La final de an 2020 avem aproape o lista completa cu GPU-uri capabile sa calculeze raze de iluminare si alte chestii misto.

Hai sa recapitulam ce se intampla cu industria asta a gamingului care depinde de o alta industire: produs de tehnica de calcul.

In aceasta a doua industrie exista doi mari jucatori care vin destul de des cu cipuri grafice noi si aduc mereu tehnologii noi. Restul producatorilor sunt prea putin importanti deoarece implementeaza caracteristicile DirectX prea tarziu sau deloc.

Acesti doi mari producatori sunt AMD si Nvidia. Sunt sigur ca ai auzit candva de ei. Dar chiar daca nu ai auzit, n-ai pierdut nimic. Nu esti mai inteligent daca le stii numele. Si nici mai gamer daca traiesti cu impresia ca vreuna dintre aceste doua companii doreste altceva decat banii tai.

Subiectul acela fierbinte despre care vorbeste toata lumea a fost adoptat si de catre AMD. Era logic sa o faca.

Atat AMD cat si Nvidia produc placi video compatibile DirectX. Despre acest subiect vorbim. Nu altul.

AMD Radeon RX 6900 XT review | WASD

Iar astazi AMD lanseaza varful lor de gama: RX 6900 XT. O placa cu care ei spera sa va castige simpatia. Dar si banii. De fapt doar banii.

Dupa cum toata lumea stie, perioada actuala este extrem de…cacacioasa. Nu numai in materie de placi video. Dar acesta fiind subiectul, o sa ramanem la placi video.

Nvidia au lansat acum 2 ani marea lor pseudo revolutie. In esenta este revolutionar ray tracing in real time. Doar ca lansarea lor a fost un efort disperat de a fi primii care au pus RT in lumea jocurilor.

Si bravo lor. Merita sa fie primii. Pana la urma tot ei au fost primii care au implementat accelerarea Transform&Lighting acum mai bine de 20 de ani. Atunci luase nastere si brand-ul GeForce si dupa cateva luni se nastea si Radeon. In esenta acea tehnologie a schimbat foarte multe in jocuri. La fel cum fac mai toate tehnologiile implementate in DirectX.

Acelasi lucru se intampla si cu ray tracing. Este doar un alt set de caracteristici care are nevoie de o perioada pana o sa prinda radacini calumea.

In continuare o sa tot apara justificari ale campaniilor de marketing, gen jocuri care merg voit mai bine pe produsele x sau y.

Si bineinteles ca fiecare dintre acesti doi producatori va merge pe o cale sau alta de a eficientiza felul in care jocurile sunt afisate pe ecranul monitorului tau. La fel s-a intamplat si cu Ambient Occlusion-ul clasic sau orice tehnologie nou aparuta. A fost bataie mare in moduri noi de eficientizare pana intr-un punct. Iar acum au ajuns cumva la un numitor comun: ray tracing.

Si la cum arata rezultatele in momentul de fata am putea spune ca suntem tare departe.

Calitatea jocurilor este discutabila si la fel si aportul ray tracing. Nu cred ca este nevoie sa va aduc aminte ca apar in continuare jocuri bune si fara ray tracing.  Cumva, in industria jocurilor sunt alte lucruri de rezolvat inaintea implementarii lente a acestei tehnologii.

Totusi, sunt convins ca o data ce studiourilor dezvoltatoare de jocuri nu vor mai pierde timp desenand o anumita reflexie, s-ar putea concentra pe alte chestii la fel de importante. Ca de exemplu coloana sonora. Sau povestea. Sau, sau, sau.

AMD Radeon RX 6900 XT review | WASD
De sus in jos: RX 6800, 6800XT, 6900XT

Asa ca fara sa ne mai amagim, hai sa intram in branza si sa vedem ce stie sa faca acest RX 6900 XT.

 

 

Ce este AMD Radeon RX 6900 XT?

Este varful de gama pe care AMD il lanseaza sub eticheta arhitecturii RDNA2. Aceasta arhitectura salvatoare de corporatii. In esenta au luat arhitectura RDNA, iau trantit cate un RT core per cluster de shadere (Compute Unit in cazul AMD, si SM in cazul Nvidia). Chestie pe care si Nvidia au facut-o cu seria 20. Iar cu seria 30 au imbunatatit raportul Cuda cores/RT core.

In tabelul cu specificatii veti obsera numarul total de Cores. Acestea sunt grupate in interiorul cipului in SM-uri in cazul Nvidia, si CU-uri in cazul AMD.

Iar fiecare dintre aceste SM sau CU sunt si ele la randul lor grupate intr-un alt cluster mai mare. Acest cluster se numeste Shader Engine in cazul AMD si Graphics Processing Core in cazul Nvidia. In esenta sunt o adunatura de shadere. Iar RT core-ul este acel fulg de ciocolata al biscuitelui pe care ti-l imaginezi.

In cazul lui RX 5700 XT, aveam 40 CU sau 20 DualCU grupate in 2 Shader Engines.

6900XT are 80 de CU sau 40 de DualCU grupate in 4 Shader Engines

Si undeva in toata dublarea asta de cifre au mai adaugat si nucleele pentru accelerat raze.

Hai sa dau si un zoom-in.

Ceea ce se observa mai sus este ca pentru fiecare Ray Accelerator, exista 64 de shadere gata sa se ocupe de shading+denoise-ul produs de implementarea ray tracing.

