PlayerUnkown’s Battlegrounds este un joc care reimprospateaza mult iubitul mod de joc battle royale, care vine cu mai multe imbunatatiri fata de celelalte optiuni de pe piata.

Numit si PUB sau PUBG, prescurtat, este un nou shooter survival de tip battle royale multiplayer, lansat de catre Bluehole Inc.,  fiind disponibil in early access pe Steam.

Cam asa a evoluat jocul pana acum:

  • Pre-Alpha | Iunie – Septembrie 2016
  • Alpha | Octombrie – Decembrie 2016
  • Closed Beta | Februarie – Martie 2017
  • Steam Early Access | 23 Martie 2017
  • Lansare joc full | Estimat: Septembrie 2017 (~ 6 luni de la lansarea early access)

 

Aspecte generale

Main developer-ul Brendan Greene, alias PlayerUnkown, a fost cel care a adus conceptul „Battle Royale” in jocuri pentru prima data. El a fost la inceput un modder, si a adus acest mod de joc pentru Arma 2. La ceva timp dupa ce modul lui PlayerUnkown a avut succes, cei de la Daybreak au lansat H1Z1, fiind un joc standalone pentru modul lui Greene. Putem sa ne gandim la dezamagirea lui PlayerUnkown, pentru ca el, cel mai probabil, nu obtinuse niciun ban de pe urma modului, insa H1Z1 devenise foarte popular pe Steam si avea incasari, ba mai mult, isi facuse intrarea si pe Steam Market.

Totusi, PlayerUnknown preluase ideea de Battle Royale din cartea cu aceeasi nume – o poveste despre niste studenti japonezi dintr-o Japonie autoritara fictionala, care au fost dusi pe o insula izolata. Organizatorii „jocurilor” battle royale, pentru amuzament, le-au pus niste coliere care explodau daca acestia ieseau de pe aria insulei. Studentilor li s-au dat arme si unelte, fiind informati ca doar ultimul care va supravietui va fi salvat, asa ca fiecare era nevoit sa ucida pentru a-si incerca sansa.

Momentan jocul in sine nu are o poveste a sa de fundal, dar se zvoneste ca una va aparea curand.

Din punct de vedere al numarului de jucatori  jocul o duce foarte foarte bine. La 2-3 saptamani de la lansare sta cam asa: in timpul primei saptamani a avut o medie de 35,000 de jucatori si un peak de 67,000 in weekend, in timpul celei de-a doua saptamani o medie de 57,000 si in weekend un peak de 87,550, iar cea de-a treia saptamana are deja o medie de jucatori de aproximativ 70,000. Conform SteamSpy, pana la 9 aprilie s-au vandut 863,000 de copii ale jocului (la 2 zile dupa lansare fiind vandute doar 185,000). La data de 17 aprilie ne aflam deja la 1,200,000 de copii vandute.

Jocul este foarte popular si pe Twitch, fiind in top 5 mai tot timpul si avand maxim 150,000 de vieweri live in ultima vreme.

PlayerUknown's Battlegrounds review

 

Gameplay

Meniul si sistemul de matchmaking

Pe scurt, undeva de la 90 pana la 100 de jucatori sunt parasutati pe o insula, unde fiecare lupta contra celorlalti pentru a ramane ultimul in viata. Totusi, daca e sa detaliem, si o vom si face, jocul e mult mai complex pentru nestiutori.

Intrand in joc, te lovesti de meniul principal. Caracterul tau se afla in prim plan, in fundal fiind un peisaj apocaliptic dintr-o biserica distrusa, cu grenazi si munitie presarate pe jos.

