Revolutionar este un cuvant ce a fost atat de frecvent utilizat la o lansare de GPU sau arhitectura noua incat si-a pierdut total adevarata valoare. Si da, noile RTX-uri fix asta sunt: niste GPU-uri revolutionare.

Si nu are legatura numai cu ray tracing, dar si cu inteligenta artificiala. Toate caracteristicile pe care le-au impachetat intr-un „timbru” de siliciu atat de mic este de-a dreptul impresionant.

Desi GTX 1080 Ti este in continuare o placa video super buna, GPU-ul GP-102 pare un fel de Voodoo 2 pe langa GeForce 256 in comparatie cu TU102 (RTX 2080 Ti).

Nvidia GeForce RTX 2080 Ti | WASD

Si am folosit aceasta analogie tocmai pentru ca acceleratoarele 3Dfx erau foarte misto si cu un API (Glide) „pieptanat” astfel incat jocurile sa ruleze superb.

Cand a venit GeForce 256, lumea jocurilor 3D a fost zguduita pentru ca Transform & Lighting era ceva de-a dreptul revolutionar la vremea respectiva.

Si la fel este si ray tracing.

Nivelul de realism pe care il aduce in randarile 3D este incredibil.

Bineinteles, ray tracing exista de cand lumea si pamantul. Insa, niciodata nu s-a pus problema de randare in timp real. Mai ales in jocuri. Si mai ales folosind un singur GPU.

Si asta daca nu e ceva cu adevarat revolutionar, atunci ce e?

 

Ce sunt Turing TU102 si TU104?

Asa cum spun si Nvidia, TURING este unul dintre cele mai mari cipuri pe care le-au facut vreodata. Mai exact este al doilea, intrecut doar de catre Volta (GV100). Numarul total de tranzistori este de 18,9 miliarde si este un salt major de la 12 miliarde cat are 1080 Ti.

Bine, mare parte dintre acesti tranzistori suplimentari sunt folositi pentru ray tracing si pentru AI.

Dupa cum stiti deja, de la Volta si-au facut aparitia niste nuclee noi numite Tensor Cores.

Nvidia GeForce RTX 2080 Ti | WASD

Ma rog, ideea e ca intreaga suprafata de siliciu nu mai este dedicata doar pentru nucleele CUDA si Polimorph Engines. Ci si pentru Ray Tracing si AI.

Totusi, din socoteli ceva da cu virgula. RTX 2080 este mai puternica decat GTX 1080 Ti in majoritatea titlurilor pe care le-am rulat si cu toate astea are mai putine CUDA Cores. Cum?

Ei bine, nucleele CUDA evolueaza si ele si am gasit un paragraf in documentatia Nvidia care ne spune ca ar fi mai performante cu 1,5x cele ale noii generatii.

GPUGeForce GTX 1080GeForce GTX 1080 TiGeForce RTX 2080GeForce RTX 2080 Ti
SMs20284668
CUDA Cores2560358429444352
Tensor Cores368544
Tensor FLOPS85114
RT Cores4668
Texture Units160224184272
ROPs64886488
Rays Cast0,877 Giga Rays/s1,1 Giga Rays/s8 Giga Rays/s10 Giga Rays/s
RTX Performance8,9 trilioane RTX-OPS11,3 trilioane RTX-OPS60 trilioane RTX-OPS78 trilioane RTX-OPS
GPU Boost Clock1733 MHz1582 MHz1800 MHz1635 MHz
Memory Clock5005 MHz5500 MHz7000 MHz7000 MHz
Total Video Memory8 GB11 GB8 GB11 GB
Memory Interface256-bit352-bit256-bit352-bit
Memory Bandwidth320 GB/s484 GB/s448 GB/s616 GB/s
TDP180 W250 W225 W260 W

Desi GTX 1080 si 1080 Ti nu au nuclee dedicate pentru ray tracing, asta nu inseamna ca nu sunt capabile sa randeze in acest fel. Totusi, o fac cu viteza melcului.

Bineinteles, placile din seria 2000 sunt echipate cu memorie gDDR6 si acesta este si motivul principal pentru care vedem un salt atat de mare in latime de banda si frecventa.

Desi Nvidia nu vorbeste despre Volta in acelasi paragraf cu Turing, intre ele exista diferente foarte mari.

Si la concluzia asta poti ajunge foarte simplu. Fara sa fie nevoie sa cauti prin specificatii (pentru ca oricum o faci degeaba).

Nvidia GeForce RTX 2080 & RTX 2080 Ti | WASD

Amintiti-va ca au rulat acel demo frumos cu Star Wars in timp real la un moment dat. Ei bine, au facut-o folosind o statie de lucru dotata cu 4 GPU-uri V100. Iar acum acel demo ruleaza pe un singur GPU RTX.

