Fiecare lansare de GPU este importanta in felul ei. Fiecare lansare de arhitectura noua le da ocazia, celor ce vor sa iti vanda acel nou GPU, a esti mai aproape cu un pas de fotorealism.

Este total irelevant ce anume sta in spatele acelui pas major catre sfantul graal. Important este ca intotdeauna te vei lovi de niste cuvinte grele pe care le vei uita la fel de greu.

Ray tracing sta pe buzele tuturor. Dar mai putin in ochii tuturor. Caci na. Jocurile merg la pre putine cadre pe secunda ca sa poti spune ca ti-ai dat peste fata cu ray tracing. Cand castigul este mai mic decat pierderea, te imbeti cu apa rece.

Sigur ca te poti lauda cu un RTX 3060 sau cu un nou RX 6600 XT ca ai ray tracing. Dar chiar conteaza?

In cele cateva jocuri care exista conteaza la fel de mult precum conta pixel shading in primul Far Cry sau NFS Underground.

Atat ray tracing ai acum precum aveai si Pixel Shading in GeForce FX 5200 sau Radeon 9200. Cat sa joci la 25-30 fps. Caci asta isi permitea toata lumea pe vremuri cand Pixel Shading scotea capul la iveala.

Cam la fel de mult conteaza si acum. Ai cateva jocuri la fel de „bune” precum si cele de pe vremuri.

XFX AMD Radeon RX 6600 XT Review | WASD

Dar pe langa avansul lent al lumii jocurilor, mai ai pe cap si niste mineri fomisti dornici sa cumpere acelasi GPU ca tine. Doar ca tu nu esti dispus sa cheltui mai mult decat MSRP. Si asa, incet-incet, GPU-urile devin din ce in ce mai utilizate la altceva decat gaming. Adica poti astepta mult si bine ca 6600 XT sa coste cat zice AMD. Am vazut cu totii cat costa RTX 3060 de fapt.

 

Ce este AMD Radeon RX 6600 XT?

Este un alt GPU entry level. Da, da. Pe vremuri aveau alte scheme nominale, dar in esenta sunt tot cate 5-6 produse mari si late per serie. In cazul AMD avem Radeon RX 6900 XT, 6800 XT, 6800, 6700 XT, 6600 XT si candva si 6600. Iar Nvidia au la vanzare RTX 3090, 3080 Ti, 3080, 3070 Ti, 3070, 3060 Ti si 3060.

Si asa cum ati ghicit, fiecare are plusurile si minusurile lui.

Partea buna, insa, o reprezinta suport-ul pentru DirectX. Caci acela este numitorul comun al acestor doi producatori de procesoare grafice.

Da. Avem suport pentru DirectX 12 Ultimate.

Si cumva parca se inchide cercul. Fiecare producator are GPU-uri cu ray tracing pentru fiecare segment de piata. De la entry level pana la high end.

Va mai amintiti ca acum cateva luni AMD lansau RX 6700 XT? Ei bine, acel GPU venea echipat cu 40 Compute Units si prin urmare si cu 40 de acceleratoare ray tracing.

Supriza mare! RX 6600 XT are 32 Compute Units.

In mod neasteptat, cipul este complet nou. Nu este doar o versiune limitata a lui RX 6700 XT.

Adica au facut asta in cazul lui 5600 XT si 5700 XT. Nu i-ar fi impiedicat nimeni sa replice reteta si acum.

In schimb, RX 6600 XT are o suprafata de 237 mm2, iar RX 6700 XT are o suprafata totala de 336 mm2.

E o diferenta destul de mare intre cele doua cipuri. Dar are legatura cu absolut toate specificatiile care sunt mai mici decat in cazul modelului superior. Puteti sa studiati in detaliu specificatiile pe site-ul AMD.

In primul si in primul rand, Infinity Cache a fost micsorat la 32 MB. RX 6700 XT vine echipat cu 96 MB.

La capitolul memorie avem o magistrala pe 128 biti si un total de 8 GB gDDR6.

Ai putea spune ca e foarte putina memorie. Dar va reamintesc ca vorbim de un GPU entry level. Degeaba are memorie daca nu are nici magistrala larga si nici prea multe resurse acceleratoare care sa necesite multa memorie.

Gandeste-te ca incerci sa umpli o galeata cu debitul unei siringi.

Oricum este o placa cu care nu vei putea tine toate efectele pe ultra. Dar cu acest GPU vei putea juca toate Free2Play-urile la nivel competitiv.

