Modul de funcţionare al aşa-zis-ului 3D este unul cât se poate de simplu pentru că totul se întamplă în capul nostru.
Sintagma stereo 3D defineşte două aspecte. Primul se referă la modul de percepere al imaginii, adică aceeaşi imagine dar din unghiuri puţin diferite. Iar al doilea termen (3D) se referă la ceea ce percepe creierul nostru.

Evident pentru a fi capabili să percepem o imagine normală, adică 3D, trebuie să şi avem vedere binoculară. Asta înseamnă că trebuie să fim capabili să vedem cu ambii ochi în acelaşi timp.

Dacă cumva vederea este preferenţială, adică unul din cei doi ochi captează cele mai multe imagini, atunci 3D-ul este inexistent şi în viaţa de zi cu zi. Sunt multe lucruri aproape imposibil de făcut atunci când vederea nu este binoculară. Cel mai bun exemplu este prinderea obiectelor sau aprecierea distanţei.

Schema de mai jos ar trebui să elucideze toate misterele legate de proiectarea imaginilor în aşa fel încăt creierul uman să perceapă acel cadru 3D. Click pe imagine pentru a ajunge la sursă (folosită de mulţi, dar nespecificată).

 

Stereoscopia 3D este posibilă folosind mai multe tehnologii.
Voi discuta doar despre cele mai importante dintre ele care sunt şi disponibile folosind o placă video GeForce. Dacă pachetul GeForce 3D Vision costă o gramadă de bani, ei bine NVIDIA spunea că va oferi în pachetul plăcilor video câte o pereche de ochelari ce folosesc tehnologia Anaglyphic.
Această tehnologie poate fi folosită pe orice placă video de la NVIDIA şi cu orice fel de display, aşadar dacă nu ai bani de dat pe o pereche de shutter glasses şi pe un LCD cu 120Hz, poţi folosi ceva ieftin şi cât de cât ok.

Tehnologia Anaglyphic

Este printre cele mai cunoscute datorită culorii lentilelor în roşu şi albastru. Ideea de bază este de a împărţii imaginea în două şi de a lăsa doar roşul din imagine să fie perceput de ochiul stâng şi verdele de ochiul drept. Fiecare ochi vede o singură imagine, iar imaginile afişate simultan sunt capturate defapt din unghiuri uşor diferite. Mai jos aveţi un exemplu de imagine pentru această tehnologie. Avantajul ei este că poate fi afişată pe orice tip de display.

LCD Shutter Glasses

Este cea mai apreciată tehnologie pentru simplul motiv că oferă cea mai bună calitate din punct de vedere al efectului 3D. Aşa cum spune şi numele lor, se foloseşte de obturarea luminii percepute de ochiul uman.

Atunci când privim o imagine afişată pentru aceşti ochelari, tot ceea ce putem percepe este dublat. Asta se întâmplă pentru că imaginea afişată aferentă fiecărui ochi se intercalează cu cea destinată celuilalt ochi. Pentru a face în aşa fel încât fiecare ochi să primească imaginea potrivită la momentul potrvit, ochelarii blochează când un cadru pentru un ochi, când celalalt.

Astfel, când vedem imaginea cu ochiul stâng, cu cel drept nu vedem nimic. Evident, atunci când privim prin aceşti ochelari nu sesizăm stingerile pentru că se întâmplă de 60 de ori pe secundă pentru fiecare ochi. Asta este şi motivul pentru care ochelarii de la NVIDIA necesită un display cu refresh de 120Hz, pentru a putea sincroniza imaginile cu stingerile şi pentru a nu fi sesizate flicker-urile ce apar datorită refresh-urilor prea mici.

 

Pachetul complet

Suportul şi calitatea sunt cele mai importante avantaje ale acestui pachet. Pe de o parte beneficiem de un display banal ce trebuie doar să ofere 120Hz, nimic special…calibrări de vreun fel sau mai ştiu eu ce super filozofie, iar pe cealaltă parte avem suportul pe care îl oferă NVIDIA utilizatorilor. Aici mă refer la regularitatea lansării de driveri. Acum aceasta se aplică şi kit-ului 3D Vision.

La capitolul calitate mă refer la modul în care este gândit kit-ul. Nu scapă aproape niciun detaliu. Şi aici putem vorbi fie de finisajul ochelarilor în sine, fie de faptul că pot fi folosite mai multe perechi de ochelari cu acelaşi transmiţător, aproape orice poate trece prin mintea unui utilizator este acoperit.

Cel mai mare dezavantaj al acestei tehnologii, folosită şi de NVIDIA pentru GeForce 3D, îl reprezintă costurile. Nu numai că ochelarii costă foarte mult, dar este nevoie şi de un display special, ca 2233RZ de la Samsung de exemplu.

Că este un monitor foarte bun, mai ales pentru gaming, este partea a doua. Dar dacă se doreşte achiziţionarea unui set complet trebuie să scoţi o jumătate de salariu, sau daca nu chiar un salariu pentru a achiziţiona aceste minunăţii.

Foarte atractiv este faptul că pot fi folosite mai mutle perechi de ochelari cu acelaşi transmiţător USB. Aşadar poate deveni de-a dreptul distractiv un multiplayer local.

 

Pachetul de la NVIDIA este foarte bogat. În cutie se găsesc pe lângă perechea de ochelari şi transmiţătorul USB şi o serie de alte gizmo-uri. Printre acestea se află şi două cabluri USB, unul pentru încărcarea acumulatorului ochelarilor şi altul pentru transmiţător, o husă de tip şosetă (ştiu că sună funny:P), o cârpă specială pentru curăţarea lentilelor şi un cablu adaptor de la DVI la HDMI şi manualele în care pot fi găsite toate informaţiile necesare pentru folosirea kit-ului. De asemenea, în pachet se mai găsesc şi două forme ce pot face ochelarii mai confortabili în funcţie de forma nasului fiecărui om.

Poza de deasupra nu este făcută de mine întrucât kit-ul nu mai arata ca nou:) şi nu era la fel de fotogenic (mai fusese pe la câţiva jurnalişti foarte „atenţi”). Am inclus şi link către sursă ca să fie totul în regulă.

Specificaţiile monitorului Samsung SyncMaster 2233RZ.

 

Pages ( 2 of 5 ): « Previous1 2 345Next »

Similar Articles

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.