Cand auzim „PS5”, ni se formeaza in minte o imagine futurista, o consola atat de puternica incat e capabila sa reproduca pana si vise. Cel putin asta a vrut Sony sa transmita, ca PS5 e viitorul, o promisiune care incepe sa se estompeze avand in vedere ca Horizon Forbidden West si God of War: Ragnarok si Gran Turismo 7 vor ajunge si pe PS4. Iar Ratchet & Clank: Rift Apart este exclusiv pentru PS5.

In afara de Size Matters si reimaginarea primului joc pentru PS4 din 2016, nu am o legatura foarte stransa cu seria. Dupa ce am aflat ca Rift Apart ar fi al 16-lea entry, mi-am spus ca sunt practic obligat sa fac o cercetare mai amanuntita a terenului inainte de a ma arunca in opinii despre Rivet, Nefarious sau sa judec cat de des e mentionat cuvantul „dimensinator”.

Asa ca nu mi-a luat mult sa aflu ca toata saga R&C Future, lansata pe PS3, merge la 60 FPS, cu toate ca Into the Nexus ruleaza la 30. Pentru mine e un aspect foarte important, fiind singurul lucru din Rift Apart care mi-a atras atentia din demo-urile lui PlayStation. Sunt de acord ca e impresionant sa incarci un nivel intr-o clipita sau sa ai ray tracing pe unde vezi cu ochii, dar, dupa ce am jucat, aceste 2 feature-uri tehnice par doar fum si oglinzi.

Ratchet _ Clank_ Rift Apart_1

Fiind practic primul joc din timeline-ul principal R&C, m-am aruncat in Rift Apart fara vreo prejudecata. Astfel, review-ul acesta e rifted apart  in 2 mari capitole, deoarece oricine priveste seria in retrospectiva va avea o experienta foarte diferita cu noul titlu nex-gen.

 

Prin ochiul lui Zurkon Jr.

Pentru cine nu stie, Mr. Zurkon este un robot maniac care poate fi convocat de Ratchet printr-o manusa ce functioneaza drept armament. Cat timp va ia sa procesati fraza precedenta, vreau sa stiti, daca nu era deja evident, ca Zurkon Jr. este fiul lui Mr., introdus in R&C 2016 si care e aproape nelipsit din Rift Apart.

M-am cufundat in aventura interdimensionala asisderea lui Zurkon Jr., adica cu o sete de a schimba focuri, de noi gadget-uri, de a vedea cat mai multe planete nebune si mecanici noi. Si admit, chiar asta am primit.

 

O sina narativa subitre

Universul R&C e vast si deschis la tot soiul de idei creative, nebune, satirice, ca un teatru de revista intergalactic. Aceasta atmosfera este imbibata in fiecare element din Rift Apart, anume ca, la cat de larg este universul si cat de variate sunt personajele, exista un potential nesecat de aventura si comedie. Din pacate, am ramas cu asteptarile suspendate pana la finalul jocului.

Ratchet _ Clank_ Rift Apart_02

Motivul este ca nu ma aflu in publicul tinta pe care il ocheste PlayStation. RiftApart se adreseaza copiilor de peste 10 ani, adica glumele sunt sterile, non-ofensatoare ca sa nu starneasca vreo controversa si, cel mai rau, reciclate din alte francize (de film sau joc). Nu spun ca pentru a insufla comedie trebuie sa faci referinte la organe genitale, dar nu pot scapa de sentimentul ca seria R&C este incompleta fara anumite aluzii subtile la argou sau personaje cu rani emotionale profunde numa’ bune de facut haz de necaz.

Ca poveste si scenariu, Rift Apart o joaca precaut. Cutscene-urile si plotul pe de-a-ntregul transmit energia unui film animat la care te duci in weekend cu copiii si care pe tine nu te stimuleaza in niciun fel, pentru ca din nou: nu te incadrezi in publicul tinta. Acei pustani 10+ de care ziceam probabil ca se vor distra copios pe seama stangaciei lui Dr. Nefarious si a complexului sau de inferioritate, mai ales ca intregul joc dispune de subtitrari in romana.