Avem trei sub-meniuri: Character, Rewards si Statistics. La Character iti poti customiza destul de detaliat caracterul cu iteme pe care le ai default sau pe care le-ai obtinut din crate-uri/cumparandu-le din Steam Market (da, costa banuti reali). Mi-a placut ca design-ul e relativ simplist si itemele iti sunt bine impartite pe categorii precum incaltaminte, accesorii, etc. Dar cred ca il vor updata in curand si il vor face ceva mai fancy. La Rewards vei gasi pentru moment doar Pioneer Crates (un fel de cutii precum in CS:GO). Le poti cumpara cu monede BP, pe care le primesti jucand jocul, la fiecare sfarsit de runda, in functie de locul pe care te-ai situat si in functie de numarul de kill-uri. Din acestea obtii obiecte de imbracaminte marketabile pe Steam Market – e destul de posibil sa vedem cutii de editie limitata care deschise acum ofera anumite obiecte care in timp s-ar putea scumpi. PlayerUnkown a spus ca vrea sa puna accent pe aspectul economiei, astfel incat sa existe obiecte ieftine, de pret mediu si scumpe.

Sistemul de matchmaking se misca destul de repede, e si de asteptat, considerand numarul mare de jucatori. Dupa ce un meci a fost gasit, esti teleportat intr-o parte marginasa a hartii alaturi de ceilalti jucatori pana toata lumea se conecteaza. Stai acolo cam 90 de secunde, timp in care poti sa incerci unele arme asezate pe niste mese – totusi, trebuie sa te loghezi printre primii ca sa te joci putin cu ele, intrucat lumea merge ata la ele imediat cum s-a conectat.

Putin tristi, stiau ca joaca impotriva mea. (kappa)

 

Cum decurge un meci

Aici am intampinat prima diferenta fata de H1Z1. Pentru cei care ati jucat H1Z1, stiti foarte bine ca distribuirea jucatorilor se face total arbitrar de catre joc, prin parasutare. Ei bine, in PUBG treaba sta putin diferit, sau putin mai mult. Cei 90-100 de jucatori sunt impartiti pe 2-3 avioane de transport care merg in sir indian pe aceeasi linie, traversand harta. Tu poti sa alegi sa sari din avion oriunde pe harta pe parcursul traversarii insulei. In timp ce in H1Z1 era destul de posibil sa fii parasutat random intr-o zona in care ai doar cateva cabanute, sau mai rau, in mijlocul pustiului, in PUBG poti sa sari din avion abia cand ai ajuns langa un oras mai maricel, sporindu-ti, astfel, sansele de a gasi loot mai mult si mai calitativ. O fi asta un avantaj, dar vine la pachet cu un dezavantaj – considerand, sa spunem, ca exista doar un oras mare pe traseul avioanelor, asteapta-te ca un numar considerabil de jucatori sa se parasuteze si ei acolo. Deci trebuie sa fii mult mai vigilent, mai ales dupa ce ti-ai loot-at prima casa si vrei sa treci la urmatoarea. E foarte posibil ca la scara sa te astepte un alt jucator cu shotgun si sa iei plumb intre dinti, am patit, dar spun fara rusine ca am si facut. In cele din urma, ideea e sa supravietuiesti, si unde se pune problema de asa ceva nu prea mai exista reguli. Poate doar de moralitate, ca esti „camper”, dar la final cine ramane in viata?  Acei 90-100 de playeri sunt suficient de multi, apropo, cel putin pentru harta aceasta. Este deja o vorba ca se lucreaza la o noua harta, si sincer e binevenita.

PlayerUnkown's battleogrunds preview
Geronimo!

La aproximativ 10 secunde de cand ai aterizat ti se si afiseaza pe harta zona de siguranta (marcata cu alb), urmand ca dupa 5 minute un camp electric (redat cu albastru) sa inceapa sa restranga harta spre aceasta zona. De multe ori m-am luat cu lootat-ul si am uitat de campul electric, trezindu-ma ca imi scade HP-ul. Asta era la inceput. Totusi, primul val de electricitate nu este foarte intens si nu scade mult HP-ul. Asteapta-te insa ca de la al 3-lea, care restrange ultimii 20-30 de jucatori, damage-ul sa fie asa de mare incat dai coltul destul de repede. Aici intra in joc un alt element cheie pentru jucatori, si anume masinile. Masinile te pot salva si ar fi indicat sa urmaresti ca dupa 2-3 minute de loot sa iei deja una si sa te indrepti spre zona de siguranta. Daca te aflii in aceasta deja, nu ar strica sa te asiguri ca ai o masina pe langa tine. Ah, da, si avem si o clasica Dacia 1300 in joc. Nu stiu cum de s-a gandit PlayerUnkown sa o adauge, dar sincer ma face sa ma simt mandru de ingineria romaneasca de la Mioveni din anii ’60-’80, cat a fost produsa pe meleagurile noastre. Masinile, in general, au niste probleme, pe care le vom discuta la capitolul de mecanici ale jocului.

