Zowie XL2540 este cel mai nou monitor de gaming de la Benq. Noutatea absoluta pe care o aduce este, evident, incredibilul refresh rate de 240Hz.

Cred ca au trecut ani buni de cand m-am intrebat ultima oara ce se poate mai departe de 120Hz. Acel refresh rate era atat de mare si atat de smooth incat nu imi puteam imagina ca va exista vreodata ceva mai bun.

Ei bine, monitoarele la 144Hz au aparut relativ repede. Am remarcat ca e o diferenta atat de mica intre ele incat nici nu merita luata in considerare. Apoi, bineinteles ca m-am intrebat ce se poate dupa 144Hz si am primit raspuns de la Asus cu monitorul lor de 144Hz overclock-abil la 180Hz.

Atunci am vazut si eu de fapt cat de mici sunt diferentele intre 120, 144 si 180 Hz. Sunt atat de mici ca ai putea sa spui ca sunt doar tertipuri de marketing. Ceea ce e complet fals pentru ca chiar exista diferente.

Ce?! Si voi va intrebati daca e vreo diferenta intre 120, 144 si 240 Hz? Ca eu ma intreb. Si nu pot sa nu ma intreb si daca cumva vom vedea si monitoare la 288Hz. Vorba aia: de la 120 la 144, de la 240 la ce altceva decat 288?

Zowie XL2540

 

Specificatii

Specificatiile lui Zowie XL2540 nu sunt iesite din comun. Totusi, ma bucura sa vad ca nu este implementata tehnologia G-Sync care s-ar fi dovedit a fi total inutila deoarece nu este capabila sa functioneze cu o rata de improspatare mai mare de 144 Hz. Adica ai fi putut sa folosesti monitor la 144 Hz. Ar fi trebuit sa iti fileze o lampa sa arunci o tona de bani pe un astfel de monitor si tu sa il folosesti la jumatate din potentialul lui.

  • Dimensiune Panou: Ecran lat 24.5″(62,2cm) 16:9
  • Sistem de iluminare / Tip Panou : TN
  • Rezoluția reală : 1920×1080
  • Dimensiune pixel : 0.28mm
  • Strălucire(Max) : 400 cd/㎡
  • Rată de contrast (Max) : 1000:1
  • Suprafaţă Ecran Mată
  • Unghi vizionare (CR≧10) : 170°(H)/160°(V)
  • Timp de răspuns : 1ms (Gray to Gray)
  • Culori afișate : 16.7M
  • Semnal intrare : 2x HDMI(1x 2.0), DisplayPort 1.2, DL-DVI
  • Port(uri) USB :  3
  • Refresh rate: 240 Hz (HDMI 2.0 sau DP 1.2)
  • Dimensiuni fizice cu stand (WxHxD): 569x(445~515)x226 mm
  • Greutate netă (Esti.): 7.5 Kg

Sincer sa fiu nu reusesc sa inteleg de ce au mai inclus si port-ul DVI. Daca tot nu poti folosi monitorul la potential maxim, la ce bun sa il mai incluzi?

Ma bucura foarte tare prezenta port-ului HDMI 2.0 deoarece ofera o oarecare flexibilitate si in acelasi timp poate fi folosit si la potential maxim.

Zowie XL2540

 

Caracteristici

Bineinteles, monitorul Zowie XL2540 a mostenit o sumedenie de caracteristici foarte utile de la monitoarele Benq.

Printre aceste caracteristici se numara marcajele de pe picior ce iti permit sa ii reglezi rotatia si inclinarea. Aceste doua caracteristici sunt foarte utile pentru situatiile in care mai multi utilizatori folosesc acelasi monitor pentru ca trebuie doar sa tii minte unde sunt ghidajele potrivite pentru tine.

Benq Zowie XL2540 Benq Zowie XL2540

Suportul pentru casti mi se pare absolut necesar pentru un monitor de gaming. Nu cred ca va mai aduceti aminte unde a fost implementat prima oara de catre Benq, insa era imposibil de folosit din spatele monitorului. Asa, retractabil, este cu adevarat util si daca cumva nu este necesar poate sta ascuns.

Benq Zowie XL2540 Benq Zowie XL2540

O alta chestie misto o reprezinta pass through-ul pentru microfon. Astfel, vei putea folosi castile de gaming nu doar pentru sunetul jocurilor ci si pentru a comunica coechipierilor. Mi-ar fi placut daca exista pass through si pentru iesirea de sunet din PC.

Asa cum este implementat acum esti fortat sa folosesti sunetul procesat de catre placa video, iar microfonul de pe placa audio. Problema este ca unii utilizatori au placi audio foarte bune si in cazul acesta tot ar trebui sa traga cablu direct de la placa audio la casti, nu ar putea instala castile direct in jack-urile de pe monitor.