De ce? Pentru ca arhitectura Volta nu include si nuclee pentru ray tracing. Ci doar Tensor Cores care nu ajuta la nimic in ray tracing.

In esenta, cele doua arhitecturi sunt complet diferite una de cealalta. Si din acest motiv Titan V nu se numeste GeForce. Pentru ca nu ai nevoie de Deep Learning in gaming. Cel putin nu la nivelul utilizatorului.

Nvidia GeForce RTX 2080 & RTX 2080 Ti | WASD

 

Caracteristici noi

Deep Learning Super-Sampling (DLSS)

RTX foloseste Tensor Cores pentru a efectua rapid operatii cu matrice. Acestea stau la baza functiilor utilizate in Deep Learning, o arie a AI-ului care este folosita din ce in ce mai mult in diferite industrii.

Tensor Cores pot fi utilizate pentru a reproduce detalii cu ajutorul Deep Learning Super Sampling-ului. DLSS beneficiaza de deep neuronal networks (AI) si extrage detalii multidimensionale din multiple frame-uri pe care le combina reconstruind o imagine finala, clara, cu detalii fine, ce arata similar cu o imagine randata prin metodele traditionale. Intrucat numarul de sample-uri necesar va fi redus, noile GPU-uri vor avea un mult mai bun resource management.

Nvidia GeForce RTX 2080 & RTX 2080 Ti | WASD

Placile video cu arhitectura Turing folosesc Tensor cores impreuna cu TensorRT, CUDA si librariile CuDNN. Acestea au performante deosebite in procese ce implica predictii , rezolva rapid operatii cu matrice si produc rezultate cu pierderi minime in acuratete. Intrucat DLSS este bazat pe AI, putem sa ne asteptam la o evolutie continua a acestei tehnologii si la predictii din ce in ce mai bune.

Avantajul principal cu care vine aceasta metoda de procesare este viteza considerabil mai buna in comparatie cu tehnologiile precedente.

Nvidia GeForce RTX 2080 & RTX 2080 Ti | WASD

De asemenea, NVIDIA considera DLSS relativ usor de implementat, ceea ce face aceasta tehnologie accesibila developer-ilor de jocuri. Pana acum au fost anuntate aproximativ 25 de jocuri care vor beneficia de aceasta optiune.

Nvidia GeForce RTX 2080 & RTX 2080 Ti | WASD

 

Ray Tracing

Pana in prezent, aceasta tehnologie a fost folosita exclusiv offline (nu a fost posibila in timp real, la o calitate satisfacatoare) in vfx, publicitate, arhitectural visualisation etc, iar jocurile au folosit rasterization, o metoda rapida, dar care se foloseste de diferite trucuri non-realistice pentru materiale si lumini non-realistice pentru a obtine rezultate satisfacatoare.

Ray tracing-ul in timp real este elementul principal pentru care placile RTX sunt atat de mult asteptate.

Ray tracing-ul este un subiect destul de complex, insa, pe scurt, reprezinta tehnologia care ofera cele mai realistice rezultate in computer graphics deoarece incearca sa simuleze modul in care lumina este transportata si interactioneaza cu materiale in realitate.

O implementarea pentru real-time ray tracing a dat batai de cap pentru mult timp producatorilor de placi video, din cauza arhitecturii utilizate de GPU si a calculelor mult prea complicate necesare pentru a fi realizate in timp real. Cu toate acestea, datorita evolutiei AI-ului, a noului design utilizat de placile din seria RT si a software-ului dezvoltat pentru NVIDIA RTX, real-time raytracing este posibil cu performante decente, cel putin in (unele) jocuri in momentul de fata.

 

GPU Boost 4.0 si NVIDIA Scanner

Bineinteles ca GPU Boost a fost si el modificat in sensul ca acum utilizatorul poate modifica punctul in care frecventa scade din cauza temperaturii. Asta ajuta la mentinerea pe o perioada mai lunga a frecventei crescuta si veti vedea la capitolul overclocking ca temperatura influenteaza frecventa.

Nvidia GeForce RTX 2080 & RTX 2080 Ti | WASD

Bineinteles, aceste optiuni sunt disponibile deocamdata doar in software-ul EVGA Precision X

Nvidia GeForce RTX 2080 & RTX 2080 Ti | WASD

Iar Nvidia Scanner este o functie care verifica stabilitatea GPU-ului la diferite frecvente. Rezultatele obtinute sunt influentate in mod direct de felul in care este modificata curba de temperatura si de nivelul de putere sau temperatura limita aleasa.

