A trecut ceva vreme de când caracteristicile unei plăci video m-au mai impresionat. Nu au reinventat Transform & Lightning, însă au adus nişte chestii care pe mine m-au surprins la prezentarea lui GTX 680 din San Francisco. Vă voi povesti despre cele mai importante lucururi însă în ordinea în care le consider eu a fi importante.

Voi începe cu cea mai importantă dintre ele şi anume Adaptive VSync.

Nu am fost niciodată fan al VSync-ului pentru simplul motiv că dacă fps-ul scade sub rata de refresh a monitorului lucrurile încep să o ia razna complet şi apare un lag asupra perifericelor ce face joaca imposibilă. Fie că e vorba de 60 Hz sau de 120 Hz, VSync nu m-a ajutat niciodată. Am folosit întotdeauna Triple Buffering pentru a scăpa de tearing şi tocmai din acest motiv nu am observat prea des stutering-ul indus de VSync atunci când fps-ul variază foarte mult.

Ceea ce se întâmplă în spatele acestei implementări este foarte simplu. Dacă de exemplu avem un monitor cu refresh de 60 Hz şi activam Adaptive VSync, atunci când fps-ul scade sub 60 fps, VSync-ul este dezactivat automat şi astfel vom avea o afişare mult mai fluentă.

De ce este nevoie de aşa ceva? pentru că atunci când avem VSync şi fps sub 60, totul se sincronizează la 30 Hz şi practic chiar dacă placa video scoate 49 fps, ochiul nostru percepe tot 30 fps. Ce se întâmplă cu diferenţa de cadre pe secundă din exemplul nostru? Nimic, ele sunt  procesate de placa video numai că nu pot ajunge la creierul nostru deoarece VSync-ul nu ne permite.

Adevărata utilitate a acestei caracteristici o văd atunci când sunt folosite monitoare de 120Hz pentru simplul motiv că o aşa placă video nu merită să ruleze jocurile la un fps mai mic.

 

GPU Boost este o tehnologie foarte interesantă pentru o foarte mare parte dintre utilizatori însă pentru overclockeri este tehnologie oribilă. Ce face această tehnologie? Îi dă putere GPU-ului atunci când este nevoie. Pare frumos explicat în 3 cuvinte şi chiar este dacă doar iei placa vidoe o bagi în PC şi te apuci să te joci.

aa-and-nonaaDacă totuşi doreşti să o foloseşti la frecvenţă mare non-stop lucrurile încep să se complice pentru că frecvenţa maximă este dată de puterea necesitată de fiecare joc şi fiecare joc în parte induce consumul său propriu. Acest consum nu este dat de setările grafice din fiecare joc, ci pur şi simplu de engine-ul jocului. Veţi vedea în imaginea alăturată care este diferenţa puterii consumate în procente în funcţie de activarea AntiAliasing-ului.

Acea frecvenţă pe care aţi văzut-o în tabelul cu specificaţii din prima pagină se referă exact la asta, la GPU Boost.

Cum funcţionează? Păi se rulează un joc şi dacă acesta are un consum de 180W de exemplu, placa video va funcţiona la 1056 MHz. Simplu şi frumos ar părea, însă dacă jocul consumă, să zicem 120W, atunci frecvenţa va fi crescută mai sus de acea limită. În cazul nostru a urcat până la 1110 MHz tocmai pentru că acea diferenţă de W până la TDP-ul plăcii poate fi interpretată drept oportunitate de overclocking.

Aparent nu este aşa groaznic pentru overclocking, însă creşterea frecvenţei GPU-ului se face prin modificarea procentuală a puterii şi prin modificarea unui offset al frecvenţei GPU-ului. Detalii despre aceste aspecte veţi vedea în pagina de overclocking.

 

TXAA este cea mai nouă născocire în termeni de calitate a imaginii. Acest mod de AntiAliasing promite o calitate superioară lui MSAA 8x în timp ce necesită resurse similare modului MSAA 2x. Singura problemă a acestui tip de AntiAliasing este că jocurile trebuie să ofere suport pentru aşa ceva. În screenshot-urile de mai jos ale tech demo-ului NVIDIA veţi vedea cam care este nivelul la care se ridică acest mod nou de AntiAliasing.

 

TXAA_Demo_NoAA TXAA_Demo_8xMSAA TXAA_Demo_TXAA

TXAA va fi integrat în MechWarrior Online, The Secret World, Eve Online şi Borderlands 2 precum şi în Unreal 4 Engine.

Partea bună este că şi developeri precum BitSquid, Slant Six Games şi Crytek au promis că vor scoate titluri ce vor oferi suport pentru acest mod de AntiAliasing.

 

FXAA nu este un mod nou de AntiAliasing însă noutate o reprezintă faptul că NVIDIA au sărit un pas şi astfel acest mod de AntiAliasing poate fi impus din control panel chiar şi în jocurile care nu oferă suport pentru aşa ceva. Avantajele utilizării acestui mod sunt sesizabile atunci când memoria plăcii video nu este suficientă pentru a utiliza MSAA la un nivel ridicat. Calitatea nu se ridică la acelaşi nivel ca în cazul MSAA, însă este net superioară unei imagini fără AA.

Prin calitatea imaginii să ştiţi că nu mă refer la zoom pe anumite părţi ale unei imagini, ci la tot ansamlul ce umple un ecran.

Prima versiune de FXAA a putut fi folosită în Age of Conan, Duke Nukem Forever sau F.E.A.R. 3. Versiunea actuală, adică FXAA 3 poate fi activată în Battlefield 3 prin comutarea opţiunii Post AntiAliasing între Low, Medium şi High.

FXAA-ul din control panel-ul NVIDIA este o combinaţie între prima versiune de FXAA şi cea actuală despre care vorbeam în Battlefield 3. Problema cu acest mod de AntiAliasing este că efectul este aplicat abia după ce absolut totul este randat şi astfel HUD-ul precum şi textul din jocuri le vom vedea uşor blurry pentru că vor fi afişate cu efectul aplicat asupra lor.

 

4-Way SLI este în sfârşit recunoscut oficial şi de NVIDIA. Chiar dacă şi înainte funcţiona, construirea şi punerea în mişcare a unei platforme cu 4 plăci video NVIDIA nu era o treabă prea uşoară ce o putea duce la bun sfârşit oricine.

 

Surround display pe o singură placă video este posibil. Chiar se simţea nevoia unei astfel de implementări mai ales în rândul plăcilor video pentru entuziaşti. Faptul că era imposibil până acum era un motiv în plus pentru achiziţionarea unei a doua plăci video NVIDIA sau trecerea la AMD. Acum, cu GTX 680 se pot conecta 3 monitoare sau chiar 4 pentru că şi modelul de referinţă vine dotat cu ieşire DisplayPort 1.2.

 

gtx-680-009

Pages ( 2 of 15 ): « Previous1 2 34 ... 15Next »

Similar Articles

One thought on “NVIDIA GeForce GTX 680 – un GPU regândit total

  1. Foarte fain review, trebuia sa pui si FPS in Batman cu PhysX on, de curiozitate. Si cateva poze cu setup-ul cu cele 3 monitoare 🙂
    E misto placa, dar in momentul de fata e cam egala cu AMD, probabil driverele ulterioare o sa mai creasca putin performanta. Cand ne faci un review la GTX 660? Desi pretul al 680 e mai mic decat la 7970, nu multa lume o va alege, preferand un 660 (care probabil se va incadra la 1600 lei pentru inceput).
    p.s. ti-as fi dat 5 stele, dar ai scos rating-ul

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.