Poti spune ca AMD reintra in sfarsit in hora, pentru ca de data asta au lansat niste GPU-uri ce sunt si bune, dar si accesibile ca pret.
Partea amuzanta este ca atunci cand AMD au anuntat aceste placi video pentru prima oara, efectul s-a putut observa cand Nvidia, subit, au lansat seria Super prin care si-au repozitionat toate placile RTX.
Si au facut o miscare atat de populista cu preturi atat de bune, incat AMD, care nici nu le lansasera oficial, au si anuntat ca actualizeaza preturile acestor placi video.
Dar partea misto este ca au comunicat cu bun gust aceasta actualizare. Nu s-au umflat in pene ca muta muntii din loc.
Oricum, asta este bine pentru utilizatori. Asta face concurenta intr-o piata. Este exact opusul a ceea ce au facut Nvidia cand au venit cu RTX-urile. Asa ca, daca cumva nu va plac aceste placi video si sunteti fani Nvidia. E ok. Faptul ca preturile la GPU-urile Nvidia devin accesibile se datoreaza produselor lansate de catre AMD.
Si cand o sa iti cumperi un GPU Nvidia, gandeste-te ca puteai sa platesti extra, degeaba, daca AMD nu veneau cu RX 5700 si RX 5700 XT.
←Nu uita sa folosesti meniul lateral pentru navigare in articol
Dar hai sa vedem ce e cu aceste GPU-uri care nu au ray tracing si apoi sa le judecam performanta in mod corespunzator.
Ce sunt Radeon RX 5700 si RX 5700 XT?
Sunt doua GPU-uri nou noute ce au fost construite sub drapelul unei noi arhitecturi numite RDNA. In acelasi timp, aceasta noua arhitectura este capabil sa execute comenzile GCN. Ma rog, asta este exprimarea AMD din press deck-ul lor. N-am cum sa verific asa ca ii cred pe cuvant.
Dar acum nu pot sa nu ma intreb de ce a mai aparut Radeon VII care este GCN.
Radeon RX 5700 XT | Radeon RX 5700 | Radeon RX Vega 64 | Radeon RX Vega 56 | |
Manufacturing Process | Navi | Navi | Vega 10 | Vega 10 |
Transistor Count | 7nm | 7nm | 14nm | 14nm |
Die Size | 10.3 billion | 10.3 billion | 12.5 billion | 12.5 billion |
Compute Units | 40 | 36 | 64 | 56 |
Stream Processors | 2560 | 2304 | 4096 | 3584 |
Base GPU Clock | Up to 1605 MHz | Up to 1465 MHz | 1274 MHz | 1156 MHz |
Game GPU Clock | Up to 1755 MHz | Up to 1625 MHz | n/a | n/a |
Boost GPU Clock | Up to 1905 MHz | Up to 1725 MHz | 1546 MHz | 1471 MHz |
Peak Engine Clock | n/a | n/a | 1630 MHz | 1590 MHz |
Peak SP Performance | Up to 9.75 TFLOPS | Up to 7.95 TFLOPS | Up to 12.7 TFLOPS | Up to 10.5 TFLOPS |
Peak Half Precision Performance | Up to 19.5 TFLOPS | Up to 15.9 TFLOPS | Up to 25.3 TFLOPS | Up to 21.0 TFLOPS |
Peak Texture Fill-Rate | Up to 304.8 GT/s | Up to 248.4 GT/s | Up to 395.8 GT/s | Up to 330.0 GT/s |
ROPs | 64 | 64 | 64 | 64 |
Peak Pixel Fill-Rate | Up to 121.9 GP/s | Up to 110.4 GP/s | Up to 98.9 GP/s | Up to 94.0 GP/s |
Memory | 8GB GDDR6 | 8GB GDDR6 | 8GB HBM | 8GB HBM |
Memory Bandwidth | 448 GB/s | 448 GB/s | 483.8 GB/s | 410 GB/s |
Memory Interface | 256-bit | 256-bit | 2048 bit | 2048 bit |
Board Power | 225W | 185W | 295W | 210W |
N-am trecut in tabel nicio placa Nvidia pentru ca la nivel arhitectural nu au legatura cu cele AMD. Asta se intampla ceva de peste un deceniu si n-are rost sa aglomerez tabelul degeaba. Totusi, am trecut placile din generatia precedenta pentru ca ofera o imagine de ansamblu foarte interesanta mai ales la Single Precision Performance sau la Texture Fill-Rate. Cumva, 5700 si 5700 XT sunt ceva mai balansate, desi cifrele la acele doua capitole sunt ceva mai mici.
La capitolul caracteristici aduc si ceva nou si anume Radeon Anti-Lag. In prezentarea lor arata niste cifre foarte interesante, pe alocuri. Insa, nu am putut sa trec cu vederea cat de prost au interpretat datele. Atat de prost incat ma intreb de ce au mai pus cifrele in reviewer’s guide. Dar nu va faceti griji, voi testa si tehnologia lor si o voi face in mod corespunzator. Asa cum am facut si cand a aparut tehnologia G-SYNC. Cert este ca scurteaza timpul de asteptare dintre „present-urile” pentru fiecare cadru.
O alta noutate o reprezinta Radeon Image Sharpening. Aceasta caracteristica este un fel de raspuns la tehnologia DLSS de la Nvidia. Singura diferenta este ca face lucrurile un pic altfel. Adica nu are nevoie de AI pentru a aplica selectiv Antialiasing. In schimb, pentru placile Radeon imaginea este compusa la o rezultie mai mica, de exemplu 1440P si apoi upscaled la 4K si la final este aplicat sharpness. Cert este ca tot o imagine alterata avem, precum in cazul DLSS. Diferenta o face consumul de curent electric pentru ca la GPU-urile Nvidia se activeaza Tensor Cores care face toate calculele pentru DLSS, in vreme ce la GPU-urile Radeon nu se intampla nimic.
Radeon Multimedia Engine a fost si el actualizat si ofera suport pentru cele mai moderne codec-uri. Bine, vestea aceasta ar trebui sa ii bucure pe editorii video, nu pe gameri.
Se pare ca intr-un final AMD a reusit sa mai aduca cativa copii pe lume si intr-un final nu au dezamagit aiurea „fanii”.
Sa fiu complet sincer, mai tare ma bucura faptul ca Nvidia s-au ambalat si au produs repede „Super” series la preturi teoretic mai bune. Adica, la finalul zilei, ca si pe partea cu Intel, vrem sa vedem ce se mai poate intampla mai departe cand „the big dog” este incoltit.
Pacat ca pe partea Intel nu o sa vedem asta prea curand.