Nvidia GeForce RTX 2080 & RTX 2080 Ti | WASD

 

Pages ( 1 of 10 ): 1 23 ... 10Next »

Similar Articles

16 thoughts on “Nvidia GeForce RTX 2080 & 2080 Ti review

  1. Tare review-ul. Cred ca este interesant de urmarit adoptarea RT-ului in jocurile online. Majoritatea jucatorilor online, au setarile grafice pe ‘low’ pentru a imbunatatii perfromanta.

  2. Nu stiu cat de nVidia „sponsored” review a fost asta, dar sa spui ca pt 17% performanta sa platesti 60-70% mai mult ca pret lansare versus generatia anterioara mi se pare cel putin aberant,fara suparare. 2080 nu are nici un sens in acest moment avand aceeasi performanta la un pret cu 25% mai mare. 2080ti aduce el ray-tracing insa nu e rezonabil sa platesti ceva ce inca nu e implementat. Review-ul este superb si elocvent insa sa fim seriosi Nvidia au dat-o in bara :).

    1. Nvidia e departe de a o fi dat în bară, noutățile pe care le aduce sunt într-adevăr impresionante și sporul de performanță este cel promis. 2080 are cam același preț cu 1080ti la lansare, dezamagirea vine din faptul că Nvidia ne obișnuise cu salturi de FPS mari la cam același preț de la o generație la alta. Vezi 1080 vs. 1080 și variantele Ti, unde vorbeam de în +50-6O% pt. un preț cu 10% mai mare. 2080 Ti e pentru microbiștii cu bani, dar s-ar putea să fiți surprinși câți o vor cumpăra și în România. Nu uitați că are de fapt cam prețul la care ajunsese 1080Ti pe timpul crizei declanșată de mineri. Și totuși se vindea. Eu am cumpărat 1080 Ti acum un an și jumătate la prețul normal, dar acum jinduiesc după 2080Ti. Nu văd cu ce ar putea veni comparabil AMD. Păcat, cursa pare încheiată. Fani AMD, coborâți steagul in bernă.

    2. Toata lumea pare a refuza sa accepte faptul ca tehnologia asta nu este valabila ACUM si uita ca in urmatoarele luni, din ce in ce mai multe features vor incepe sa faca sens (si va creste procentajul ala de x %).

      Mai mult, e vorba de 17% performanta IN JOCURI, dar acesta nu este singurul motiv pentru care oamenii cumpera o placa video de genul asta. In offline raytracing rendering 2080 are +30% speed peste modelul vechi in benchmark-urile facute cu Octane Renderer, o versiune super early ce suporta RT Cores, fara nicio optimizare.

      Mai mult de atat trebuie sa consideri ca driverele pentru 1080Ti au cam atins ce se putea atinge, pe cand RTX-ul abia incepe sa se dezvolte.

      Nu are sens pentru gaming (acum), dar daca vrei sa fii future proof sa mergi pe RTX cred ca este decizia corecta.

  3. Gamers nexus și nu numai dau cu nvidia de pământ din cauza prețului. Se pare că românii au bani, așa că fulgerică recomandă produsele la suprapreț. Gata cu site-ul ăsta, ăștia scriu de foame.

    1. cumva produsul e prost? e super misto. are o gramada de chestii misto. pana la urma nvidia stie ca oameni vor cumpara aceste placi. la fel cum cumpara si noile flagship-uri de telefoane. era inevitabila cresterea preturilor.
      poti spune ca ma asteptam sa se intample asta si tocmai din acest motiv nu m-a enervat in niciun fel.
      am latrat cand au scumpit gtx 1080 pentru ca a fost lansat la pret de 980 ti si oamenii imi sareau in cap spunand ca nvidia are o strategie buna. cine vrea sa o cumpere n-are decat. cine nu, nu. e atat de simplu.
      oricum, deocamdata sunt inutile placile noi. la fel cum a fost seria radeon 5000 cand la lansare exista un singur joc dx10.
      iti pot spune de pe acum sa te astepti ca si amd sa vina cu placile noi tot la preturi marite fata de generatiile lor trecute.
      cred ca totul depinde de asteptari. sincer iti spun, la gtx 1080 nu ma asteptam sa il umfle. acum ma asteptam. pentru ca era inevitabil sa nu profite de scumpirea artificiala din ultima vreme.

  4. Nu sunt convins ca merita pretul in momentul asta. Eu inca ca gandesc daca sa imi iau 1080 sau 1080ti anul asta. Pare mai OK si duce inca câțiva ani buni de acum înainte.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.