Din cand in cand pe harta mai apare o zona rosie. Daca din intamplare te aflii in ea, ai cam 20 de secunde sa scapi pana te vei trezi cu un bombardament peste tine. Am patit sa am in spate campul electric si sa realizez ca incep sa cada bombele… nu am avut ce face si a trebuit sa continui marsul. Am scapat, dar am vazut destui jucatori in killfeed care au murit din cauza bombelor. Si asta e un element de „randomness”.

PlayerUnkown's battleogrunds preview
Cercul albastru = campul de electricitate; Cercul alb = zona de siguranta; Cercul rosu = zona de bombardament.

Adevarul e ca fie esti norocos pe parcursul meciului, fie nu prea. E un fel de joc de zaruri. Spun asta pentru ca mi s-a intamplat de destule ori sa primesc pe harta noua zona de siguranta si sa incep deplasarea spre aceasta, urmand ca la nu mult timp sa se traga spre mine de undeva din spate si sa fiu omorat. Iar apoi, in meciul urmator, vine randul tau sa-l prinzi pe unul in offside si sa ii aplici doua-trei gloante de calibru 7,62 in spinare. Pe deoparte, te simti bine ca ai facut un kill, dar apoi te gandesti ca si tu ai patit asa si imediat ai avut treaba cu mama celui care te-a facut caput.

Daca joci relativ safe poti ajunge lejer in primii 20, mai ales daca nimeresti pe harta astfel incat pana la al treilea val de camp electric sa nu fii nevoit sa te misti. Sa spunem ca faci doar kill-urile de „mantenanta”, omorandu-i pe cei care iti incalca micutul teritoriu pe care campezi. Dar asta nu inseamna ca nu se poate si jucand foarte agresiv. Am vazut jucatori care au scos 20 de kill-uri pe meci, foarte multi. E posibil, trebuie doar sa fii destul de bine echipat, sa ai game-sense si aim, si sa nu uitam de un strop de noroc.

PlayerUnkown's battleogrunds preview
I-am zis „ia un loc, te rog”.

O compilatie cu eliminari adunate de mine o puteti vedea mai jos:

 

Mecanicile

Nu prea putem vorbi de altceva decat de miscarile caracterului, arme si masini. In jurul acestor elemente se desfasoara mai tot gameplay-ul. Atat masinile cat si armele sunt variate, dar nu are rost sa le listez aici. Le puteti gasi cautand pe internet wiki-ul PUBG.

