Va care este capabila sa inregistreze la 1000 fps.

Sony RX100 Va

Pentru Quake Champions folosesc rezolutia nativa cu limitare de 300 fps. Acest framerate este suficient pentru monitoarele la 240 Hz si este super dificil de mentinut. Adica este imposibil cu detaliile altfel decat low. Si chiar si asa, pentru monitoarele 4K inca este imposibil la rezolutie nativa. Framerate-ul cu un RTX 2080 Ti este de 250 fps.

Asadar, cand va fi vorba de un monitor 4K, voi specifica exact la ce rezolutie am facut inregistrarile.

Folosesc un custom match de 30 minute pe Ruins of Sarnath.

Quake Champions Input Lag
Cadrul 216 este cel mai important. Acolo se observa miscarea pe ecran in urma executarii comenzii de strafe stanga. Timpul total scurs de la apasarea click-ului pana la afisarea pe ecran este de 18ms.

Counter Strike Global Offensive este redat in rezolutia 1280*1024 streched pe tot ecranul. Bineinteles, folosesc comanda "-freq" care face jocul sa comunice cu monitorul la rata de improspatare dorita. De asemenea, folosesc si raw input, iar limita de cadre pe secunda este de 300.

Desi competitiv nu exista o limita superioara, nu putem trage o concluzie despre un monitor daca framerate-ul este ba 350, ba 400, ba 200. La fiecare dintre aceste framerate-uri engine-ul jocului are un lag diferit. Si din acest motiv este obligatoriu ca framerate-ul sa fie fix.

Pentru acest joc folosesc harta Cobblestone in modul offline, dar fara boti. Nu de alta, dar nu vreau sa ma trezesc ca vreun bot ca vine sa ma intrebe ce fac langa un perete:).

 

Color accuracy

Pentru masurarea culorilor am folosit un X-Rite i1 Display Pro. M-a interesat in mod special reproducerea culorilor si mai bine zis abaterea de la o reproducere ideala. Adica Delta E. Asadar, am masurat toti parametrii cu monitorul setat pe default, adica asa cum este el cand il scoti din cutie, dar si folosind profilul sRGB (acolo unde exista) sau dupa o calibrare dupa un white point apropiat display-ului de testat.

X-Rite i1 DISPLAY

Unele sunt cu white point 7500K, altele cu 6500K. Si va imaginati ca daca as fi calibrat la 6500K un display de 7500K, ar fi aparut niste aberatii foarte mari.

De asemenea, am inregistrat si valoarea maxima a luminantei, dar si contrastul maximum afisat vreodata pe perioada testelor. Ambele valori sunt foarte importante. Mai ales luminanta deoarece cu cat este mai mare cu atat ai mai multa flexibilitate in setarea culorilor pentru gaming.

In ceea ce priveste delta E-ul, nu am notat doar valoarea maxima asa cum am observat ca se practica. O sa gasiti delta E maxim alaturi de delta E average. Pana la urma, impreuna va ofera o privire de ansamblu mai buna. Media este facuta pe un patch de 24 de culori, iar maxima este valoarea maxima inregistrata pe o singura culoare. Mi se pare logic sa conteze si media. Cu cat este mai mica media pe 24 de valori, cu atat mai bine.

Veti vedea in tabelul cu rezultate la ce ma refer exact.

Teste input lag

Counter Strike: Global Offensive

LG 32GK850G-B review | WASD

 

Quake Champions

LG 32GK850G-B review | WASD

 

Comparativ cu alte monitoare

Nu este cel mai rapid monitor de pe planeta, dar se descurca onorabil pentru cat de mare este. Eu unul il incadrez ca fiind perfect pentru jucatul ocazional.

 

Color accuracy

Masuratori luminanta & contrast

LG 32GK850G-B review | WASD

Cat l-am folosit pentru altceva decat jocuri nu am simtit ca fiind un dezavantaj prea mare iluminarea. Mi s-a parut potrivita. Peste 400 oricum incep sa te doara ochii.

 

LG 32GK850G-B review | WASD

Si asa am inteles de ce LG au ales acest tip de panou. Pentru ca are un contrast exceptional.

 

LG 32GK850G-B review | WASD

Si la fel si negru, este cat se poate de negru. Unde la modelul cel mai de jos din grafic negrul este destul de spalacit.

 

Delta E

LG 32GK850G-B review | WASD

Si in ceea ce priveste culorile, nu pot spune ca m-a impresionat. Totusi, punand toate atributele lui in balanta, iese un monitor perfect pentru consumat continut.

 

Verdict

Este un monitor ce se incadreaza lejer in gama premium pentru utilizatorii ce consuma continut. Poate fi folosit si pentru alte task-uri, insa daca ai pretentii la culori trebuie sa stii ca nu e cel mai precis pe tonurile de albastru. Este de fapt culoarea care a si stricat media in masuratorile de culoare.

LG 32GK850G-B review | WASD

Nici la motion blur nu m-a dezamagit. Si probabil din acest motiv LG au ales sa nu foloseasca nicio tehnologie, nici macar ULMB ce este inclusa in modulul G-SYNC. Bine, poate nici nu ofera niste rezultate prea stralucite.

Oricum, eu ma declar satisfacut pe deplin. Si chiar glumeam cu cei de la LG ca o sa le trimit inapoi un Samsung curbat de 32 inci in locul acestuia.

Mi se pare mult mai usor de utilizat un monitor cu panoul plat, decat unul curbat. Si aici ma refer la orice altceva decat jocuri. In jocuri sunt ok si cele curbate.

Asadar, daca ai pretentii sa consumi continutul intr-un mod cat mai placut, monitorul asta te va impresiona.

  • LG 32GK850G-B poate fi cumparat de la Evomag la pretul de 3471 Lei, iar varianta cu Freesync de la PC Garage la pretul de 2900 Lei

Great for gaming WASD Award


Spread the love
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Leave a Reply

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.