Într-una din zile, cu ocazia unei vizite oficiale în România, ne-am întâlnit cu Michael şi Neil la o cafea pentru a discuta un pic despre jocuri, planuri de viitor şi cum priveşte AMD comunitatea gamerilor de la noi şi din lume.

Ca să vă faceţi o idee despre oamenii cu care am discutat ar trebui întâi să ştiţi cine sunt. Neil Spicer este Sales Manager pe regiunea EMEA pe GPU, Chipset şi APU-uri, iar Michael Schmid este Product Marketing Manager având ca zonă de interes tot EMEA.

Din „job description” i-am perceput iniţial ca pe doi oameni care nu au nici o tangenţă cu domeniul tehnic sau cu sfera noastră de interes – gaming-ul, însă m-am înşelat amarnic. Am încercat să îi întrebăm pe fiecare în parte câte ceva însă interviul nostru s-a transformat subit într-o şuetă în toată regula.

Iată despre ce am stat la taclale cu ei preţ de aproape o oră.

 

George Dimache: Care sunt produsele pe care îşi va concentra AMD atenţia în următoarele luni, până la sfârşitul anului? Ce segmente de piaţă vizaţi?

Michael Schmid: După cum ştiţi am lansat seria de produse „FX” în iunie şi cred că majoritatea cititorilor voştri aşteaptă cu nerăbdare „adevăratul produs”. (AMD „Bulldozer” n.r) Acesta este unul dintre produsele pe care ne concentrăm momentan şi până la finele anului.

În adiţie, ne-am completat gama de APU-uri – începând cu cel mai puternic care este A8 şi încheind cu A6 (quad-core) şi A4 (dual-core). Plănuim să înlocuim stocurile existente în magazine mai devreme sau mai târziu cu noiile serii FX şi noile APU-uri. Practic completăm toate segmentele de piaţă cu aceste două noi serii.

 

George Dimache: Care segment din gaming este de interes pentru AMD?

Neil Spicer: Noi intenţionăm să ne axăm mai mult pe MMO-uri. Genul de jocuri unde există  comunităţi de mii sau sute de mii de jucători. Ne interesează LAN Party-uri şi gather-uri lucruri de genul acesta şi nu doar din punctul de vedere al graficii cât al APU-urilor. Am dori să le promovăm în cadrul unor asemenea evenimente unde poţi merge cu sistemul format dintr-o placă de bază mini-ITX şi un APU A75.

 

George Dimache: Cum se implică AMD în comunitatea gamerilor din România? Au fost câteva încercări în a crea vâlvă însă nimic grandios. Se va implica AMD mai mult în viitorul apropiat?

Michael Schmid: De exemplu, Battlefield 3, un joc foarte aşteptat de comunitate, va fi sub egida AMD „Gaming Evolved”. Suntem în relaţii foarte bune cu cei de la Electronic Arts.

Neil Spicer: Tot din punct de vedere global, avem parte de mult feed-back din partea gamerilor. După cum ştiţi am lansat o mulţime de titluri anul acesta sub egida „Gaming Evolved”: TOTAL WAR: Shogun II, Dirt 3, Deus Ex: Human Revolution. Pe plan local, ne dorim să ne dublăm oamenii, cu alte cuvinte investim mult în această regiune. Noi nu ne gândim doar la gamerii români ci la toţi gamerii din această regiune şi puteţi observa acest lucru doar privind bundle-ul cu care vin produsele noastre. Roadmap-ul AMD în materie de jocuri pe care l-am văzut anul acesta este enorm.

 

Neil Spicer: Sunt curios cum aţi vrea să ne implicăm noi? Cum vor gamerii români ca AMD să se implice în comunitatea lor?

George Dimache: Noi organizăm evenimente cum ar fi LAN-Party-uri şi colaborăm cu alţi „oameni” în acest sens. Anul trecut am organizat un eveniment în colaborare cu AMD însă am dori să constrângem zona asta să fie mai activă. Lipsa de LAN-uri este o problemă majoră pentru gamingul românesc.

Neil Spicer: Lucrurile acestea fac deja parte din planurile noastre. Noi îi spunem „spaţiul MMO” însă voi îi puteţi spune vreţi. Aveţi promisiunea noastră că ne veţi vedea mai activi în această zonă.

 

George Dimache: Să trecem puţin şi prin zona „mobilă”. Este clar faptul că tabletele au un potenţial enorm. Majoritatea companiilor mari plănuiesc sau au lansat deja tablete. Care este strategia AMD? Va intra AMD în acest joc?

Michael Schmid: Piaţa tabletelor este un pic dificilă. Dacă excludem market-share-ul deţinut de Apple iPad nu mai rămâne mai nimic. Avem şi noi ideile noastre, am discutat despre acest aspect cu partenerii noştri însă nu putem să ne avântăm în această zonă cu capul înainte şi să ne promovăm brandul. Avem tehnologia necesară însă decizia finală este a partenerilor noştri dacă vom intra pe această pe piaţă sau nu. Privim această oportunitate însă nu ne implicăm încă.

Neil Spicer: În urmă cu câţiva ani când a fost lansat iPad noi nu aveam tehnologia necesară. Când am lansat platforma Brazos mulţi au folosit-o ca pe o sursă de inspiraţie ca cei de la Acer de exemplu. Întradevăr, cota lor de piaţă este foarte mică însă dacă priviţi performanţele grafice veţi observa diferenţa.

 

George Dimache: Care a fost scopul rebranding-ului Catalyst Control Center în AMD Vision Engine? Este cumva o mică parte dintr-un plan mai mare?

