Benq XL2546S. Ce nume misto. Bine, acum serios vorbind, acel nume de model este util in cazul monitoarelor Zowie pentru a il identifica pe cel mai nou si cel mai misto.

Poate voi aveti alt sistem de filtrare al produselor cand surfati printr-un magazin virtual, dar eu sar direct pe varful de gama.  Dupa incep sa filtrez in jos sa vad unde dispar din caracteristicile inutile mie, unde se schimba panoul s.a.m.d.

Adica in cazul lui XL2546 si XL2546S diferentele sunt cumva invizibile.

Cand arunci un ochi pe tebelul comparativ de pe site-ul producatorului, observi ca singura diferenta este ca XL2546S are DYAC+, in loc de DYAC. Si FreeSync, unde XL2546 nu dispune de nicio tehnologie de sincronizare.

Ma uit asa la el...probabil cum se uita si un pilot de curse la un volan misto. Si nu pot sa nu ma intreb daca ma ajuta la ceva aceste cateva caracteristici extra.

Daca ajung sa imi pun intrebari de genu , ajung sa ma intreb si daca prezenta acestor extra caracteristici afecteaza comportamentul produsului.

Ca si in cazul telefoanelor, cu cat ai memoria mai plina, cu atat se misca mai greu. La fel e si la monitoare. Cu cat are mai multe caracteristici, filtre si augmentari vizuale, cu atat semnalul va petrece mai mult timp in circuitele integrate ale monitorului pana va ajunge pe panou.

In cazul monitoarelor de gaming, este o problema, pentru ca se traduce in crestere a input lag-ului. Iar daca iti creste lag-ul, reactionezi mai greu decat ai face-o in conditii optime.

Benq Zowie XL2546S review - input lag tests | WASD

 

Ce este Benq Zowie XL2546S?

Desi am raspuns o data la aceasta intrebare, am sa o fac iar. Este un XL2546, dar cu un S la coada.

Si acel S este vine de la DYAC+, in loc de DYAC si FreeSync fata de niciun fel de sincronizare.

Ummm. Da. Asta este. Si nimic mai mult.

Dar ce este un XL2546? Este un XL2540 cu DYAC.

Si tot asa merge filtrarea produselor Zowie.

Pana la urma am enumerat cele 3 optiuni ale lor pentru nisa 240 Hz la 25 inci.

Nu este o plaja tocmai rea, oferta acopera tot ce se poate in acest spectru.

Ai si Hz, ai si motion blur reduction, iar acum ai si sincronizare a cadrelor pe secunda.

Dar fiecare vine la cate un pret.

Bine, mai intervine si generatia panoului. De exemplu, panoul lui XL2540 este inferior celui lui XL2546/S. Si nu ma refer in termeni de timp de raspuns al pixelilor, ci la posibilitatea de a utiliza anumite intervale de strobbing.

Va spun sincer ca la asta ma astept sa observ in materie de diferente. Ca DYAC simplu este cumva mai intunecat decat DYAC+, sau ceva pe acolo.

Oricum, o sa continuam testele noastre de input lag. Folosim in continuare procedura de testare cu click-uri, dar vom include si acest model in noua schema.

Rabdare...'om trece si la electrocorditor.

 

Galerie foto

 

Meniul monitorului Benq XL2546S

 

Metodologie de testare

Input lag

Gata cu Unreal Tournament 3. Ma rog, voi continua sa rulez testele pentru a avea rezultatele la indemana in cazul in care voi observa vreun comportament anume, dar nu le voi mai publica decat in cazuri speciale.

Cel mai important joc din noua metodologie de testare este Counter Strike: Global Offensive.

Stiu ca este o vechitura, dar pentru pro gameri este super important timpul de raspuns in acest joc, iar Unreal Tournament 3 nu se comporta la fel.

Pe langa asta, am schimbat si abordarea. Nu voi mai folosi flama armei dupa un foc pe post de reper vizual pentru ca, la CS:GO, fiecare foc de arma are o animatie diferita si timpul poate varia in functie de aceasta.

In schimb, am ales sa folosesc strafe. Bineinteles, tot cu ajutorul mouse-ului modificat care aprinde un LED in momentul in care apas click-ul stanga. Stiu ca ati mai vazut prin alta parte o procedura similara, dar abordarea mea nu aduce niciun fel de lag. Nu exista un sistem de operare care sa decida cand sa aprinda LED-ul ca in cazul celor care folosesc Arduino.