Problema majora e ca plotul nu scapara nicio scanteie de originalitate, fapt care afecteaza grav rejucabilitatea. Cand un mineral unic si ciudat este slefuit din absolut toate unghiurile, ajungi foarte usor la nucleu, iar profunzimea naturaletii dispare complet.

Ratchet _ Clank_ Rift Apart_11

Avantajul consta insa in faptul ca nu e necesar sa ai nici cel mai mic background al jocurilor precedente. Eu am tratat Rift Apart de parca ar fi primul joc dintr-o serie de sine statatoare si, in afara de vreo 2 referinte, am digerat foarte usor aventura fisurata de portaluri dimensionale.

Cuvantul lui Sony pare sa fi cantarit foarte mult in directia creativa pe care si-a insusit-o Rift Apart, avand in vedere ca, la francizele care se intind de-a lungul a foare multe titluri, sunt putine persoane care sunt dispuse sa le reia pe cele vechi pentru a intelege cateva dume.

 

Paralelism dimensional

Aveam 11 ani cand am vazut prima oara la TV filmul Phineas and Ferb the Movie: Across the 2nd Dimension, iar acum cateva zile l-am retrait aproape integral prin Rift Apart.

Nu intru in detalii, dar iata similaritatile:

  • actiunea se petrece intr-o dimensiune in care raufacatorul principal a castigat lupta impotriva eroilor si stapaneste „lumea”
  • obiectul magic prin care se realizeaza calatoria interdimensionala se numeste dimensinator (Other-Dimension-Inator in P&F) – si face acelasi lucru ca portal gun-ul din Rick & Morty
  • eroii si omologii lor din ambele dimensiuni se aliaza impotriva ambilor raufacatori
  • in noua dimensiune exista o miscare de rezistenta impotriva imperiului malefic

Ratchet _ Clank_ Rift Apart_03

Iar acestea sunt doar cateva. Nu vreau sa dau de inteles ca Insomniac au copiat tema lui Disney, sunt sigur ca nici P&F nu a fost primul IP care a luat intorsatura scenariului in care raufacatorul a castigat, dar, chiar si asa, asemanarea este izbitoare.

Daca chiar este adevarat ca primul film P&F a servit drept sursa majora de inspiratie pentru Rift Apart, atunci pe de o parte nu pot decat sa aplaud decizia. Phineas & Ferb este un serial fara doar si poate destinat copiilor, iar stilul mascotelor din R&C era inevitabil ca va duce povestea intr-o zona family friendly. Totusi, P&F poate fi vizionat la orice varsta in virtutea scriiturii ghiduse, carismatice si tridimensionale (pun intended).

 

Asalt empiric

Aproape fiecare cadru din Rift Apart debordeaza de actiune bombastica, jocuri dinamice de lumini, culori vibrante care iti provoaca instantaneu un ranjet, efecte speciale de Hollywood si, binenteles, ray tracing.

Ratchet _ Clank_ Rift Apart_06

Coloana sonora evoca teme de eroism, cateodata spaima, cel mai des umor si se imbina perfect cu restul gameplay-ului.

Dar pana si ray tracing-ul e de prisos atunci cand simti in palme diferenta texturii unui covoras si a unei table de metal cand paseste Ratchet pe ea sau picurii de apa in puncte fixe pe DualSense.

Fara doar si poate, haptic feedback-ul imbunatateste modul in care percepi jocul si, chiar daca dupa un timp te obisnuiesti, daca treci pe un alt controller simti imediat diferenta. E unul din feature-urile care se afla la granita dintre gimmick si utilitate, insa faptul ca ii duci imediat lipsa claseaza microvibratiile la it’s here to stay.

Triggerele adaptive nu fura show-ul, nu foarte multe arme au moduri alternative de declansare, insa, cele putine care le-au integrat, ofera un control deosebit in timpul luptelor. Spre exemplu: la sniper apesi pana la jumate L2 sa dai zoom in, iar pana la capat pentru a incetini momentan timpul.

Sunt putin dezamagit de faptul ca arsenalul putea fi dus la un cu totul alt nivel prin modificarea fiecarei arme cu acest mod alternativ, dar pe moment nu pot spune ca m-am plans, deoarece Insomniac Games ai inclus minim 17 arme pe care le veti interschimba aproape permanent pentru combinatii cat mai nimicitoare de proiectile.