 

Galerie foto XFX Merc AMD Radeon RX 6600 XT

 

Platforma de test si metodologie

Intotdeauna ne place sa rulam cele mai noi titluri posibil. Odata cu aceasta lansare am decis sa implementam permanent ray tracing in metodologie. Pana la urma mai tot timpul am actualizat-o tocmai pentru a va putea face voi o idee ce placa vidoe noua va este utila in viata voastra de gamer.

Fiind o platforma de test bazata pe AMD, tehnologia SMA (Smart Memory Access) este si ea activa. Fiind vorba de o tehnologie disponibila atat pentru GPU-ruile AMD, cat si Nvidia si beneficiile ei sunt evidente, nu are rost sa o tinem dezactivata.

Componente:

  • Procesor: AMD Ryzen 9 5950X
  • Placa de baza: Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero
  • Memorie RAM: 4x 8GB Corsair Dominator Platinum RGB @3600MHz
  • Stocare: Corsair MP600 2TB
  • Sursa: Corsair HX1000i
  • Racire CPU: Corsair H115i Elite Capellix
  • Carcasa: Lian-li O11 Dynamic Mini

 

Teste:

  • Shadow of the Tomb Raider – Preset Highest, noAA, Ray Traced Shadows Ultra
  • F1 2021 – DX12, Ultra High Preset, TAA, RT Medium
  • DiRT 5 – Maximum details
  • Metro Exodus – Ultra preset, Hairworks OFF, Advanced PhysX OFF, Ray Tracing High
  • Horizon Zero Dawn – Ultimate Quality Preset
  • Far Cry New Dawn – Maximum details, TAA, Motion Blur off, HD Textures
  • Quake Champions – Ultra details, FOV 120
  • Tom Clancy’s Rainbow Six Siege – FOV 60, Maximum details, Ambient Oclusion off, noAA
  • Control – FOV 60, Maximum details, Ambient Oclusion off, noAA
  • Watch Dogs Legion – Ultra details, RT Reflections Medium

Teste jocuri

AMD recomanda RX 6600 XT pentru monitoare Full HD. SI veti vedea si voi din testele de mai jos ca intr-adevar, mai sus de 1920×1080 ne limiteaza memoria.

 

1080P

1440P

 

2160P

 

Verdict

E drept ca AMD abia acum baga degetul in marea numita ray tracing. Si se cunoaste asta din rezultatele in jocurile cu ray tracing. Cumva, fiecare model de la AMD este in urma competitorului de la Nvidia.

Daca va aduceti aminte din review-ul de la lansarea seriei RTX 30 va povesteam despre anumite componente care erau la generatia a 2-a sau chiar a 3-a. Componenta de ray tracing este la generatia a 2-a la Nvidia si prima la AMD.

Partea buna este ca, inca, ray tracing este ceea ce a fost pixel shading in era lui NFS Underground. Niste eye candy pentru jucatorii de single player si „usturime” a ochilor pentru jucatorii de multiplayer.

La fel ca si in cazul celorlalte elemente ce te duc mai aproape de fotorealism, va recomand cu caldura sa le dati disable daca va simtiti competitivi.

Altfel, RX 6600 XT este concurentul perfect pentru RTX 3060 si cam atat. In jocurile care au la inceput logo-ul Nvidia, veti vedea implementari de DLSS si alte tehnologii proprietare, iar acolo unde vedeti logo-ul AMD o sa gasiti implementate tehnologii specifice AMD. Adica din pachetul FidelityFX.

Putem sa discutam pana la lansarea seriei RX 7000 despre fiecare tehnologie in parte. Fiecare are avantajele si dezavantajele ei. Ceea ce conteaza in momentul de fata este numitorul comun. Asta a contat mereu de fapt.

Si acel numitor comun se numeste DirectX. Atat AMD, cat si Nvidia ofera suport pentru DirectX 12 Ultimate. Dar degeaba. Ca oricum o sa le gasiti la niste preturi aberante.

AMD ziceau ca MSRP-ul este 379 $. Nvidia spusesera pentru RTX 3060 ca MSRP-ul este 329 $. Realitatea? intre 3400 Lei si 4100 Lei pe PC Garage. Judecand dupa aceste cifre ne putem astepta ca RX 6600 XT sa coste undeva in jurul a 4000 Lei.

Vedem realitatea in momentul in care o sa fie listate.

Update: au aparut la PC Garage cu preturi de la 2300 Lei. Oricum, mult pentru nivelul ei de performanta. La fel ca in cazul lui RTX 3060.  Aveti in stoc la PC Garage Asus RX 6600 XT la 2700 Lei.

Similar Articles

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.