Michael Schmid: L-am rebranduit pentru că în momentul în care am lansat APU-urile aveam nevoie de acelaşi mediu software pentru CPU şi GPU. Cu alte cuvinte era necesară o redenumire pentru ca utilizatorii să înţeleagă ideea noului cip. Vor mai urma asemenea redenumiri însă le facem pe rând pentru a evita confuzia în rândul utilizatorilor.

 

George Dimache: AMD şi-a crescut cota de piaţă în ultima vreme însă criza economică face încă ravagii în Europa de Est. Cum rezistă AMD în aceste vremuri tulburi?

Michael Schmid: Am trecut şi prin vremuri mai grele :). Noi ne-am concentrat întotdeauna pe toate segmentele şi ne-am adresat unui procent al pieţei de 90% având ca strategie un preţ competitiv. Pentru noi nu sunt vremuri grele, am fost pregătiţi.

 

George Dimache: Când vom vedea APU-urile AMD în notebook-uri? Vrea AMD să se lupte cu NVIDIA Optimus?

Michael Schmid: Am lansat platforma Sabine în iunie şi momentan există cam 320 de modele care intregrează acest design. Cu alte cuvinte am atacat deja cota de piaţă deţinută de NVIDIA.

 

George Dimache: Care este road-map-ul AMD pentru următorii ani? Vom vedea APU-uri şi procesoare construite pe 22nm?

Michael Schmid: Oficial nu pot vorbi despre nici un produs care nu a fost lansat dar după cum bine ştiţi AMD a achiziţionat recent Global Foundries. Dacă tehnologia există de ce să nu o folosim?

 

George Dimache: Care este jocul vostru preferat pe PC?

Neil Spicer: Îmi place Call of Duty însă nu prea am timp. În birourile noastre din Canada se joacă meciuri seara, după program. Se iscă adevărate războaie între departamente.

Michael Schmid: Mi-a plăcut enorm FarCry datorită graficii. Am jucat Battlefield 1942 foarte mult pentru că puteai să te plimbi cu tancul şi anul acesta aştept cu nerăbdare Battlefield 3. Mi-a plăcut foarte mult şi Dirt 3. Grafica este excepţională.

Neil Spicer: Întradevăr. Dacă foloseşti un sistem Eyefinity este incredibil!


George Dimache: Cum au fost primite noile plăci grafice high-end de piaţa din România?

Neil Spicer: Vânzarea acestor produse adresate segmentului entuziast a crescut uimitor pe plan local. Nu avem suficiente plăci pentru a satisface toate cererile şi oamenii devin creativi. Sisteme multi-GPU cu 6950 de exemplu. Vindem foarte multe produse high-end în România.

Octavian Fulger: Când vine următoarea generaţie de plăci video?

Neil Spicer: Cred că sari peste vreo cinci întrebări 🙂 dar pot răspunde. Să spunem începutul anului viitor.

 

George Dimache: Să trecem la partea interesantă. Se zvoneşte că primele stepping-uri „Bulldozer” – B0 şi B1 – nu ofereau performanţe competitive cu cele Intel. Stepping-ul B2 va livra acea performanţă mult-dorită menţinând un TDP acceptabil?

Michael Schmid: Prima parte este adevărată. B0 şi B1 nu au fost suficient de performante şi nu au întrunit cerinţele interne. A apărut un stepping nou dar nu pot comenta referitor la frecvenţă şi TDP. Ne-am concentrat pe perfomanţă, preţ şi performanţă per watt. Este un design nou şi nu l-aş compara cu  performanţele unui cip Intel în acest moment. Momentan performanţa procesorului întruneşte aşteptările noastre şi vor apărea variante îmbunătăţite în anii următori.

George Dimache: Deci nu veţi amâna din nou lansarea?

Michael Schmid: Nu!

George Dimache: Practic există o dată de lansare! Este oficială?

Michael Schmid: NU! 🙂 Vrem să fim siguri că nu va fi o lansare „pe hârtie” şi că vom avea suficiente procesoare în stoc dar privind piaţa mi-e teamă că nu vom putea face faţă cererilor aşa cum a fost şi cu Radeon HD6990.

George Dimache: Sper că nu ne tachinaţi aşa cum ne-au tachinat NVIDIA cu Fermi!

Michael Schmid: Putem face asta dar cu siguranţă va fi un produs mai bun!

 

George Dimache: Să spunem că nu puteţi să ne oferiţi un preţ oficial pentru procesoarele din seria FX dar la nivelul pieţei, pregăteşte cumva AMD un război al preţurilor cu Intel?

Michael Schmid: Noi stabilim preţurile în funcţie de valoarea pe care o are produsul pentru utilizator. Nu ne uităm la Intel pentu a ne stabili preţurile. Preţurile oricum scad aşa că nu credem că trebuie să le mai micşorăm.

 

George Dimache: Am ajuns şi la ultima întrebare. Când plănuieşte AMD să treacă la PCI Express 3.0?

Neil Spicer: Face parte din road-map-ul nostru de anul viitor. Vom face tranziţia folosind noul GPU cu nume de cod „Southern Island”. La începutul lui 2012 sperăm că vom vedea noile plăci  grafice.

 

 

 

Octavian Fulger: Una peste alta, concluzia ar fi că AMD doreşte să se implice mai mult în gaming, poate vom reuşi într-un final să dăm şi noi startul boot camp-urilor cu diverse echipe de gaming din România.

George Dimache: Sfera noastră de interes devine din ce în ce mai vizată de companiile mari datorită oportunităţilor mari de promovare şi marketare a produselor noi. AMD se mişcă deja în acest sens, cu fapte, nu cu vorbe. Sperăm ca acesta să fie un exemplu urmat şi de alte companii şi că în următorii ani vom vedea evenimente mari, cu sponsori serioşi în spate şi la noi în ţară.

Similar Articles

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.