Practic, o parte din puterea de calcul a GPU-urilor este rezervata pentru a curata zgomotul produs pe imagine de catre interactiunea razelor cu mediul inconjurator. Cu alte cuvinte, cand tu activezi ray tracing in joc, nu doar activezi acesti mici fulgi de ciocolata (Ray Accelerator) de pe diagrama. Dar blochezi si o parte din bastonasele rosii pentru asta. Si acele bastonase rosii in dreptul carora scrie Stream Processors sunt responsabile de performanta propriu zisa a jocului. Acele bastonase rosii insumeaza toate acele 5120 Cores pe care le are RX 6900 XT. Sau 2560 Cores cat are RX 5700 XT. Poti sa le spui si shadere ca pe vremea mea. Desi rolul lor a devenit extrem de complex fata de ceea ce faceau acu 10 ani, sa zicem.

Ai observat si tu ca 5700 XT este varianta proasta si fara prea multe caracteristici a lui 6900 XT?

Stiti cine a mai facut la fel? Nvidia. Si cel mai la indemana exemplu este primul Maxwell. Adica GTX 750 Ti. Dupa ce au vandut super multe cipuri din acea generatie, au venit cu Maxwell mare, seria 900. Acel GTX 750 Ti a avut un singur rol. Sa le permita sa isi imbunatateasca procesul de fabricatie pentru arhitectura Maxwell. Cu mult inainte de a lansa cipurile mari care au o rata de succes mai mica.

Fix asta a fost si RX 5700 XT pentru seria RX 6000 de la AMD. Un fel de GTX 750 Ti pentru seria GTX 900 a lu’ Nvidia.

Practic au fabricat cipuri mici fara a le arunca la gunoi, ci producand bani (RX 5700 XT se vinde bine merci). Iar cand a fost suficient de imbunatatit procesul de fabricatie pe 7nm pentru a acomoda cipuri enorme, au venit cu o „noua” arhitectura.

Si nu e nimic rau in asta.

Diferentele intre GPU-uri apar cand fiecare dintre producatori se gandeste sa mai accelereze o anumita parte din tot procesul de randare, iar celelalt producator se gandeste ca mai bine accelereaza altceva. Si niciun joc nu vine cu suport pentru toate tehnicile de AntiAliasing sau de Occlusion.

Si uite asa ajungi la moduri diferite de AntiAliasing si moduri diferite de Ambient Occlusion. Unele accelerate, altele nu. Si in esenta cele accelerate le gasiti impachetate frumos in terminologi de marketing. Care va dati si voi seama ca nu trebuie sa semene cu cele ale celuilalt producator.

Din acest motiv Ultra nu inseamna acelasi lucru pe un GPU AMD ca pe unul Nvidia.

 

Specificatii tehnice

 Nvidia RTX 3090 FE AMD Radeon RX 6900 XT AMD Radeon RX 6800 XT AMD Radeon RX 6800 AMD Radeon RX 5700 XT
Micro-Architecture Ampere RDNA 2 RDNA 2 RDNA 2 RDNA
Fabrication Node Samsung 8 nm 7 nm 7 nm 7 nm 7 nm
Cores 10496 5120 4608 3840 2560
Texture Mapping Units 328 320 288 240 160
Render Output Units 112 128 128 96 64
SMs / Compute Units 82 80 72 60 40
Tensor Cores 328
RT Cores 82 80 72 60
Memory Size 24GB 16GB 16GB 16GB 8GB
Memory Type GDDR6X GDDR6 GDDR6 GDDR6 GDDR6
Memory Bus 384-bit 256-bit 256-bit 256-bit 256-bit
Memory Bandwidth 936.2 GB/s 512 GB/s 512 GB/s 512 GB/s 448 GB/s
Base Clock 1395 MHz 1825 MHz 1825 MHz 1700 MHz 1605 MHz
Boost Clock 1695 MHz 2250 MHz 2250 MHz 2105 MHz 1905 MHz
Memory Clock 1219MHz 2000 MHz 2000 MHz 2000 MHz 1750 MHz
Effective Memory Clock 19500 MHz 16000 MHz 16000 MHz 16000 MHz 14000 MHz
Interface PCI-E 4.0 x16 PCI-E 4.0 x16 PCI-E 4.0 x16 PCI-E 4.0 x16 PCI-E 4.0 x16
Power Connectors 1x 12-pin 2x 8-pin 2x 8-pin 2x 8-pin 1x 6-pin + 1x 8-pin
Height 2.7-slot 2.5-slot 2.5-slot 2-slot 2-slot
Width 12.69 cm 12cm 12cm 12cm 11.1cm
Length 29.99 cm 26.7cm 26.7cm 26.7cm 27.2cm

 

Pages ( 1 of 9 ): 1 23 ... 9Next »

Similar Articles

4 thoughts on “Review: AMD Radeon RX 6900 XT

  1. Buna seara, in legatura cu preturile, cele anuntate de AMD si nVidia, nu contin T.V.A., iar pentru Europa $=Euro, deci 999$ in Romania inseamna 999E+19%=1189E adica preturi incepand de la 5790 lei.Restul pana la 6699 lei, 908 lei, raman nejustificati (15% in plus fata de MSRP).

  2. Da, din pacate gaming-ul nu mai este o nisa si asta ne afecteaza pe noi toti. Sunt curios cat de mult a influentat sistemul de racire pretul placilor, stiind ca placile au nevoie de mai mult cooling comparat cu editiile anterioare (GTX 7xx ca exemplu). Super articol si era si timpul ca AMD sa faca miscarea cu 6xxx series, perfect timing cu detronarea intelului.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.