Anul acesta am avut ocazia să testez și Pro Evolution Soccer 2014 pentru a face o comparație obiectivă între jocul realizat de KONAMI și FIFA 14…

Și misiunea celor de la EA Sports nu a putut să fie una mai simplă. Chiar dacă jocul debutează cu aria Nessun Dorma, PES 2014 îmi dă senzația că vrea să adoarmă lumea.

O primire acidă pentru fani

Pro Evolution Soccer 2014Încep mai întâi prin a puncta impresia artistică și acord o bila albă celor de la KONAMI pentru atenția cu care au construit ”scena” pe care se dispută partidele. Detaliile sunt mai minuțios realizate decât cele din FIFA, majoritatea jucătorilor fiind conturați pixel cu pixel pentru a semăna cu realitatea. Câteodată am senzația că mă aflu la începutul unei transmisiuni live. Dar totul se strică repede: comentatorii sunt repetitivi și enervanți pe alocuri. De multe ori au lag și comentează o fază după ce aceasta s-a terminat și aici KONAMI primește prima bilă neagră.

Mai există jucători care nu au nici o treabă cu corespondenții lor din realitate, dar și la FIFA s-a întamplat acest lucru, așa că îi voi ierta. De ce zic că totul se strică atunci când dăm drumul la jocul propriu zis? Pentru că parcă e un slow motion. Pe cât de rapid e ritmul în FIFA, pe atât de încet e cel din PES. Am senzația că joc in Liga a 2-a din România, deși în fața mea sunt Ronaldo și Messi.

Deși KONAMI a început modificările legate de fizica mingii și realismul mișcărilor, motorul de la FIFA e mai ok. În ambele jocuri există acele ciocniri supărătoare de care am pomenit și în review-ul de la FIFA 14, deci nu mă încântă deloc faptul că cei doi elevi au copiat unul de la altul. Totuși nu suntem în NFL.

Pro Evolution Soccer 2014

Vă mai aduceți aminte de lansarea lui Sim City? Se pare că și KONAMI a suferit de boala asta. Database-ul pe care rula versiunea 1.00 era cu jucătorii din august (Ozil era la Real Madrid, Bale la Spurs) și modul Online aproape că nu putea fi accesat.

Șoc și groază pentru fanii PES care au cumpărat jocul și nu au putut să joace pe Internet cu prietenii lor. Deși patch-ul 1.01 a rezolvat câteva lucruri, permițând accesul la modul de joc Online, nu pot să nu le mai ofer un mare minus pentru superficialitatea cu care au tratat lansarea pe piață. Dacă tot vrei să ieși înaintea celor de la EA Sports ca să mai ciupești niște vânzări în plus, fă-o ca lumea, mai ales că anul acesta nu ai oferit jocul prin Steam.

Fii calm și pasează mingea

Pro Evolution Soccer 2014

Suntem la centru. Pasăm și pasăm tiki-taka ce vreți voi. Mingea rulează bine și fin, iar mișcările sunt vii. Din păcate ritmul e unul monoton. Chiar și când încerci un șut la poartă, parcă ar fi un meci amical. KONAMI a venit cu motorul M.A.S.S (Motion Animation Stability System) care își face în majoritatea timpului treaba. Tribunele sunt mai animate ca cele din FIFA și pot spune că sunt și conturate mai realist. Spectatorii sunt activi, răspund la fazele din teren și la scorul de pe tabelă, afectând mai mult sau mai puțin moralul echipei. Totodată, și acțiunile jucătorilor afectează moralul acestora.

Precizia paselor în adâncime și a șuturilor poate fi reglată cu ajutorul unei ținte după ce a fost apăsat butonul corespunzător fiecărei acțiuni, însă nu mi se pare o ideea asa bună, cel puțin pentru utilizatorii de tastatură. Și aici ca și în Fifa, jucătorii care folosesc gamepad se vor simți mai confortabil pe faza de atac și mai vulnerabili în aparare.

Există un lag pe faza de finalizare: după un gol marcat sau un șut tras pe lângă poartă, apare un moment de freeze. Nu știu dacă e de la noul motor Fox Engine sau nu, însă cert e că îți creează adevărate sentimente de frustrare. Ai senzația că sistemul tău nu e suficient de bun pentru a rula PES, ceea ce e fals.

Și totuși ce putem juca?

Pro Evolution Soccer 2014

Beneficiind de licențele pentru Champions League, Europa League, Supercupa Europei și mai nou Copa Libertadores și Champions League-ul Asiei, poți spune că ai o varietate destul de mare. Nu prea e așa. Master League e echivalentul Career Mode-ului din Fifa și de aici apar problemele. Deși KONAMI a cumpărat licențe pentru n competiții, la capitolul ”Echipe disponibile cu numele lor real” stau prost. Cred că dacă ești fan Manchester City vei prefera să joci cu echipa sub acest nume și nu cu Man Blue (mai ales că Manchester United e disponibilă cu tot cu licență). Altă problemă e faptul că partea de manager e demodată și nu pare user friendly (suntem totuși cu un pas în 2014).

PS: Chiar dacă au licențele UCL și UEL, la echipe românești să nu vă așteptați pentru că acestea nu sunt prezente.

Pro Evolution Soccer 2014

Master Online League e clona mai puțin reușită a Fifei Ultimate Team. Nu ai parte de jucători reali, ci doar de echipamentele și emblemele echipelor din joc, și după părerea mea nu are prea mult farmec să joci așa. Una e când dai gol cu Cristiano Ronaldo dintr-o pasă a lui Messi (ficțiune pură) și alta e când îți inscrie un anonim care are skill 94.

Nici Become a Legend aka copia Be a Pro via Fifa 14 nu e spectaculoasă din același motiv ca la Master League: varianta simplistă și învechită sub care sunt prezentate lucrurile. E plăcut să vezi jocul de la firul ierbii și incitant să te agiți să primești o pasă de la colegul AI, însă magia dispare atunci când ieși din meci și te întorci la partea Sim a jocului.

Traning Mode-ul are și ea parte de mini-joculețe ca în Fifa, realizate cu superficialitate însă.

Picture almost perfect și un jukebox bizar

Pro Evolution Soccer 2014

Deși am discultat anumite detalii de grafică mai sus, mă simt nevoit să mai adaug câteva lucruri pe final. Nimic nu e perfect pe lumea aceasta și PES 2014 nu face vreo excepție. Mai există câteva cadre când fotbaliștii celebrează și se mai trezesc cu câte o mână în corp, niște chipuri ieșite parcă la plimbare de Halloween, dar per total pare mai ok decât în FIFA.

Muzica din PES este una pe sistemul golden oldies cu melodii ca: Dario G – Carnaval de Paris, Elbicho – Guajira Guantanemera, însoțită de fragmente de operă ca Nessun Dorma, Aida Grand March, Requiem Dies Irae, un cocktail cel puțin ciudat.

Verdict

Pentru mine anul acesta cei de la KONAMI au făcut niște greșeli impardonabile și i-au lăsat prea ușor pe cei de la EA Sports să iasă învingători. Există o serie de lucruri bune, care însă parcă nu au fost îndeajuns cizelate. Nu poți rupe gura târgului cu niște elemente grafice puțin mai bune ca cele ale competitorului direct sau să îi iei din idei fără a aduce niște inovații proprii.

Poate cu un nou patch lucrurile se vor ameliora, însă fanii PES sigur și-au împărtășit nemulțumirile pe forumuri. Notele mai jos.

Pro Evolution Soccer 2014

• Realism: 7