Ratchet _ Clank_ Rift Apart_04

Asta nu inseamna ca principiul Pareto va fi negat aici. Exista cateva „dude” pe care le-am folosit doar pentru a le upgrada, insa in 80% din timp am folosit 20% din armament. M-am jucat cu absolut toate, inclusiv cea deblocabila doar prin colectarea unui timp de collectables, si am incercat sa imi variez luptele pe cat de mult se putea, insa unele instrumente de distrugere (pun intended. again) erau prea suculente ca sa nu profit.

Impresia de durata pe care mi-a lasat-o gameplay-ul din Rift Apart coroborat cu feature-urile PS5-ului este ca cea mai importanta arma din arsenalul lui Ratchet si Rivet e DualSense-ul din mainile tale.

Trebuie mentionat insa ca, desi SSD-ul straluceste aici intr-o masura similara ca-n celelalte titluri de PS5, nu va imaginati ca o sa mergeti dintr-o dimensiune (sau planeta) in alta la propria latitudine. Anumiti bosi sau sectiuni scriptate fac uz de incarcarea rapida a unor niveluri, dar la o privire mai atenta sunt doar un pospai din zonele pe care le reprezinta.

Pot spune asta pentru ca, in timpul unui boss-fight, fiind completionist din fire (deci da, ma laud ca am terminat 100% si jocul asta), am incercat sa explorez zona in care abia fusesem teleportat, pentru ca nu era o arena propriu-zisa, si n-a durat niciun minut pana sa ma trezesc transportat in dimensiunea precedenta. In teorie, se vrea insinuarea ideii ca personajele trec prin portaluri iar nivelurile se incarca fulgerator, dar in fapt e butaforie.

Ratchet _ Clank_ Rift Apart_07

E remarcabil totusi ca poti trece dintr-o demensiune in alta prin apasarea unui singur buton – cand Ratchet sau Rivet lovesc cristale mov. Daaar Titanfall 2 are unul din cele mai ingenioase niveluri din orice FPS, si foloseste o varianta a acestei mecanici mult mai bine.

 

Pe vremea lui Mr. Zurkon

Dupa ce au rulat creditele, m-am pus pe studiat seria Ratchet & Clank. Am aflat ca in primele jocuri stilul era mult mai edgy, Ratchet era chiar necioplit, badaran si arogant, foarte departe de eroul portretizat in Rift Apart. In acea dinamica, Clank chiar avea sens, pentru ca era vocea ratiunii, acum insa pare ca e doar un personaj care tine de urat altora.

Legat de Clank, sectiunile sale parca sunt o pauza de reclama de la bufetul distractiv la care ai acces cu Ratchet sau Rivet. Acestia din urma pot sa faca dash si sa alerge pe (anumiti) pereti, sa leviteze cu ajutorul unor ghete – deci Clank nu mai are utilitatea de mini-elicopter – si, binenteles, au acces la un arsenal de invidiat.

Ratchet _ Clank_ Rift Apart_25

Chiar daca Insomniac sunt consecventi cu sectiunile lui Clank din mai toate jocurile, nu pot spune ca abia asteptam sa ajung la inca una in Rift Apart. Sunt niste puzzle-uri (nu foarte grele) de umplutura in care cea mai interesanta parte e dialogul dintre Clank si alt personaj, in rest cred ca puteau fi evitate usor aceste „fillere”.

Dar, revenim la perspectiva fanului seriei R&C si care asteapta de la Into the Nexus o continuare. Saga Future are o poveste emotionanta, deoarece sunt mize serioase la mijloc, personajele stiu cand sa fie serioase si cand sa glumeasca pueril, iar, pentru o serie de PS3, inca mi se pare ca arata izbitor de bine. Mai ales ca totul se misca in 60 FPS.

In Rift Apart nu veti regasi acelasi nivel de atentie acordat povestii, dialogului, scenariului; scriiturii in general. Cand am descoperit substratul numelor ca Going Commando, Size Matters, Quest for Booty etc. si am aflat ca, de ex, All 4 One putea sa fie botezat 4Play, Multiple Organisms, Bros B4 Foes sau Friends with Benefits, am dedus ca Sony si-a bagat adanc mana (ok, the last pun) pentru a preveni o interpretare malitioasa a acestora.