Asadar, cand apas click-ul se aprinde LED-ul, iar dupa ce totul este procesat de catre PC, este trimis spre afisare. La primul indiciu vizual, notez timpul care s-a scurs intre momentul apasarii click-ului (aprinderea LED-ului) pana in momentul afisarii pe ecran.

Fiind vorba de acelasi PC, singura variabila este monitorul si modul selectat pe acesta.

Intotdeauna cand testez un monitor de gaming, aleg cel mai rapid mod de afisare, chiar daca inseamna sa imi afiseze folosind culori ireale (ca in cazul modurilor de operare FPS ale majoritatii monitoarelor).

Daca are overdrive, acesta este trecut pe Extreme. Daca are FreeSync sau G-SYNC, acestea sunt dezactivate. Daca are Motion Blur reduction, la fel. Il dezactivez deoarece adauga lag. Am verificat asta cand am testat pentru prima oara G-SYNC, care permite utilizatorului sa foloseasca fie G-SYNC, fie ULMB (ultra low motion blur).

input-lag-mouse

Pe absolut toate inregistrarile facute la 1000 fps se observa ca LED-ului ii ia pana in 1ms sa se aprinda. Asadar, acesta nu influenteaza in niciun fel interpretarea timpului de raspuns.

Pentru inregistrare am folosit o camera Sony RX100 Va care este capabila sa inregistreze la 1000 fps.

Sony RX100 Va

Pentru Quake Champions folosesc rezolutia nativa cu limitare de 300 fps.

Folosesc un custom match de 30 minute pe Ruins of Sarnath.

Quake Champions Input Lag
Cadrul 216 este cel mai important. Acolo se observa miscarea pe ecran in urma executarii comenzii de strafe stanga. Timpul total scurs de la apasarea click-ului pana la afisarea pe ecran este de 18ms.

Counter Strike Global Offensive este redat in rezolutia 1280*1024 streched pe tot ecranul. Bineinteles, folosesc comanda "-freq", care face jocul sa comunice cu monitorul la rata de improspatare dorita. De asemenea, folosesc si raw input, iar limita de cadre pe secunda este de 300.

Desi competitiv nu exista o limita superioara, nu putem trage o concluzie despre un monitor daca framerate-ul este ba 350, ba 400, ba 200. La fiecare dintre aceste framerate-uri, engine-ul jocului are un lag diferit. Din acest motiv este obligatoriu ca framerate-ul sa fie fix.

Pentru acest joc folosesc harta Cobblestone in modul offline, dar fara boti. Nu de alta, dar nu vreau sa ma trezesc ca vreun bot ca vine sa ma intrebe ce fac langa un perete. 🙂

Color accuracy

Pentru masurarea culorilor am folosit un X-Rite i1 Display Pro. M-a interesat in mod special reproducerea culorilor si, mai bine zis, abaterea de la o reproducere ideala. Adica Delta E. Asadar, am masurat toti parametrii cu monitorul setat pe default, asa cum este el cand il scoti din cutie, dar si folosind profilul sRGB (acolo unde exista) sau dupa o calibrare dupa un white point apropiat display-ului de testat.

X-Rite i1 DISPLAY

Unele sunt cu white point 7500K, altele cu 6500K. Va imaginati ca daca as fi calibrat la 6500K un display de 7500K, ar fi aparut niste aberatii foarte mari.

De asemenea, am inregistrat si valoarea maxima a luminantei, dar si contrastul maximum afisat vreodata pe perioada testelor. Ambele valori sunt foarte importante. Mai ales luminanta, deoarece cu cat este mai mare, cu atat ai mai multa flexibilitate in setarea culorilor pentru gaming.

In ceea ce priveste delta E-ul, nu am notat doar valoarea maxima, asa cum am observat ca se practica. O sa gasiti delta E maxim alaturi de delta E average. Pana la urma, impreuna va ofera o privire de ansamblu mai buna. Media este facuta pe un patch de 24 de culori, iar maxima este valoarea maxima inregistrata pe o singura culoare. Mi se pare logic sa conteze si media. Cu cat este mai mica media pe 24 de valori, cu atat mai bine.