Benq Zowie XL2540

Si nu in ultimul rand, Zowie XL2540 vine si el echipat cu acea telecomanda mini USB ce se conecteaza direct la monitor si iti permite sa schimbi setarile imediat.

 

Metodologie de test

Intrucat intotdeauna ne-a interesat timpul real de raspuns al unui monitor de gaming, am facut pasi mari in aceasta directie si ne-am definitivat procedura de testare a acestor monitoare ultra-rapide.

Pentru testare, am folosit platforma noastra de teste care este compusa dintr-un Kaby Lake 7700K @4,5 GHz si un GTX 1080 si o camera de filmat la 1000 fps (Sony RX10 II) plus un mouse Razer Abyssus modificat si multa rabdare.

Pentru inceput, era nevoie de un indicator grafic care sa ne arate exact momentul in care click-ul a fost apasat. Am incercat filmand click-ul, insa este imposibil sa iti dai seama cand anume pe parcursul cursei se inregistreaza comanda data de apasarea click-ului.

Drept urmare, am apelat la unul dintre amicii mei ce au cunostinte bogate in electronica si a adaugat un circuit integrat care aprinde un LED exact in momentul in care circuitul click-ului este inchis de apasare.

maus-mod-monitor

Pe absolut toate inregistrarile facute la 1200 fps se observa ca LED-ului ii ia pana in 1ms sa se aprinda. Asadar, acesta nu influenteaza in niciun fel interpretarea timpului de raspuns.

Imaginile de mai jos va arata clar ceea ce se vede in filmarea cu o camera ce inregistreaza la 1200fps. In prima imagine vedem exact cadrul dinaintea apasarii click-ului. In al doilea cadru se vede aprinderea LED-ului, adica apasarea click-ului, iar in a 3-a imagine se vede deja inceputul animatiei afisate pe monitorul testat. Aceasta flacara a armei indica faptul ca apasarea click-ului a dus la procesarea comenzii si afisarii ei.

hfps2

In exemplul de deasupra avem 42 de cadre din momentul apasarii click-ului pana la afisarea primei imagini pe ecran. Aceste 42 de cadre filmate la 1200fps se traduc in 35 milisecunde. Asadar, in UT3 timpul de raspuns nu este de 1 milisecunda a mouse-ului plus 1 milisecunda a monitorului asa cum ai crede, ci este de fapt mult mai mare si variaza si in functie de PC, harta jucata, numar de combatanti pe harta si multe alte variabile, precum si functia „Present” din Direct3D care de obicei „mananca” cam 10ms.

In cazul nostru, jocul rula 200 fps si nu se poate pune problema de lag din timpul procesarii comenzilor. Insa, daca jocul iti ruleaza sub 60 fps, si timpul de raspuns va creste considerabil.

UT3 il folosim in modul „instant action” adica offline. Fiind offline jocul, ne-am asigurat ca nu masuram latenta dintre client si server.

Intrucat monitorul pune la dispozitie un refresh rate mai mare decat de obicei, am vrut sa vedem daca se poate observa acest lucru folosind o camera high speed. Asadar, am verificat mai multe jocuri in care am putut sa gasim scenarii repetitive ce implica animatii destul de rapide pentru a ilustra diferentele dintre refresh rate-uri.

 

60 Hz VS 120 Hz VS 144 Hz VS 240 Hz

Sunteti gata sa aflati de ce Zowie XL2540 este cel mai misto monitor de gaming?

Stati sa vedeti ce v-am pregatit.

Hai sa ne scufundam in singurul review de unde veti afla care-i treaba cu 240 Hz.

Sa incepem ca video review-erii autohtoni si sa batem apa in piua despre spatele monitorului si despre mufe?

Neah! Hai sa discutam chestii mai serioase.

Chiar mai serioase si decat suportul de casti sau manerul de transport.

De exemplu hai sa discutam despre 240 Hz si despre implicatiile acestei rate de improspatare a panoului.

In primul rand este ceva nou si nativ. Fara generare de extra cadre ca la TV-urile cu 500 de miliarde de pseudo Hz si fara overclock-area panoului.

Asta inseamna ca nu vor exista artefacte asa cum se intampla in cazul monitoarelor da 180 Hz.

Exista totusi un downside la toata aceasta idee de refresh rate foarte mare.

Desi monitorul serveste nativ o rezolutie relativ mica, ai nevoie de un avion de computer cu un GTX 1080 pentru ca jocurile moderne sa ruleze la 240 fps cu detalii cat de cat ok.