  • Miscarile caracterului – Sunt smooth. Totusi, cand vine vorba de sarit anumite garduri sau ziduri sparte, trebuie neaparat sa sari din fuga, altfel nu o sa reusesti, si poate deveni frustrant, mai ales ca stii ca ai jucatori in spate dupa colt. La departare sunt randate perfect si fara lag (asta e si un aspect de conexiune), lasand loc de schimburi de focuri la distanta mare. Mi-a placut, de asemenea, ca nu poti face nimic altceva cu caracterul cat timp iti dai heal, spre exemplu sa faci looting sau sa deschizi usi. Poti sa sari de la etajul 1 al unei cladiri si sa nu iei damage, ba mai mult, poti si trage din aer. Ar cam trebui schimbat acest aspect, te trezesti ca cel care te asteptai sa fie in casa e, de fapt, in spatele tau in doar cateva secunde. Am intampinat si probleme cu usile, care sunt singurele obiecte cu care poti interactiona in acest moment (pe langa masini) – daca loot-ul sub forma de cutie al unui inamic se afla fix in usa, nu vei putea trece pe acolo; de asemenea, daca inchizi o usa cat timp tu inca te aflii in tocul acesteia, te vei bloca.
  • Armele – Se simt mult mai bine ca in H1Z1 per ansamblu. Luand aspectele importante pe rand, in functie de arme se poate trage in 3 moduri: single shot, burst sau auto. Pe auto, reculul este destul de puternic, insa compensat din mouse (tragand in jos de el pe masura ce se face spray), gloantele se grupeaza destul de bine. Exista bullet travel time dar nu prea exista bullet drop. Trebuie date corectii foarte mici la distanta pe verticala, insa pe orizontala (bullet travel time) intra skill-ul in joc, cand ai o tinta in miscare. Atasamentele sunt variate pentru arme si influenteaza in mod diferit gunplay-ul, dar si diferitele modele de arme de asalt (precum M4, M16, SCAR-L, AKM) trebuie jucate diferit. La impact cu un jucator, gloantele fac „blood splatter”, confirmandu-ti astfel ca ai nimerit.
  • Masinile – Au existat destule cazuri in care am rasturnat masina la coliziunea cu un foarte mic damb sau un perete. Gasiti destule video-uri haioase pe YouTube pe aceasta tema. Mi-a placut mult ca nu poti doar sa sari din masina pur si simplu si esti nevoit sa opresti, in caz contrar primesti damage cat jumatate din health bar. Daca esti chiar nevoit sa faci un kill si nu te poti da jos, mai degraba incerci un roadkill, e posibil. Totusi, daca ratezi si intri in coliziune cu altceva, iei damage undeva pana la un sfert din healthbar. Un alt aspect negativ legat de masini prezent in early access este reprezentat de faptul ca daca mergi cu masina si se trage asupra rotilor tale, masina se va opri instant.
PlayerUnkown's battleogrunds preview
Blindat pana-n dinti. La propriu.

 

PlayerUnkown's battleogrunds preview
O runda putin productiva, dar cam asa arata screen-ul de final.

 

Grafica, sunet si performanta

Grafica

Jocul arata mai mult decat decent pentru un titlu din anul 2017. Engine-ul pe care ruleaza este Unreal Engine 4, PUBG fiind mult mai aspectuos fata de H1Z1 (bine, si el un joc mai vechi). Totusi, este un joc competitiv, iar ca in orice joc competitiv, majoritatea jucatorilor care vor rezultate renunta la aspectul jocului pentru performanta si avantaje vizuale. Si cam asta se practica si in PUBG. Daca ati ales sa va uitati pe Twitch la cum arata jocul, cel mai probabil ati dat de jucatori care joaca foarte serios, asadar au setarile pe minim. E posibil sa fi crezut ca jocul nu ofera cine stie ce la nivel grafic, dar din contra.

Vreti un exemplu concret? Printre primele mele jocuri le-am jucat cu vegetatia pe ultra. Mergeam eu frumos pe camp cand dintr-o data din iarba cea deasa vad flama de la teava unui M4 si ca incep sa iau damage. Cred ca sperietura m-a facut cumva sa am un reflex, dar si el a tras prost, intrucat am reusit sa il elimin (gasiti faza in videoclipul cu kill-urile). Dar daca el era cel care juca cu vegetatia pe ultra iar eu eram cu vegetatia pe low? Credea omul ca e foarte bine ascuns, cand colo eu il vad foarte usor.

Dar am ajuns la concluzia ca se poate face un echilibru pentru cei care doresc atat ceva performanta in plus, avantaje vizuale, dar si un joc relativ aspectuos. Umbrele se pot pune pe low, nu vor disparea de tot, insa devin ceva mai deschise si in plus vegetatia de pe teren nu mai face umbre, putandu-se distinge daca e ceva ascuns prin razoare. A doua setare e reprezentata, bineinteles, de vegetatie – pusa pe low lasa doar cateva palcuri la vedere, destul cat sa nu zici ca a dat seceta pe harta.