Veti vedea in tabelul cu rezultate la ce ma refer exact.

Ce este DYAC+?

Va spun cat se poate de sincer ca, pentru mine, este un mister diferenta dintre DYAC si DYAC+. Oricum, este tehnologia de redus motion blur-ul cauzat de felul in care functioneaza tehnologia LCD.

In esenta, este vorba de strobbing. Adica iluminarea este oprita si pornita de n ori pe secunda. Am sa va invit sa va documentati de pe microsite-ul lor. Au niste ilustratii foarte bune.

Mai jos aveti ilustratia mea pentru acest mod de redus motion blur-ul.

Ceea ce vedeti sunt frame-urile capturate la 1000 fps folosind camera Sony RX100 Va.

In primul screenshot nu se observa nimic intunecat, pentru ca strobbing-ul este dezactivat.

In momentul in care alegem optiunea High din meniu, observam cum o parte din timp monitorul il petrece cu lumina stinsa.

Iar in momentul in care alegem Premium, observam ca tot mai multe cadre sunt mai intunecate. Asta inseamna ca Benq au crescut timpul cat sta lampa stinsa.

Tineti minte, fiecare jpg din screenshot-urile de mai jos reprezinta o milisecunda.

 

Teste input lag

Cel mai important lucru pe care l-am observat la acest monitor este intervalul de lag relativ mic. Chiar daca media este mai mare decat cea a monitorului Aorus KD25F, este una compusa din valori mai apropiate intre ele.

Este mult mai util pentru tine ca jucator sa ai lag constant. Decat sa ai acum lag 12 milisecunde, iar la urmatorul click sa ai 30. Variatia asta este vizibila taman dupa prima flacara randata dintr-un incarcator fresh.

Counter Strike: Global Offensive

Benq Zowie XL2546S review - input lag tests | WASD

Quake Champions

Benq Zowie XL2546S review - input lag tests | WASD

 

Comparativ cu alte monitoare

Cum am zis si mai sus: nu este cel mai rapid. Este usor mai lent si decat modelul mai vechi de 3 ani, dar este ceva mai consistent. Si deltaul dintre maxim si minim nu mai e atat de mare.

 

Image quality

La acest capitol nu am sa comentez nimic. Monitoarele cu refresh rate mare nu au nicio legatura cu reproducerea culorilor. Totusi, am facut masuratorile. Le aveti in scop pur informativ.

Luminance

Benq Zowie XL2546S review - input lag tests | WASD

Black luminance

Benq Zowie XL2546S review - input lag tests | WASD

 

Contrast

Benq Zowie XL2546S review - input lag tests | WASD

Delta E

Benq Zowie XL2546S review - input lag tests | WASD

Verdict

Este destul de clar ca nu este cel mai rapid monitor pentru esports, dar stiti ce imi dau seama? Ca nu numai timpul de raspuns conteaza. Sigur, e important sa fie intre cele mai rapide, dar daca e cel mai rapid nu inseamna neaparat ca iti va oferi tie un avantaj cuantificabil atunci cand rupi CS-ul.

De ce spun asta? Pentru ca fiecare dintre noi suntem diferiti. Daca pe mine ma ajuta motion blur reduction activat la maxim, e posibil ca pe tine sa nu te ajute, pentru ca se intuneca imaginea atat de tare incat nu te poti concentra.

Asa ca raspunsul la intrebarea "merita sa il cumpar?" este "da". Atata vreme cat iti asumi faptul ca este un monitor rapid si cu o serie de caracteristici care te ajuta sa zbori capete in multiplayer, nu care te ajuta sa procesezi poze.

Daca vrei sa faci si gaming si editare foto si mai stiu eu ce editare, uite-te la IPS-urile la 144 Hz. Sunt probabil mai apropiate de pretentiile tale. XL2546S e mai aproape de pretentiile tryharzilor mioritici, care, daca au deja un XL2546, pot sta linistiti . XL2546S aduce in plus doar Freesync.

Serios. Asta e tot 🙂

In momentul publicarii articolului, Benq Zowie XL2546S nu era disponibil la vanzare in Romania. Dar puteti sa cumparati linistiti un XL2546, oricum Freesync este inutil in pro gaming.

Great for gaming WASD Award

Leave a Reply

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.