Ideea e ca daca jocul ruleaza la mai putine cadre pe secunda decat refresh-ul monitorului n-ai facut nimic.

Stiu ca in mintea multora rasuna doar „marketing bullshit” si ca e usor sa te lasi dus de val ca nu se vede diferenta. Dar de fapt se vede si culmea e ca se vede cu ochiul liber.

Totusi, ca sa pot sa va arat si voua diferentele trebuie sa filmez la multe cadre pe secunda. Mai exact la 1000.

Si asta doar pentru ca Youtube afiseaza la maxim 60 fps.

Daca as urca pe Youtube un clip la 240 fps care ar fi capabil sa demonstreze diferentele dintre refresh rate-uri nu ati putea sa vedeti voi diferentele pentru ca ati vizualiza clipul pe un monitor cu refresh mai mic. Si asa ajungem la ce ziceam mai devreme ca n-ai facut nimic daca nu ii dai monitorului cel putin 240 cadre pe secunda.

Bine, motoarele grafice scaleaza cu numarul de cadre pe secunda la care ruleaza si efectul se traduce in timp de raspuns mai mic.

Am abordat aceasta chestiune in a doua parte a review-ului tehnologiei GSYNC si se vede clar cat de mult poate scadea timpul de raspuns.

Daca rulezi un joc la 500 de cadre pe secunda si afisezi pe un monitor la 60 Hz vei avea un timp de raspuns excelent, dar monitorul iti va oferi foarte putina informatie vizuala.

Bun, acum ca lucrurile sunt clare hai sa si vedeti diferentele filmate la 1000 fps.

Din pacate secventele nu sunt identice intrucat as fi avut nevoie de 4 camere la 1000 fps si 4 monitoare Zowie XL2540 care sa afiseze fiecare la cate un refresh rate dintre cele selectate. Asadar, impreuna cu un prieten ne-am chinuit sa repetam acelasi lucru pentru fiecare refresh rate.

Primul scenariu de test in care am sa va ilustrez diferentele dintre refresh rate-uri reprezinta trecerea unei masini de curse prin fata mea cu viteza fixa de 177 Km/h. Jocul este Assetto Corsa si diferentele sunt destul de vizibile.

Pentru cei ce nu se conving de la primul test am mai realizat un comparativ in care masina circula cu viteza de 314Km/h.

Bine, bine dar nu ma uit la masini de curse din lateral ati putea spune.

True, true.

In al doilea scenraiu avem un shooter si implica miscarea unui inamic si miscarea unui proiectil.

Jocul ales pentru asta este Unreal Tournament 3.

In prima parte reprezinta miscarea rapida a inamicului inspre fata lui. Este o miscare foarte rapida in timpul careia poti tinti foarte greu un adversar mai ales daca monitorul tau nu afiseaza tot.

A doua parte ilustreaza deplasarea unei rachete si am folosit-o strict pentru a ilustra diferentele dintre refresh-uri. In mod normal, in joc, te intereseaza doar rachetele care se deplaseaza spre tine, nu cele pe care le vezi din laterala.

 

Teste timp de raspuns

Zowie XL2540 INput lag

Variatiile dintre masuratori apar atat din pricina protocolului USB, dar si datorita diferentei grafice a fiecarui foc tras cu arma de sniper.

 

Comparativ cu alte monitoare

Zowie XL2540 Input lag

Zowie XL2540 sta super bine la capitolul timp de perceptie si desi este un pic mai lent decat modelul Asus din grafic, prefer monitorul Zowie din simplul motiv ca panoul functioneaza nativ la 240 Hz, unde cel Asus este overclocked de la 144Hz.

 

Experienta in timpul utilizarii

Este primul monitor la 240 Hz pe care il testez. Coincidenta face ca sa fie o situatie similara si pentru ang care venise in vizita chiar atunci cand il scoteam din cutie. Cum e si el la fel de curios precum eu cand vine vorba de monitoare n-am scapat de el pana nu l-a vazut in actiune.

Benq Zowie XL2540 Benq Zowie XL2540

Primul joc pe care l-am incercat si care culmea, e capped la 200 fps, a fost Battlefield 4. A fost cea mai la indemana optiune.

Cu totul pe default nu ne-a impreisonat pe niciunul dintre noi si culmea, eu am observat diferenta mai bine stand la distanta mai mare de monitor.

Totusi, adevarul a iesit la iveala cand mi-am facut eu setarile in BF4 si am pus FOV-ul pe 95.

In aceste conditii, marind arcul de cerc pe care il acoperi cu field of view-ul miscarile stanga-dreapta au devenit mult mai ample si obiectele din departare precum copacii au inceput sa parca ca se misca mult mai cursiv.