Exista destula varietate in texturi si in interioare, dar mi-ar fi placut sa nu vad mai mult de 2 cladiri indentice una langa alta in ceea ce priveste design-ul exterior. Stiu ca prin unele locuri se mai construieste asa, dar trebuie sa se ofere jucatorului ideea de diversitate.

Sunet

Felul in care se aud focurile de arma atunci cand tragi tu iti dau impresia ca acestea au putere, si asta ar si trebui sa se intample. Nu spun asta pentru ca se aud doar tare, ci se aud si realistic. La fel si pentru reincarcari. Problema cu focurile de arma apare atunci cand se trage in tine. In stagiul actual al jocului nu ai cum sa iti dai seama din ce directie se trage spre tine, acesta fiind un mare dezavantaj. Ulterior se aude si un ricoseu de glont sau cum trece glontul pe langa capul tau (realistic, adevarat), insa asta iti creeaza o si mai mare confuzie. Multa lume se plange de acest aspect.

Masinile se aud foarte tare, poate putin prea tare la departare. Poate PlayerUnkown a vrut sa ofere o penalizare pentru folosirea avantajului vitezei masinilor, astfel ca sa fii usor de detectat.

Pasii, atunci cand un jucator este intr-o casa, se aud nerealistic de tare, auzi parca un tropait de cal. De aceasta, un sfat ar fi sa va plimbati cu crouch prin case. Spre deosebire de focurile de arma, iti dai seama de directia pasilor, dar nu poti sa spui daca vin de la parter sau de la etaj.

 

Performanta

Pe un sistem cu ASUS GTX 1070 8GB VRAM, i7 6700K @4,6 GHz si 16GB RAM Corsair Vengeance, cu umbrele si vegetatia pe low si restul pe ultra obtin undeva la 90-100FPS. Daca pun totul pe ultra obtin undeva la 50-60 FPS. Putem spune ca jocul are nevoie de resurse destule pentru a juca fluid pe ultra, dar si combinatia de setari pe care am prezentat-o anterior este o optiune.

PlayerUnkown's battleogrunds preview
Zona rosie, nu vrei sa fii acolo.

Concluzii

Cu siguranta un pas mare de la H1Z1. Pentru mine cel putin, H1Z1 ramane atarnat in cui de acum, iar PlayerUknown’s Battlegrounds i-a luat locul in Steam Library. Desigur exista, ca si in H1Z1, acele elemente de „randomness”, dar nu prea ai ce sa faci la jocurile battle royale. Intr-un final, si in DayZ poti sa ai nenorocul sa fii ucis de un sniper, si in CS:GO poti avea nenorocul sa fii eliminat de un camper. PlayerUnkown a incercat sa rezolve putin aceasta problema prin introducerea avionului si parasutarii voluntare.

Numarul de jucatori creste continuu si la o rata alerta, iar asta poate fi doar semn bun – lumea a primit bine jocul. E inca in early access, de aceea numim articolul preview, dar la stadiul in care se afla jocul, concluzia mea este ca e destul de solid si are nevoie doar de cateva „bandajari”, poate ceva mai mult pe la performanta. Am vazut pe Steam blog-uri pentru patch-urile care s-au scos o data la 1-2 saptamani de cand a aterizat jocul pe platforma, si se rezolva bug-uri si se adauga content la foc continuu.

Pentru 30 de euro, e o doza de adrenalina si distractie care merita, in special daca ai cu cine juca in squad de pana la 4 oameni. Puteti sa-l luati fie de pe site-ul lor, fie de pe Steam. Nu acordam inca note intrucat jocul nu este in varianta finala, asteptam pana in septembrie si revenim cu actualizari sau un nou articol.

 

Similar Articles

5 thoughts on “PlayerUnkown’s Battlegrounds preview

  1. Salut! Foarte bun articolul si totodata foarte detaliat.Ai idee cati oameni au lucrat la acest joc?Am intrat pe site-ul producatorului,dar nu am gasit nimic referitor la echipa.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.