Ratchet _ Clank_ Rift Apart_01

De aceea Rift Apart pare si el „spalat”, pentru a nu da nimeni vina pe Sony sau PlayStation ca vrea sa invete copiii la prostii sau ca jigneste anumite grupuri sociale. Ceea ce pot intelege perfect, insa chiar si in situatia asta cred ca o pletora de replici suprautilizate in alte media puteau fi regandite, adaptate sau infuzate cu nitica istetime. Personal nu cred ca daca „e de copii” nu poate fi si creativ, ba chiar din contra.

Dar hei! poate ca, exact ca un copil, ne lasam furati de spectacolul de lumini si sunete si nu acordam asa multa atentie cutscene-urilor, ci le dam skip. De fapt, cred ca asta regret cel mai mult: in afara de animatia superba – cateodata la nivel de Pixar – cutscene-urile functionau ca un element de rupere a ritmului, nu de poveste.

P.S. Nu sunt impotriva animatiilor, scenetelor sau a oricarei alte forme de arta dedicate exclusiv copiiilor, am savurat Teen Titans GO! To the Movies sau, cum am spus mai devreme, Phineas & Ferb. Good, bad and lazy writing is universal, regardless of the context it’s used in.

 

Verdict

Pe tot parcursul jocului, nu m-am putut abtine sa ma intreb: de ce nu il lanseaza si pe PS4? Multi utilizatori se pot lipsi de ray tracing, daca pe PS3 framerate-ul a putut fi mentinut la 60, pe PS4 n-ar trebui sa fie asa greu, iar la urma urmelor, daca nu ai tinut vreodata un DualSense in mana nu vei sti ce ratezi.

Nici SSD-ul nu este esential la tot pasul, deoarece singurele locuri unde ar fi inserate loading screens ar fi la inceput, la schimbarea planetelor, intre anumite sectiuni scriptate si la challange-uri optionale.

Ratchet _ Clank_ Rift Apart_26

Rift Apart isi are fundatia tehnica in titlul de PS4 din 2016 si imbunatateste exagerant de mult formula prin grafica, sunet si controller-ul senzorial cu numele DualSense. In definitiv, majoritatea imbunatatirilor nu fac parte din experienta de baza R&C, iar din punctul meu de vedere faptul ca nu exista si o varianta de PS4 nu este o decizie luata din cauza limitarilor tehnice.

Banuiesc ca posesorii generatiei trecute se vor multumi cu varianta R&C Among Us.

Desigur, daca aveti PS5 sau planuiti in urmatoarele luni sa scotociti unul, Ratchet & Clank Rift Apart nu e un titlu de ocolit. Oricat de mult nu imi place abordarea simplista si lipsa de originalitate, trebuie sa admit ca mixul de gameplay si universul sci-fi captivant care a innebunit gamerii pe vremuri inca se afla aici. Este pur si simplu al naibii de distractiv!

Chiar daca nu veti gasi niste metafore existentiale, replici de Oscar, poveste de betseller si asa mai departe, toate lucrurile astea inseamna ca jocul e accesibil pentru o plaja cat mai mare de oameni. Cine face prima oara cunostiinta cu Ratchet & Clank prin Rift Apart nu are vreun motiv care sa dea inapoi, dar veteranii seriei vor duce lipsa de un stil aluziv, de personaje tragice, de comic exacerbat si alte cateva abordari creative pentru care Insomniac Games a facut din Ratchet & Clank un renume puternic al studio-urilor Sony.

Review overview
Grafica si Sunet - 9
Gameplay - 8
Poveste si personaje - 7
Caracteristici PS5 - 8.5
Performanta - 9
Replay value - 7
Summary Rift Apart este un titlu cu care nu poti da gres. Chiar daca nu stimuleaza intelectual sau artistic in mod deosebit, e complesitor de distractiv, iar caracteristicile DualSense-ului confera o a 4-a dimensiune prin care sa intrii in pielea lui Ratchet si Clank.
8.08
Tagged

Leave a Reply

One thought on “Ratchet & Clank: Rift Apart – Un punct bun de teleportare

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.