De fapt diferenta a fost atat de socanta la fel cum a fost si trecerea de la 60 Hz la 120 Hz. Nu credeam ca o sa mai trec printr-o surpriza atat de placuta.

Am ramas amandoi tablou.

Apoi am incercat Counter Strike: Global Offensive. In acest joc diferenta se obsera in acelasi fel, miscand stanga-dreapta camera, insa fiind un joc mai close quarter combat nu prea ai elemente indepartate care sa te ajute sa te prinzi de diferenta cum se intampla in Battlefield 4.

Dar in momentul in care treci inapoi pe 144 Hz iti dai seama de fapt ca simteai diferenta dar nu puteai sa o constientizezi. Cel mai bine se observa atunci cand ai pe masa doua monitoare cu refresh rate-uri diferite, 144 si 240 Hz.

Poate vor expune pe undeva un astfel de cuplu ca s aobservati si voi diferenta.

Zowie XL2540

 

Concluzii

Bineinteles, parerile sunt impartite cu privire la refresh rate-ul de 240Hz. E normal sa crezi ca e doar un mesaj de marketing atata vreme cat nu l-ai testat. Acelasi lucru s-a intamplat si cand au aparut monitoarele la 120Hz. Toti semidoctii internetului urlau ca ochiul uman nu e in stare sa perceapa mai mult de 24 de cadre pe secunda. Cand de fapt acea limita de 24 este un in jos. Orice mai jos de 24 se misca sacadat. Si aici intervin niste chestii ce au la radacina definitia standardelor PAL si NTSC. Framerate-urile respective au fost dictate in combinatie cu rezolutiile specifice acestor doua standarde pentru a permite canalelor TV sa incapa intr-un interval fix de frevcenta. Detalii.

Youtube este cea mai la indemana unealta pentru a contrazice astfel de personaje si probabil asta este motivul pentru care au schimbat placa cu 24 de cadre si acum au trecut la placa cu 144 Hz:).

Ochiul uman este o masinarie complexa si impreuna cu un creier antrenat poate distinge diferentele intre monitoarele cu refresh mare.

Asa ca hai sa sarim mai repede de aceasta mica paranteza.

BenQ Gaming Zowie XL2540 este un monitor scump si are toate motivele. Pana la urma este cel mai bun monitor de gaming. Punct. Si nu imi spune ca modelul nu stiu care e mai bun pentru ca are panou IPS pentru ca te contrazici singur.

Panourile IPS nu au rolul sa redea totul la viteza maxima, ci la o calitate mai buna. Nu vreau sa insist asupra reproducerii de culori deoarece nu este un capitol important pentru un astfel de monitor, insa, noua generatie de panouri TN sunt utilizabile si la altceva decat gaming. Nu mai sunt asa spalacite ca pe vremuri, dar nici nu se compara cu un IPS.

In segmentul din care face parte XL2540 nu se pune problema de culori, ci doar de capabilitatea de a ajuta un gamer sa joace mai bine. Asa cum un mouse cu timp de raspuns mic te ajuta sa tintesti mai repede, la fel face si un monitor.

Overall, reducand timpul de raspuns al perifericelor iti poti imbunatatii reactiile. Stiu ca pare greu de crezut ca echipamentele pot face diferenta, mai ales in tara in care gamerii nu si le permit pe cele mai bune. Dar asta e realitatea. Nu ai cum sa iti deblochezi talentul daca joci folosind un monitor de 22 inci de 350 Lei. Ba da, o poti. dar trebuie sa joci pe servere unde toti jucatorii au lag 150 milisecunde si astfel nu ar mai conta ca tu ai input lag 20ms la monitor, sau 40ms.

Si sa nu uit, acest monitor te poate ajuta in orice joc in care exista animatii ultra rapide. Chiar si League of Legends. Stiu ca pare de necrezut, insa, imagineaza-ti un team fight rapid.

Editor's Choice WASD Award

Review overview
Summary Zowie XL2540 aduce un refresh rate impresionant si care chiar face diferenta. Este de remarcat totusi faptul ca BenQ au inclus cele mai bune dotari ale lor, suport de casti, maner transport, ghidaje unghiuri, etc.
5
Tagged

5 thoughts on “Zowie XL2540 240 Hz display review

  1. Folosesc de curand un astfel de monitor. Prima impresie: il percep drept foarte relaxant ptr ochi.
    Din pacate in combinatie cu un Nvidia 1080TI, in jocuri (World of Warcraft, Counterstrike, GTA5 etc) nu suporta nicicum refreshul nativ de 240 HZ (ecranul se tot stinge si reaprinde in nestire), dar daca ii scad rezolutia problema dispare. Ciudat.

Lasă un răspuns